mer kubik strokad vev mb5

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
gicko
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 25, 2011 7:51 pm

mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av gicko »

Hej skulle behöva lite hjälp har en Mb5 motor med cr80 cylinder och skulle vilja byta vevparti till 45 i slag så man får lite mera kubik :) går det använda minirellivev är det nån som har testat eller finns det nåt annat enkelt alternativ?
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av Filip L »

inga problem alls ta en vev från minarelli AM6. finns med slag på 39,7 41,42 43 44,45 46mm med 85 90 95mm vevstake. AM6 veven sitter som gjuten i blocket bara att göra stål insatser till ramlagrena o pboxar. skit enkelt..

lyckades söka rätt på detta i kadett4wd's mt tråd
Moddlaren skrev detta så han kanske kan ge lite mer info?
edit: mb/mt's vevhus ser väl likadant ut eller är jag helt ute å cyklar (yamaha skruvare)^^
mvh
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av Lars J »

Du måste även göra ett ingrepp på primärdrevet.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av G-son »

Annars vänder man sig till Roffe på www.vrm.se och shoppar en originalvev som strokats och fått en KX60 vevstake. Det enda man behöver göra är att bearbeta blocket lite så vevstaken går fritt.
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av JockeH »

Hoj !

Så här har jag gjort, vet inte om det funkar vid hårdkörning än men "so far so good....."

Svarvade 3 hylsor en för packboxen och en för lagret som monterades på höger sidan,
Samt en hylsa till det vänstra lagersätet, hittade inget lager som var 50x20.
Har monterat med sugpassning och loctite för cylindrisk fastsättning.(hoppas det håller)

Svarvade ur honda drevet och hyvlade ett kilspår. (tack för tipset kadetten :thumbright: )

lägger in lite bilder så du kan kika lite....den första är på en am6 vev med 17mm axlar ,hoppas det kan va till nytta :thumbright:

Bild

Bild

Bild


Bild
gicko
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 25, 2011 7:51 pm

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av gicko »

Verkar vara en hel del jobb med minerelliveven tror jag avaktar tills vrm börjar tillverka vevparti med 45 i slag så det passar rakt av;-) tack för hjälpen blir det det en 90cc i sommar jockeh?
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av JockeH »

gicko skrev:Verkar vara en hel del jobb med minerelliveven tror jag avaktar tills vrm börjar tillverka vevparti med 45 i slag så det passar rakt av;-) tack för hjälpen blir det det en 90cc i sommar jockeh?
Njaeaaja...

Var meningen att jag skulle köra 70cc :whistle:

Har fått för mig att lite längre stake och 44/45 slag/borr ska va en bra grund för lite mer varv villig motor :hey:

Har du förexten mätat och kollat vad som händer i en cr80 cylinder med 45mm slag ? blir nog om det ens är möjligt en hel del jobb det med.


/JockeH
moppedisten
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 29, 2012 5:35 pm

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av moppedisten »

Jag har kört en Honda med 44 slag och röd CR 80 cylinder. Det som händer är att du får en kolv som sticker upp över cylinder. När kolv är i topp. Gissar att vid 45 slag kan kolv sticka upp så mycket att kolvring också är över cylinder. Och det ska man undvika. Sen för att få ihop det så använder jag en stake på 100 mm cc. Under 95 tror jag det är omöjligt att sy ihop projektet. Sen undrar jag vem gör de bästa strokade vevarna till AM6. Det finns minst 3 fabrikat som jag sett
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av G-son »

gicko skrev:tror jag avaktar tills vrm börjar tillverka vevparti med 45 i slag så det passar rakt av
Kontakta honom så tror jag han ordnar vad som helst som är tekniskt genomförbart. 44mm-veven togs fram för mer än 10 år sedan för att uppnå de maximalt tillåtna 70cc i MoRRF-serien, det är fullt möjligt att göra vevtappshålet på en annan plats för annan slaglängd eller använda en annan stake. Så länge dina önskemål är genomförbara och du är beredd att öppna plånboken ordentligt tror jag Roffe fixar det.
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av JockeH »

moppedisten skrev:Jag har kört en Honda med 44 slag och röd CR 80 cylinder. Det som händer är att du får en kolv som sticker upp över cylinder. När kolv är i topp. Gissar att vid 45 slag kan kolv sticka upp så mycket att kolvring också är över cylinder. Och det ska man undvika. Sen för att få ihop det så använder jag en stake på 100 mm cc. Under 95 tror jag det är omöjligt att sy ihop projektet. Sen undrar jag vem gör de bästa strokade vevarna till AM6. Det finns minst 3 fabrikat som jag sett
Vilka andra ingrepp fick du göra , Portning, kolvbyte etc. ? Hur mkt höjde du cylindern och vilka durationer landade du på ?

