cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
Tänkte att eftersom jag och min kompis Anton grejar på mycket med diverse crossar å moppar och eftersom det troligen finns många som är intresserade av vad vi håller på med gör jag en tråd där jag kommer lägga upp filmer, bilder osv på våra olika projekt
här är våra två 125or,
min till höger. KTM sx125 -97 nyinköpt och otrimmad än så länge
Antons till vänster. KTM exc -07 som börjar växa ur gasaren fmf pipa, vforce3, portad.
en liten film på excn drevad för 130km/h, ska filma när de är ljust senare.(ifall ni undrar vad han gör 1an,2an så försöker han att inte dra över )
kommer upp mer i framtiden! säg gärna till ifall det är något speciellt ni vill se mycket av
här är våra två 125or,
min till höger. KTM sx125 -97 nyinköpt och otrimmad än så länge
Antons till vänster. KTM exc -07 som börjar växa ur gasaren fmf pipa, vforce3, portad.
en liten film på excn drevad för 130km/h, ska filma när de är ljust senare.(ifall ni undrar vad han gör 1an,2an så försöker han att inte dra över )
kommer upp mer i framtiden! säg gärna till ifall det är något speciellt ni vill se mycket av
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
Blir nog kul tråd philip.
Pipor å portning e kul å se.
Pipor å portning e kul å se.
tel 0707149931
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
finns det någon som bänkar 2 hjulingar i västerbotten? och isf hur mycket tar dom för något pull i bänken?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
huj då.. det ska vara en kant där,,, porten i cylindern ska vara mindre än pipan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
Japp kadetten har rätt tar man bort den kanten på ca 1-1,5 mm som är större på pipan än cylindern så tappar EX honda cr 250 ca 1,5-2,5 hp direkt.
jkruus
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
Du ska inte behöva vänta länge så finns det en bra rulle/svängmasse-bänk här i byn. Eller den finns redan, men inte riktigt färdig. Planen var att provköra lite innan det blir riktig vinter.Filip L skrev:finns det någon som bänkar 2 hjulingar i västerbotten? och isf hur mycket tar dom för något pull i bänken?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
utväckla gärna... borde inte den störa flödet på "pluggpulsen"?Kadett4wd skrev:huj då.. det ska vara en kant där,,, porten i cylindern ska vara mindre än pipan.
Edit: samt att det var en kant på pipan när avgaserna ska ut
edit 2: kanten var mer mot 3-4mm jämfört med pipan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
Svårt att förklara, men du får pluggpulsen fastän du har en kant.
Men du hindrar lite av äckelgaserna att komma med upp tillbaka.
Varför har jag inte fått förklarat för mig.
Kanske att rök/luft rörs sig enligt coandaprincipen(eller teorin) alltså gaser/luft drar sig mot ytor och vill 'rulla' mot dem.
Kanske vill avgaser göra det mer än färskgaser pga olika densitet eller väta,
More research required...
Men du hindrar lite av äckelgaserna att komma med upp tillbaka.
Varför har jag inte fått förklarat för mig.
Kanske att rök/luft rörs sig enligt coandaprincipen(eller teorin) alltså gaser/luft drar sig mot ytor och vill 'rulla' mot dem.
Kanske vill avgaser göra det mer än färskgaser pga olika densitet eller väta,
More research required...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
ja nu blev jag intresserad, går ju alltid lägga dit material å fixa
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
är det mats bänk du menar? ska bli intressant å se hur den fungerar osvmattias skrev:Du ska inte behöva vänta länge så finns det en bra rulle/svängmasse-bänk här i byn. Eller den finns redan, men inte riktigt färdig. Planen var att provköra lite innan det blir riktig vinter.Filip L skrev:finns det någon som bänkar 2 hjulingar i västerbotten? och isf hur mycket tar dom för något pull i bänken?
