Fråga angående stinger/dämpare

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Helgot
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis maj 28, 2013 7:54 pm

Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Helgot »

Tröttnade på köpedämparen och köpte en konsats till en pipa då jag inte har kunskap att göra en egen men ändå vill få mer fart i maskinen :)

Nu till frågan, hur gör ni för att mäta tryck/räkna ut hur lång stingern ska vara? Även om någon kan rekomdera nån lämplig dämpare eller om ni har andra synpunkter och tips
http://www.ladda-upp.se/bilder/scrofbnrjsypbx/
Helgot
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis maj 28, 2013 7:54 pm

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Helgot »

Gjorde stingern 220 mm lång och 17mm invändigt. Hade varit intressant att kunna mäta trycket i i kammaren men var hittar man en sån mätare och ska den då sitta mitt på bellyn. Även tänkt skaffa en avgastempmätare, antar att man då ska mäta nära cylindern i headern?

Såhär blev det iaf
Bild
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Filip L »

en laddtrycks mätare funkar bra för piptryck, ska du mäta värme ska den sitta en bit ut från cyllen, annars kyler soppan. ca 200mm från cyllen tycker jag att jag läst någonstans
Helgot
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis maj 28, 2013 7:54 pm

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Helgot »

Har funderat på en vanlig laddtrycksmätare men borde väl bli mest tryck under belastning? Tänkte att det blir aningen svårt att se under körning då. Vore fint att hitta en finskalig mätare som visade högsta värdet?
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Filip L »

lägg ba i högsta växeln å håll stumt :hey:
vet inte av någon bra mätare för det då jag inte använt mig av det utan bara hört från andra som gjort
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av composite wizard »

Jag har vanlig laddtrycksmätare på barnens Atv, fungerar förträffligt förutom att montaget gör att den vibrerar itakt med motorvarvtalet :hihi:
Bromsrör från Volvo 240 (eftersom det låg på hyllan) som övergår till slang efter några decimeter.
Bild
Bild
Håller med Filip, ge järnet så ger den nog utslag. Går ju alltid att fulinglogga med mobiltelefonens filmkamera :thumbright:
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Kadett4wd »

jag satt ett soppafilter på slangen för att dämpa pulserna lite.
Jag har likadan mätare som dig Torbjörn.
Den fladdrar givetvis, men över.. säg 10000rpm så ligger den rätt stadigt.
på tok för högt fortfarande,håll er under 0.2-0.25bar, jag har ända upp mot 0.6-0.65bar just nu :(
Jag har inte rört moppen på flera månader då det är lågsäsong för mig.
Mer bilmeck nu.
Men det blir nog ny pipa och ljuddämpare i vår tillsammans med lite mods i cylindern samt ny förgasare.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av composite wizard »

Jag hade också 0,6 bar med förra stingern, den i dena tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=79090.

Gick upp 2mm i diameter och ligger nu på 0,25 bar där den fortfarande går in i väggen. Tror tändningen bör justeras men nog om det.

Vad jag noterade med grövre stinger var att ketschup effekten när pipan börjar jobba mildrades, men bottendraget blev bättre -nåt som jag tycker snarare borde gynnas av den mindre stingern.

Tipset på filter var bra, skall jag testa det då areaökningen torde ta udden av pulserna och stabilisera mätvärdet.
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Kadett4wd »

Det blev faktiskt helt korrekt uppfattad med vad som det ska bli i verkligheten.
med större stinger minskar 'pipeffekten'.
Alltså pipans effektivitet minskar lite och bottendraget förbättras något eftersom tune blir på lite lägre varvtal pga lite ändrad hastighet på pulserna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Helgot
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis maj 28, 2013 7:54 pm

Re: Fråga angående stinger/dämpare

Inlägg av Helgot »

Tack för tipsen! Tanken har inte ens slagit mig att man kan dra upp mätaren på styret. Har tyvärr inte hunnit provköra med pipan men ska bli mycket intressant hur den beter sig!
Skriv svar