Blowdown?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Mr F
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tor maj 31, 2007 7:02 pm

Blowdown?

Inlägg av Mr F »

Är det någon som kan förklara uttrycket...
Skillnad på motorkaraktären med olika...
Samt vad man ska sträva efter när man börjar bearbeta en cyl...
Med vänlig hälsning,Fredde
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Blowdown?

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Gjør et forsøk på å forklare :roll:

Blowdown er den fasen da kun eksosporten er åpen etter at forbrenningen er ferdig.
Det er den tiden (målt i veivakselgrader) som du "skal" bruke til å "tømme" sylinder for eksos.
(I en totakter fortsetter tømmingen når transferportene åpner men det store overtrykket MÅ være borte for at motoren skal gå skikkelig).
Har du for lite blowdown vil trykket inne i sylinder være høyere enn i veivhus når transferportene åpnes og eksos vil da ta turen ned i veivhuset helt til trykket har sunket så mye at blandingen i veivhuset heller vil gå opp i sylinder.
(Grovt forenklet) :hihi:


Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Blowdown?

Inlägg av Filip L »

jag kan väl dela med mig av vad jag uppfattat av det.
blowdown är antalet grader som avgasporten är öppen innan någon av insugsportarna öppnar.
man ska hålla blowdownen mellan 28-35 vad jag erfarat och kommit fram med lite mindre tester.
har du en cylinder med transferportar som går runt hela cylindern i stort sett behöver du inte har lika låg blowdown eftersom du kan få ut såpass mycket area av portarna ändå utan att ha alltför höga durationer.
men vad jag kom fram till är att på "snällare" motorer bör man ha lite högre blowdown för ökat lågvarvsvrid samt minskad bränsleförbrukning.
kör du med lägre blowdown (ner mot 30 grader eller kanske ännu lägre) har jag från mina tester tyckt att det har blivit en betydligt hårdare "kick" när pipan börjar arbeta :thumbright:
Mr F
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tor maj 31, 2007 7:02 pm

Re: Blowdown?

Inlägg av Mr F »

Tackar för svaret....
Vad tror ni om en DT motor med följande set up:

En 45mm polini cylle med 35"blowdown
ev.klämma i ett 28mm rör i avg.porten ala am6
Tillsnyggade spolportar
6.5 i kompförh räknat i från överkant av avg porten
50%squiss band
0.7mm klämspalt
4bladigt reedventil
En pipa gjord för 10000rpm med ca 0.3kg i mottryck(äger ingen avg temp mätare)
18-20mm förgasare

Skriv gärna tips o kommentarer om mina ideer
Med vänlig hälsning,Fredde.
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Blowdown?

Inlägg av Filip L »

vad ska moppen användas till?
kan bli en ganska kul åkmoppe, lägg blowdownen på 32-33 grader istället :wink:
Mr F
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tor maj 31, 2007 7:02 pm

Re: Blowdown?

Inlägg av Mr F »

Bruksmoppe som jag o grabben kan åka en sväng med när tid o lust finns...
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Blowdown?

Inlägg av Filip L »

kan bli riktigt bra som bruksmoppe :thumbright:
hojjta om det är något du behöver, har en hel del grejer liggandes :wink:
Skriv svar