Kröka baffel

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

Håller på göra ny pipa och rent estetiskt samt packnings mässigt vore en böjd baffel / motkona att föredra. Det är en tvåstegs baffel och andra konan har jag tänkte dela upp i sju sektioner om ca. 20mm styck och 10 graders krök per sektion. Baffeln konar 12 grader.
Den kommer alltså bli ca. 130 mm lång och svänga dryga 70 grader. Försökte googla efter bilder på motsvarande men fann inget, bara några bilder där konan kröker ~15 grader.

Är det ok eller bör man sträva efter att ha så rak baffel som möjligt?
Torbjörn Blomfeldt
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Kröka baffel

Inlägg av Filip L »

en pipa är alltid bäst när den är helt rak, gäller även diffusorer osv, gör du bara snygga skarvar ska det nog inte göra någon större skillnad, många skotrar/crossar har ju svängande baffel :thumbright:
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

Tack Filip.

De flesta jag sett med svängande baffel har varit hydroformade så se är garanterat jämna på insidan, samma på skotrar.

Skarvarna blir slipade på insidan röret så de blir helt ok.
Gjorde en rak baffel och håller på med en svängande så möjligheten att prova båda finns.

Här är en bild som visar lite av problematiken, det högra är originalröret.
Bild
Torbjörn Blomfeldt
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Kröka baffel

Inlägg av Filip L »

tror du kommer få en trevlig överraskning när du får testa med nya pipan :wink:
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

Det hoppas jag :hihi:

Förra pipan var gjord för maxeffekt vid 14 000 varv/min. (duration på avgas 204°) men det var sällan barnen nådde det varvtalsområdet när de körde.
Den här pipan är tänkt att ge maxeffekt vid 10 500 varv/min. med 186° och lär väl ska passa deras användningsområde bättre.

Förra pipan som var kortare:
Bild
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

Plockade sektionerna på varandra igår för att få en uppfattning om utseendet, tycker svängen/kröken ser ut att bli i snävaste laget :roll:

Bild
Torbjörn Blomfeldt
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Kröka baffel

Inlägg av smokke »

bra jobbat :thumbright: i.a.f jag brukar försöka undvika att gå över 20gr och försöka göra så ´´mjuka´´böjar som det bara går :thumbright:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av Holländaren »

Jag har en Aaen pipsats till Polaris 650 där en av piporna har krokigare baffel än vad du har. Skulle tro det kommer funka iaf :)

Nedersta pipan här på bild.. Hade ingen bättre bild tyvärr.
Bild
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Kröka baffel

Inlägg av Filip L »

får du bara en fin svets på insidan på det där kommer det fungera kanon :thumbright:

skulle vara kul att testa hur stor skillnad det egentligen gör om man kör på låt säga 8 graders böjar ist för typ 15 grader, så man får veta om man ska gå någon svetskurs eller inte^^ själv kör jag 10-12 grader för det mesta :thumbright:
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

smokke skrev:bra jobbat i.a.f jag brukar försöka undvika att gå över 20gr och försöka göra så ´´mjuka´´böjar som det bara går
Tack. Jag tror också på mjuka, och inte så tvära svängar.
Kommer att testa med krökt baffel, fungerar det inte tillfredställande blir det ´Mad max´-stuk med några decimeter pipa bakom fordonet :hihi:
Holländaren skrev:Jag har en Aaen pipsats till Polaris 650 där en av piporna har krokigare baffel än vad du har. Skulle tro det kommer funka iaf
Aah, precis sådana pipor hade polaren till sin 650 för ett tiotal år sedan. Olav Aaen är ju känd för att göra bra pipor, så det finns förutsättningar för att det skall kunna fungera :thumbright:


Filip, i detta fallet får man väl bara lov att hålla med de mindre fagra tjejerna som hävdar att "det är insidan som räknas" :wink:

Huruvida det gör skillnad mellan 8 och tex. 15 grader är jag inte kvalificerad att gissa -därför fegar jag med 5-10 grader max.
Men som sagt vore det intressant att veta.

I brist på TIG-svets och med 0,8mm tråd i MIG:en på 0,5mm material blir det en del slipande. Notera de blåaktiga fejk-fogarna brända med gaspenna för att maskera den riktiga fogen :whistle:
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kröka baffel

Inlägg av Kadett4wd »

den där kröken går hur bra som helst.
det är stor radie på den samt är många små böjar/vinklar.

Kör på du!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

Låter bra det. Tack för era input :thumbright:
Torbjörn Blomfeldt
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Kröka baffel

Inlägg av Peppe L »

composite wizard skrev:Plockade sektionerna på varandra igår för att få en uppfattning om utseendet, tycker svängen/kröken ser ut att bli i snävaste laget :roll:

Bild
Med den där böjen är det risk att du får avgaserna i nacken :lol:
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Kröka baffel

Inlägg av composite wizard »

:lol: körning iförd gasmask.

Nu är pipan klar, förutom ljuddämparen som ännu ligger i planeringsstadiet - häftade fast den gamla som en provisorisk lösning.
Bild

Så till följdproblemet:

Den går väl helt okej, isynnerhet där pipan börjar dra ungefär 12 sekunder in i filmklippet -MEN vad händer sen?
Känns som om den tuggar på nån form av varvstopp fast det borde vara eliminerat med annan CDI-box :roll:
Har inte hunnit bestycka om förgasaren ännu och skall kolla om det hjälper med mera soppa, nån som varit med om dylikt?
http://www.youtube.com/watch?v=2gQXUbrh ... e=youtu.be
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kröka baffel

Inlägg av Kadett4wd »

mät piptrycket, gå inte över 0.2bar.
Om piptrycket skenar i höjden får man ett slags varvstopp, det är då gaserna inte kan evakueras längre ur cylindern pga för högt piptryck.
då blir det att låta som det bryter tändningen typ wiiiiiipipipipipi... haha om jag kunde återge ljud i skrift så vore det bra ;)

En nippel mitt på bellyn till en laddtrycksmätare funkar.
för att sänka trycket går man upp i stingerdiam, man förlorar dock då lite punch i pipan pga minskad 'pipeffekt'.
men du kan allra först testa köra rätt stingerdiam i änden på pipan säg 5-10mm
sen går du upp i diam på röret till ljuddämparen med säkert 5-10mm, hela vägen genom ljuddämparen.
Så ett första test kan vara att klippa av stingern så den bara är ca 5-10mm lång och se vad som händer.
Blir att låta som fan själv,, men för ett snabbt test så funkar det :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar