Nu är det fel forum, men ändock till hjälp för 2taktstrimmare.
2taktaren har juh kostats på mer utveckling i skotervärlden än hos motorcyklar.
Så det kan vara kul att kika på bilder ändå.
Ni kanske vill posta det ni hittar?
Jag ska posta några under dagen här, men börjar med denna länk, lite kuriosa:
http://www.arcticinsider.com/article/ar ... ne-display
Edit: jag vill nog egentligen kalla det för storkubikstråden
Storkubiksmotorer(föredetta skotermotorertråden)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Storkubiksmotorer(föredetta skotermotorertråden)
Senast redigerad av Kadett4wd den fre sep 27, 2013 5:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Skotermotorer!?
Gamla grejer först, tänkte det kunde va kul att se hur det utvecklats lite.
I försök att öka lislängd på lager har det de tagits konstiga beslut:
ofta skrivs det autografer på sina verk:
redan på 60talet hade de ett hum om vars det var viktigast att mata en tvåtaktare:
I försök att öka lislängd på lager har det de tagits konstiga beslut:
ofta skrivs det autografer på sina verk:
redan på 60talet hade de ett hum om vars det var viktigast att mata en tvåtaktare:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Storkubiksmotorer(föredetta skotermotorertråden)
kawasaki 250 reedcylinder:
Hur skulle ni porta en sådan?
Jag skulle försöka göra nåt liknande detta:
de svarta grunkorna är väldigt snygga, men jag skulle addera epoxi till höger för att styra gaserna snyggare in i insuget.
Och boyesenportarna riktade ned i vevhuset i underkant, och en radie i överkant för att tillåta gaserna gå uppåt i spolkanalerna då pipan drar.
Sen helt enkelt runda till allt bara.
Hur skulle ni porta en sådan?
Jag skulle försöka göra nåt liknande detta:
de svarta grunkorna är väldigt snygga, men jag skulle addera epoxi till höger för att styra gaserna snyggare in i insuget.
Och boyesenportarna riktade ned i vevhuset i underkant, och en radie i överkant för att tillåta gaserna gå uppåt i spolkanalerna då pipan drar.
Sen helt enkelt runda till allt bara.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Storkubiksmotorer(föredetta skotermotorertråden)
Vad jag skulle sikta på:
Vingen mellan primär och sekundärspol tas ned och rundas till.
Just för att låta alla kanaler dra i boyesenportarna då pipan drar.
då fyller det vevhuset riktigt bra till nästa cykel samt även i den pågående cykeln låter det dras upp färskgaser genom alla portar.
Som kaka på moset måste man ha en pipa som drar hårt OCH skickar stenhård pluggpuls tillbaka.
För om man bara drar ut gaser ur vevhuset ut i utblås har man ingen nytta av portningen.
Man brukar även då få ibestycka förgasaren tokstort samt det bara dregglar gegga ur pipan.
Jag brukar säga att juh mindre munstycke desto bättre funkar setupen.(inom vissa ramar)
I min 132cc honda har jag ynka 140(keihin)munstycke.
då den bromsades hade jag 145, nu går den värre men ändock ska den ha mindre mat nu än vid bromsningen.
Eftermarknadspiporna till crossar typ Doma,FMF,pro circuit är blaha på en sån här portad cylinder
Om det är jobbigt att bygga pipa så kan man kompromissa och återanvända headern från crossen, skotern,, eller vad det nu är.
Det är jobbigaste biten att bygga, man tummar på effekten, men man kanske slutför projektet
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!