Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !?!?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör okt 13, 2012 4:36 pm

Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !?!?

Inlägg av Zeta »

Köpte nyss en Rieju Drac till sonen, troligen 2001-2002 årsmod. Säljaren sa att det var en "30 moppe", inga papper följde med mer än instruktionsbok. Jag tänkte inte mer på det tills min granne började surra om typintyg osv ....
Rieju fans både som 30 och 45moppe 2001-2002. Har nu googlat och försökt att förstå alla jvl mopperegler :angryfire:

På min tid var det "bara en moppe", endera original eller trimmad. Vill i varjefall att grabben skall köra original (till en början iaf) :hihi:
Det jag lyckas få fram är:

"veteran" (Innan EU) 30-moppe, klass 1 och 2.
Klass1 - simpel moppe med typ en växel och vikt under 60kg (tror jag )
Klass2- Tyngre moppe, fler växlar blinkers osv.

EU moppe
klass1 45km/h , har reg.plåt
Klass2 25km/h, ingen reg.plåt

Enligt transportstyrelsen skall EU mopeder efter 2002 ha registringsbevis och regplåt (45 moppe), och 25 moppe ha typintyg. De har en PDF fil för "flygande kontroll av moped" - alla mopeder från 1960 och framåt- Där kan man kontrollera om moppen är klass1 eller 2 och gällande strypningar, förgasarstorlek, drevningar mm.
Kollar man på Reiju Drac så finns den bara ett typnummer klass1 (om det är gamla klass1 eller nya, vet jag inte) och har Am5 motor vilket inte stämmer med den jag köpt.

Oj ... det här blev en långt utlägg :roll:

Så min fundering är - Hur vet man om moppen är en "30", "25" eller "45moppe"
Måste grabben ha ett typintyg med sig vid färd ? om det visar sig vara en "25 moppe"
Hade äldre Rieju Drac tex 1999 "30 moppe" typintyg ? (innan EU mopparna)

Det är surt om grabben får böter för något skitintyg :evil: om den ändå går 30 !

Kanske det finns yngre förmågor här på forumet som har stenkoll på reglerna :D så skriv en rad.
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !

Inlägg av moddlaren »

min grabb har en reiju drack 30 moppe och det är rätt du måste ha typ intyget det är utställt på den ramen det är ett unikt papper för varje moppe, reiju 30 moppe finns både med 5 samt 6 växlar det är samma motor bägge två.

utblås skall vara 7,9mm och insug 6,8mm enligt mitt papper 10 kugg fram och 51 bak, i pappert sår dimentionerna på transfer portar avgas port och insugs port.

vet ej om general agent kan ställa ut ett nytt på eran ram men ring o kolla.

mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör okt 13, 2012 4:36 pm

Re: Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !

Inlägg av Zeta »

Oki ...
Måste grabben ha intyget med under färd ? iså fall får man pröva att få ett intyg utfärdat ... Annars har man en ganska värdelös moppe dvs om man inte kan påvisa om det är 25,30 eller 45 moppe. Annars får man hitta på nått annat, leta en ram med papper .. Trist att slakta den ..
Användarvisningsbild
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !

Inlägg av Heideken »

Vad jag spontant kommer på som jag fick reda på körkortskursen (2 år sen). Var att när det gäller "30moppe" måsta man alltid ha med sig ett bevis på att den är försäkrad. Jag har blivit stoppad av trafikpolis och dom frågade om den var försäkrad o va nöjda med det. Sen tyckte dom att den verkade va trimmad (som den förståss är...) men den startade inte för tillfället :roll: så dom kunde ej provköra. Dom frågade inte om nåt typintyg eller liknande för att kolla om allt stämde.

Jag har aldrig hört att man måste ha med sig typintyg under färd, men jag vet dock inte. Jag har kört trimmad 30moppe drygt 2 år nästan dagligen och endast blivit stoppad en gång nrä jag åkte igenom en kontroll.

Men jag tror, är den bara försäkrad så är allt helt lungt. Och om den dessutom går i 30 har dom ju inget att gnälla över. Set till att ha backspegel bara! annars blir det böter
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !

Inlägg av nicke.t »

tycker polisen värkar prioritera kolla moppar, rätt hårt i stan men har heller aldrig hört nån som behövt visa papper på oreggad mopped.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör okt 13, 2012 4:36 pm

Re: Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !

Inlägg av Zeta »

Skulle tänka mig att det skulle vara lite knepigt om alla skulle behöva ha med sig ett typintyg att visa upp vid en kontroll, iof så skall man ha med sig försäkringsbeviset ... så det kanske inte vore otroligt om man behöver typintyget med. En annan tanke ang typintyget för 30 moppe så skall det vara utfärdat innan 20 juli (tror jag ) 2002 enl. transportstyrelsen. Det blir ju omöjligt att fixa ett typintyg idag som skall vara utfärdat för 11 år sedan, och vad händer om man tappar bort det man har ? är det bara att skrota moppen då ? hmmmm ?!?!? jvl regler .... :angryfire:
Dr Gonzo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 21, 2011 11:31 pm

Re: Veteranmoppe eller EU Moped Klass 1 eller 2, förvirrad !

Inlägg av Dr Gonzo »

Sådär jäkla hårt verkar det inte vara om det blir fråga om tingsrätt iaf. Läste om en kille som åkte fast utan kort på en EU-moppe för ett tag sedan, men han blev friad eftersom moppen saknade skylt och att han därför kunde hävda att han trodde att det var en 30-moppe han fått tag på ;)

Vet dock inte om han ägde moppen, kanske hade det blivit svårare att komma undan då...
Skriv svar