Norrlands reglementet 2014

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
L Lundwall
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av L Lundwall »

122m....nu va nog inte tiderna kapade så häftigt men man kan slå sej satan om man prickar nått som står i vägen...vi har sett en del av sånt tidigare.

LL
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av smokke »

Vad fiskar du efter l.l? :shock:ska du lägga ned motorveckan åxå?
:hihi:
L Lundwall
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av L Lundwall »

Det frågades ang den eventuella sammanslagningen av regler här på tråden så jag gick in o klargjorde hur vi ser på saken.
Som det ser ut så e vi långt i från samma våglängd både syftesmässigt o säkerhetsmässigt.

LL
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av Filip L »

vad spelar det för roll hur fort vi körde på 122 m? det var ju bara för uppvisning :thumbright:
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av JockeH »

Vårat motto är att det ska vara enkelt att kliva in
och köra med en "åkmoppe" utan att det ska bli rena
avrättningen.
Och vill man exprimentera och ta det till det yttersta
så finns det klasser för det åxå.
/Magnus.[/quote]

Faktiskt den bästa å tydligaste förklaringen iaf formulerat i text om varför reglementet ser ut som det gör... :thumbright:

Har som jag uppfattat det hela varit ett lite "känsligt" ämne, många missförstånd och frågor utan svar, min fråga har varit om det ser mer retro/moppe ut med gastub än en vätskekyld cylinder. Nu tycker jag att du/ni svarar ärligt, tänker högt och lyssnar lagom på alla förare vilket är en förutsättning för att slippa spekulationer och tjafs ang regl.
eran linje främjar åkandet för de vanliga bonntrimmare som jag och de flesta är.

Vill man åka nitro med 35hk på en mamba med stödhjul så kan man ju det i PRO mod el åka till fjollträsk å köra säkert.

LL !

Vet inte om jag missuppfattar dig men jag läser mellan raderna att du tycker en massa om både våra sämre tider och bristande reglemente, om så är fallet kan du inte bara säga/skriva det rakt ut ?
Kan ju hända att vi slipper göra samma missar som ni säkert gjort om du ger förslag på förbättringar och hoppar över frågorna som luktar disel.
Sen är det upp till norrlänningarna att ignorera el ta till sig av erfarenheterna :idea:

Håller med om att racet på motorveckan är ganska farligt, samtidigt det absolut roligaste i mitt tycke.
Svår balansgång Mao, 100m var nog tillräckligt, å nån typ av plastband el vimplar mellan bana 1 å 2 tycker att det läskigaste är när mopparna kommer för nära varandra, lättare att hålla sin bana om man har en referens.
Man bör dock inte fästa bandet i betonggrisar var 5e meter :hihi:

Spekulera mera Holmström fra umea som ballade 5 av 5 i fjol
Tobbe O
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 31, 2010 12:06 pm
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av Tobbe O »

Varför tillåts E85 i veteran mopeder?
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av Kadett4wd »

Finns på macken.....
mao lättillgänglig och är inget hokus pokus drivmedel som sölar ned i starten.

my two cents.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
L Lundwall
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av L Lundwall »

Till JockeH:
Vi skrev på sixten att vi tyckte reglerna va onödigt krångliga i bland tom märkliga, just dedär med vattenkylning står för ordet märkliga.
Samtidigt skrev vi att våra regler inte heller e felfria men att folk har byggt efter dom sen 10år tillbaka o skulle vi vända upp o ner på reglementet så skulle väldigt många få bygga om totalt.

Norr o söder skiljer sig på så sätt att i Norr vill man pumpa in mer folk medan vi i Söder känner att maxgränsen för antal deltagare börjar närma sig, vi har arrat topspeedtävlingar med 100+ deltagare vilket resulterade till köer lika långa i m som antalet deltagare...frustrationen va total o hängläpparna va många, vi har nu flyttat maxgränsen från 60 till 70 åkare o fler kan man inte ha om man ska ha ett bra flyt i tävlingen o låta folk åka tills dom känner sig nöjda.

Era tider tycker jag tittar bra ut men Kadetten fläskade på ordentligt när han skrev en bit över 100 efter 122m...undrar om han ville retas?

Jag tro att avståndet mellan oss e ett större problem än regelverken...Magnus, Tobbe med flera e ena jävla hårdingar som till ryggalägger alla milen för att tävla med oss på Malmby dessutom har Tobbe den fräckheten att snyta ett förstapris o sen nobba mej att vara med på bild vid fotograferingen med honom moppen bucklan o granen...lattjo kille dedär

LL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av Kadett4wd »

Nu missförstod du..
Jag menade när jag skrev en bit över 100m(meter) inte kilometer i timmen.
Jag skrev klart och tydligt 100m, gå tillbaka och läs igen.

I övrigt, slappna av LL
Börjar bli mäkta less på ditt tramsande.
Men jag är ödmjuk och viftar bort det med att det saknas väl kanske betyg i läs och skrivförståelse.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
L Lundwall
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av L Lundwall »

Ja jag läste fel o de uppstod en del missförstånd sorry
Jag trodde du fläskade på o försökte va manlig... borde ha vetat bättre.

LL
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av JockeH »

Som vanligt är det svårt med internet å text som skall förmedla mkt på några få rader.
Har inga som helst problem med LL 's åsikter bara dom inte dumförklarar el. Provocerar i onödan.

om man tittar på den utveckling de haft både resultatmässigt och med antalet deltagare gör dom många saker rätt.
Men det blir inte per automatik lika "rätt" med samma regler här uppe då vi har andra förutsättningar vad gäller intresse, och det är just därför krutet måste läggas på att få den "vanlige" mopedtrimmaren att börja tävla.