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
en tanke för att dra ut på det hela med anlednigen till "kanten"... jag har kikat runt på lite vassa 2t cyllar å de verkar inte ha dessa, men om det stämmer det ni säger, borde det ju gå att prova sätta dendär "kanten" olika långt ifrån kolven, dvs längre in i avgasporten eller kanske någon/några cm ut i pipan, kan ju va något att fundera på, kanske testa en typ av "bricka" 3-4cm ut i pipan som är ca 2mm bred men med en vinkel från cylindern så den inte skadar flödet lika mycket ut från cyllen?
bara spekulerar, har ingen aning om vad jag snackar om egentligen men det gav mig en liten tankeställare... ska läsa kring ämnet
hittar du något om det kadett får du gärna länka
bara spekulerar, har ingen aning om vad jag snackar om egentligen men det gav mig en liten tankeställare... ska läsa kring ämnet
hittar du något om det kadett får du gärna länka
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
De allra vassaste 2t cylindrar har rejäla kanter Filip.
Detta är Aprilia:
Detta är MXS:
Detta är roost havoc(svårt att se pga sotet):
Roost havoc har bromsat 33 eller om det var 34hk på hjulet(bensin)
Skulle det varit 125cc skulle det varit nästan 44hk på hjulet.
Helt i klass med GP maskinerna, de bromsar 47-54hk på drevet.
Detta är Aprilia:
Detta är MXS:
Detta är roost havoc(svårt att se pga sotet):
Roost havoc har bromsat 33 eller om det var 34hk på hjulet(bensin)
Skulle det varit 125cc skulle det varit nästan 44hk på hjulet.
Helt i klass med GP maskinerna, de bromsar 47-54hk på drevet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: cross/moppe, våran lilla 2-takts tråd
jo jag kollade roosten och såg det inte pga sot, kollade några andra vassa am6 cyllar, hursom vill jag lära mig mer om detta.
alla dessa 3 cyllar du tog upp ser ut att ha över och underkant som kommer vara i vägen mest för gaserna på väg tillbaka, måste finnas en anledning till varför det är så? din teori om att de förbrända avgaserna "rullar" längs väggarna på pipan borde ju inte fungera här, då borde man ju helt enkelt ha samma form på avgasporten som på pipan fast lite mindre?
jag är ju definitivt ingen fysiker men jag ser ingen anledning till att de förbrända gaserna skulle stoppas på bästa sett med den formen, din teori är det vettigaste jag skulle kunna tänka mig.
jag har ingen teori på varför det bara är i över och underkant dom verkar vilja strypa pluggpulsen men det är ju knappast ett sammanträffande att många verkar göra det.
sådant intresserar mig väldigt mycket eftersom det ger möjlighet till ännu en nivå på trimningen. hade jag haft en bänk hade jag labbat mer med vars och hur man borde försöka "stoppa" de förbrända avgaserna på bästa sätt, jag ska söka efter svar på det men kommer nog vara svårt att hitta
alla teorier kring detta är intressant att höra så fega inte nu
alla dessa 3 cyllar du tog upp ser ut att ha över och underkant som kommer vara i vägen mest för gaserna på väg tillbaka, måste finnas en anledning till varför det är så? din teori om att de förbrända avgaserna "rullar" längs väggarna på pipan borde ju inte fungera här, då borde man ju helt enkelt ha samma form på avgasporten som på pipan fast lite mindre?
jag är ju definitivt ingen fysiker men jag ser ingen anledning till att de förbrända gaserna skulle stoppas på bästa sett med den formen, din teori är det vettigaste jag skulle kunna tänka mig.
jag har ingen teori på varför det bara är i över och underkant dom verkar vilja strypa pluggpulsen men det är ju knappast ett sammanträffande att många verkar göra det.
sådant intresserar mig väldigt mycket eftersom det ger möjlighet till ännu en nivå på trimningen. hade jag haft en bänk hade jag labbat mer med vars och hur man borde försöka "stoppa" de förbrända avgaserna på bästa sätt, jag ska söka efter svar på det men kommer nog vara svårt att hitta
alla teorier kring detta är intressant att höra så fega inte nu