9mm längre stake och 2,6 mm skillnad i slag , får inte ihop det i lillhjärnan :doh:

Har själv börjat mixtra med ett liknande koncept med en athena med 45mm borr 85 mm stake och 44 i slag därav min nyfikenhet.

Barikit vevarna har jag fått tips om skulle va bra.

Med vänlig hälsning, jocke
moppedisten
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 29, 2012 5:35 pm

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av moppedisten »

Gicko ställde frågan hur göra med CR 80 cylinder och MB motor. Använder man en Athena cylinder så händer nog andra saker som jag inte vet något om. Men med CR 80 cylinder är det möjligt att få ihop det utan att svetsa och fräsa i motor. Det är några år sedan jag byggde motorn så jag berättar vad jag kommer ihåg. 100 mm stake och 5 mm underlägg. Plasta i överströmmare för att minska bredd på cyliderfot. Yamaha YZ 80 kolv . Avgas höjs ca 2 mm och överströmmare ökas nedtill ca 1. 5 mm och jag landade på snälla 195 - 127 grader. Vilket lätt kan ändras för dom som tycker det är för snällt. Det som känns sådär är att kolv sticker upp över cylinder men jag löste det med att svarva toppen så kolv får rum. Har Barikit vevarna 17 eller 20 mm på lagerläggena
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av JockeH »

moppedisten skrev:Gicko ställde frågan hur göra med CR 80 cylinder och MB motor. Använder man en Athena cylinder så händer nog andra saker som jag inte vet något om. Men med CR 80 cylinder är det möjligt att få ihop det utan att svetsa och fräsa i motor. Det är några år sedan jag byggde motorn så jag berättar vad jag kommer ihåg. 100 mm stake och 5 mm underlägg. Plasta i överströmmare för att minska bredd på cyliderfot. Yamaha YZ 80 kolv . Avgas höjs ca 2 mm och överströmmare ökas nedtill ca 1. 5 mm och jag landade på snälla 195 - 127 grader. Vilket lätt kan ändras för dom som tycker det är för snällt. Det som känns sådär är att kolv sticker upp över cylinder men jag löste det med att svarva toppen så kolv får rum. Har Barikit vevarna 17 eller 20 mm på lagerläggena
Ok ! Fick du mer effekt ? Hur blev karaktären på motorn ?

Barikit vevarna finns med både 17mm och 20mm på lagerlägerna (www.twostroke.se)
moppedisten
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 29, 2012 5:35 pm

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av moppedisten »

Om jag fick mer effekt är svårt att avgöra då detta är min första 90 cc motor jag byggt. Har bara gjort 70 cc motorer innan. Men jag tror att när allt är inställt rätt så tror jag att 24 -25 hk är möjligt. Och det är bra bredd på registret då motorn har så snällt ställda porttider. Den Barikit veven du har, är den 20 mm vid lagerläggena. Har Barikits 44 vev till AM6 alltid 85 mm stake. Jag frågar för att jag skall bygga en reserv vev till denna motor
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av JockeH »

moppedisten skrev:Om jag fick mer effekt är svårt att avgöra då detta är min första 90 cc motor jag byggt. Har bara gjort 70 cc motorer innan. Men jag tror att när allt är inställt rätt så tror jag att 24 -25 hk är möjligt. Och det är bra bredd på registret då motorn har så snällt ställda porttider. Den Barikit veven du har, är den 20 mm vid lagerläggena. Har Barikits 44 vev till AM6 alltid 85 mm stake
Ok !

Min vev har 20mm.
jag kan tyvärr inte barikits hela sortiment, men du får googla el söka manuellt på olika hemsidor som säljer veven.

Mvh Jocke
moppedisten
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 29, 2012 5:35 pm

Re: mer kubik strokad vev mb5

Inlägg av moppedisten »

Jag har varit runt och letat. Men ingen ger all info, inte ens på Barikits hemsida så finns dessa mått. Det är väl bara att köpa en och så får jag ändra det jag inte gillar
Skriv svar