Den som redan kan mkt och är femjävlig på att trimma 2-takts motorer (tex Tobbe) är ju redan flera steg före och hamnar i top oavsett reglemente.
Men de killarna spelar en viktig roll i kråksången då det måste finnas någon att kämpa för att slå..

Något säger mig att den svenska föreningsmodellen med gräsrots verksamhet för att hitta talanger är vägen att gå, inte att göra en klubb för inbördes beundran där bara de som redan kan är välkommen.
Stock klasserna i n-reglementet skulle liknas med div 1-5 och promod vid Elit el högsta serien.
Open Challange för att alla ska få va med, ytterst humant.

LL el någon med liknande vetskap ?!
Skulle va kul att veta om det är i någon speciell klass som trycket på deltagande är för stort el om det är jämn fördelning, är det "sachs gubbarna" el Söderman som inte får plats :wink:

Alla ni som jobbar ideellt med att göra livet roligare för oss som bara tycker förtjänar alltid mer ros än ris :thumbright:

BTW . Kul med lite debatt här på forumet, har som svalnat lite på slutet... Många som läser inläggen vad jag förstår men få som uttalar sig. Lite tråkigt tycker iaf jag.......

Med vänlig hälsning, Jocke (snacka går ju men hur äre med att tävla igentligen)

Ps lovar att tävla i minst 2 klasser nästa säsong 8)
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av Magnus.w »

Låter bra Jocke :thumbright:
Vilka klasser hade du tänkt dej ?
/Magnus.
L Lundwall
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av L Lundwall »

Tack...Jockeh de sparade många bokstäver.
Efter ha läst ordet avrättnigar o även ordet igenkänning vid flera tillfällen har jag har haft sånna jävla mardrömmar om Sven...sven sven...Sven.De kan ju inte va så att alla tycker o tänker som Sven:




Sven 50år åker till sm i moppe dragracing Sven kommer från en klubb där han är överlägset snabbast och har en svans som beundrar Svens Dappe med Athena 80 köpe pipa o 17 bing, Sven är överlägset snabbast i klubben och har med sig 5 vänner som skall heja fram klubbens stålman.

Väl på plats så börjar Sven med polare fundera på var dom är? vad är det där för moppe? honda motor på en puch? Sven startar upp Dappen och torrvarvar lite, Helt plötsligt brakar det i gång en Nitromatad Honda någonting o gör ett rejält ruppande på gasen.

Redan nu börjar Sven fundera på Vad fan gör jag här? Sven linar upp och rullar i mål efter 201 meter i hiskliga 70-80km 12-13sec, Då ser Sven med polare att många 50-70 cc kör långt över 100 o på tider 9-10sec.

Svens kompisar börjar nu reta Sven för att Dappen som är klubbens stolthet är inte mera än en påse nötter igentligen Sven blir stött, NU kommer funderingen!!!

Hur många Sven har åkt hem och aldrig mer kommit tillbaka?? och hur många kompisar som varit med o hejat på Svens avrättning på 201 kommer att åka hem o bygga en rejser??

Jag vet att i min klubb så var det 10 personer med upp till Karlstad o hejade på mej o en herre till jag körde 9,22 o min klubbkompis på 50cc körde 10,20 någonting med sin kreidler.

NU konsekvensen.. INGEN ABSOLUT INGEN av dom 10 som var med har satt sin fot på dragracing efteråt, 7 av dom har åk moppar som lätt tar sig över 100Km på väg,, MEN INGEN har någon mera gång varit på dragracing,, Dom kör moppe rally i stället.

Varför??

Jo på mopperallyn serveras mat i anmälningspriset, det är lite nöjen och runtomkring saker som frågesporter, kast med liten sachs cylinder, hur länge går en puch på ren bensin osv osv.

och inte minst när man skälv går o tittar. IGENKÄNNING man känner igen o fattar vad man tittar på.

tyvärr skrivs reglementent av gamla gubbar för gamla gubbar med stora plånböcker, därför tycker jag att det är en otroligt billig förändring att tvinga folk.
""obs JAG ÄR GUBBE skälv""




man får fila bättre om man ska va me


Näe vi e inga gubbar med stålar på banken vi lever nästan ur hand till mun...dvs vanliga knegare som har näst intill ett maniskt intresse för de här med moppedragracing.

LL












Inlägg: 1661
Blev medlem: 05 apr 2009 18:54
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Norrlands reglementet 2014

Inlägg av JockeH »

Magnus !
Jag tänkte köra 50 å 70 till å börj ve , om Lasse J sköter korten rätt kanske vi hoppar på ett promod projekt tillsammans för att orka med ekonomiskt, om inte vi har tid å pengar i år så är det på G iaf, han är ju lite mer elitspelare än vad jag är och gillar bara de mest avancerade byggena :wink:
Han köpte ju faktiskt en monarscoot för ändamålet men den var lite för fin för att sätta sågen i.... Tror han kör den till macken för å köpa snus numera.

LL !

Själv är jag fisketönt och springer en del på pimpeltävlingar (dm-sm osv) och det är samma visa där, en del vill spöa finnjävlar på VM och en del tycker det är mest kul att dricka finsk sprit.(jag gillar både och)

Har lite svårt för bomullsvantar i depån och det extremt stora allvar som många tar på en mopedtävling, men vet samtidigt att alla inte tycker jag är sund som gör egna krokar å putsar pilkarna inför ett SM i pimpelfiske .

Vilken tur att det finns både kast med lite cylinder tävlingar och mer seriösa då, så är alla nöjda å glada.

Alla är vi lika fast olika

Om någon säger hur jag måste vara el tänka kan dom fara åt........ :angryfire:

Blev många ord igen, hoppas att det gick bra.......

/JockeH


Senast uppknuffad av Magnus.w mån apr 07, 2014 5:48 pm.
Skriv svar