Yamaha Aerox går inte att varva

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Yamaha Aerox går inte att varva

Inlägg av Mokko »

Hallå där!

Jag har råkat dra på mig en plastraket som det var lite diverse problem med.
Från början så flödade den och gick allmänt illa på låga varv tack vare det men det var inga som helst problem att varva den då den gick fint på högvarv.
När jag startade den någon dag senare efter att den hade stått så går det inte gasa mer än 1/3 med den utan att den "böar" för att den inte får bränsle, jahapp tänkte jag och rev bort förgasaren (Dellorto) för att gå igenom den. Så jag köpte ny flottörnål och några munstycken till den och blåste igenom den med tryckluft, efter den så slutade den flöda och började gå perfekt på låga varv men den går precis likadant på "högvarv".
Spelar ingen som helst roll vad jag stoppar i den för munstycken på högfarten så reagerar den ingenting alls, reagerar inte heller på choke.
Det enda den reagerar på är luftskruven och trottelnålen, drar jag in luftskruven i botten och höjer nålen fullt så går den lite bättre.
Har bytt bränslekran och kikat så att den flödar som folk vilket den gör.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara för något som spökar på den här förbannade mopeden?
Johannes Mokko
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Yamaha Aerox går inte att varva

Inlägg av vebotrimmarn »

testat köra utan munstycke? öppnar nålventilen tillräckligt?
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Yamaha Aerox går inte att varva

Inlägg av Mokko »

Japp det blir ingen som helst skillnad utan munstycke och flottörhuset blir fyllt med bränsle så det flödar till förgasaren och är inte stopp någonstans vad jag kan se, har till och med pressat ur sätet till nålventilen för att göra mig riktigt säker på att det inte är något skit som sitter någonstans.

EDIT: Var ute och skruvade tillbaka den gamla nålventilen osv nu igen utan någon som helst skillnad, har dock märkt att den gärna hänger kvar på varv när man släpper gasen.
Det känns precis som att den inte klarar av att fylla flottörhuset med bränsle uppe på varv vilket är lite svårt att ta reda på om den gör eller inte, dock reagerar den som sagt på luftskruven och nål inställningar.

EDIT2: Provade att suga i vacum slangen till bränslekranen så att jag var helt säker att den flödade medan motorn var igång och det vart ingen skillnad då heller, kikade även flödet utan flottörkoppen och det flödar på friskt så att jag kan aldrig tänka mig att den tömmer förgasaren på bränsle.
Någonting gör så att högfarten helt enkelt inte används, frågan är bara vad?
Johannes Mokko
Husch Gerhard
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 02, 2013 6:50 am

Re: Yamaha Aerox går inte att varva

Inlägg av Husch Gerhard »

Mycket märkligt fel. Körde med den och den gick perfekt så ringde de i mobilen så jag stängde av motorn och svara. När jag ska starta den igen så varvar remote control airplane. precis som den går på tomgång hela tiden hur mycket gas jag än ger.
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Yamaha Aerox går inte att varva

Inlägg av Mokko »

Problemet löste sig för mig, startade den utan luftskruv och då gick den helt plötsligt som den skulle ända tills den började gå riktigt dåligt, då skruvade jag tillbaka luftskruven igen till sitt normala läge och den gick som den skulle igen.
Troligtvis så var det något i kanalen för luftskruven som jag inte hade fått ur när jag gick igenom förgasaren.
Johannes Mokko
Skriv svar