Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Hann provköra lite. Den kickar iväg rätt bra när man kommer till rätt varvtal.

Kommer köra mer när jag fått på en ljuddämpare, finns risk att grannarna klagar annars :whistle:
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Filip L »

härligt :)
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Hej

Jag fick för mig att renovera motorn i förebyggande syfte och det skapade ett behov av lite reservdelar. Skulle behöva få tag på ena motorblock halvan och växelföraren som sitter monterad inne i växellådan. Om någon har dessa i fräscht skicka kan de få skicka ett PM till mig :thumbright:

(bilder kommer)
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Har hänt lite i verkstan. Började som sagt med att dela motorn.

Bild

Bild

Bild
Inte mycket kvar av gängorna

Bild
Kolven efter kanske 2-3 timmar

Bild
Här är ett av problemen som uppdagades, gängorna i blocket är redan uppborrade till M8 så det finns inget att fästa helicoil i.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Här är mitt ny svarvade topplock, tog av flera mm så nu ligger kompressionen på 10,2 :thumbright:

Bild
Här är blockhalvan som jag behöver ny, inte mycket att gänga om.

Bild
Växelföraren fick antingen en smäll vid demontering eller så var den redan sprucken. Synd att det var så trångt annars kanske det hade gått att tig svetsa ihop den.

Senaste dagarna har gått åt att demontera resten av moppen och slipa,lacka. Hade jag vetat hur många lager man behöver för att få något gult hade jag valt en annan färg.
Bild

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Liten uppdatering

Har gjort en lättare putsning av förgasaren och även svarvat till en tratt. Kanske gör +0,2 hk?

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Max B den fre nov 18, 2016 12:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Mer lackerade delar :D :D

Bild

Montering på gång
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tycker att styret blir lite för brett så kommer troligtvis byta ut det mot något annat.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Bild

Ny tillverkad distans

Sen påbörjade jag ett litet sidoprojekt :D
Bild

Bild

Svarvade nav och bromsskiva so de centrerar mot varandra

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här har jag fått tappen svarvad och nya hål borrade i navet för Volvos 5bult

Bild

Bild

Bild

Bild

Ser ut på bild att vara värre doningar än vad det egentligen är.

Bild

Början på själva bänken, byggt av gammalt skrot som jag räddade från skrotlasset :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Så här långt kom jag på en dag, har lite problem nu med hur jag ska montera armen till lastcellen. Har egentligen bara två val, använda spacer så fälgen kommer ut från bromsoket så jag kan svetsa fast det direkt eller svetsa en distans på insidan. Då finns docj en risk att stålet kan flexa vid stor last :roll:
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Mer bilder!!!

Så här blev lösningen av hävstången till lastcellen. Jag har så pass grovt material och kommer bromsa så få Nm att jag inte tror att det kommer svikta och förstöra mätningen.
Bild

Fäste för bromscylindern.
Bild

Här tänkte jag att lastcellen skulle hamna.
Bild

Försöker gänga så många hål som möjligt för att göra allt servicevänligt. Använder nästan bara M10 bultar för att minska antalet verktyg som man behöver. Tycker själv att det är irriterande när man måste ha med sig hela verktygslådan för att göra enkla saker.
Bild

Bromsservo från en Saab 9 3 som jag plockade ur själv på skroten. När skrotgubben skulle ta betalt ville han ha 560kr för den vilket jag tyckte var åt alldeles för mycket. Påpekade att de hade färdigdemonterade bromscyllindrar för 180kr på deras hemsida vilket de inte trodde på. Dessutom var det ju en Saab och då är alla delar dyra. Då gick jag ut och hämtade telefonen för att ta fram numret på den demonterade delen och gissa vilken bil den kom från??? Just det Saab 9 3 Aero.
Bild

Bild

Tanken var från början att göra rampen så liten och smidig som möjligt.
Bild

Bild

Smidigt haka på fäste.
Bild

Den här konstruktionen vart inte bra någonstans, Dels vart den alldeles för vinglig och dels hamnade man högt upp i luften när man satt på moppen utan något vettigt fotstöd.
Bild

Gör om gör rätt (kanske)
Stort golv att stå på.
Bild

Bild

Här är det färdiga golvet.
Bild

Bild

Kom på ett massivt fel i min konstruktion när jag hade moppen uppställd på bänken. Hävarmen kommer inte trycka på lastcellen utan vilja gå uppåt i stället :doh: :doh: :doh:
Funderade först på att såga bort allt och vända på det med insåg att det var enklare att vända på lastcellen :D
Bild

Lite bromsrör och två nipplar som jag lyckades rädda ur en hoprostad reduceringsventil.
Bild

Här är hela kalaset idag. Justeringsenheten är tillverkad av en gammal domkraft från en IH 1000 och jag har ca 21 varv mellan inget och full bromsverkan. Kopplingsvajern kommer från en Volvo 240 men är antagligen aningens för kort.
Det ända som är kvar att göra innan testkörning är att köpa en bromsrörsfördelning och montera fästöglor i bänken.
Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

En ny växelförare visade sig vara väldigt svårt att hitta. I regel får man köpa en hel motor eller en hel moped och det kändes lite överdrivet så jag gjorde ett försök att laga skadan.

Bild

Började med att göra rent från olja och sen bygga på med svetsfog. Satte sedan upp den i svarven och svarva ner till rätt diameter.
Bild

Borrade sedan ur för tapparna som växelarmen drar i. Ser en risk i att jag nu har förstört eventuell härdning i materialet men hoppas att det håller :shock:

Nu får jag äntligen montera ihop motorn igen :thumbright:
Värmning av blockhalvorna gör det mycket enklare att få i nya lager.
Bild

När jag började montera ihop så fattades det ett lager som borde sitta där, kom fram efter flera timmars letande att det nog aldrig satt ett lager där. Om man tittar noggrant ser man att axeln har legat och skavt mot blocket.
Bild

Så kan vi inte ha det så svarvade fram ett nytt lager.
Bild

Första gången jag demonterar och monterar en växellåda så det tog några försök att få ihop det.
Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Har hänt lite nu :D

Bild

Har plockat ihop moppen och provkört :thumbright:
Tycker nog att jag märker en effektskillnad med höjd komp (borde då jag höjt från 8,5 till 10,2). Nu så kör jag även på 98 oktan istället för aspen tvåtakt.
Jag har också höjt drevningen från 10 fram 50 bak till 12 fram 50 bak så nu kan man dra lite längre på ettan i starten istället för 2 sek som tidigare.

Bild

En stor varvräknare med shift light lär man ju ha.

Bild

Tanken ska jag lackera om jag hinner, och sadeln skulle behöva en klädsel med får se hur mycket jag hinner med nu innan jul.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

En film från årets tävling :!: :!:

https://www.youtube.com/watch?v=RLH1juudV6Y
Connyh79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Connyh79 »

Bra jobbat! du har verkligen grejat på!
Jag är väldigt nyfiken på den där bromsbänken du byggt.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Connyh79 skrev:Bra jobbat! du har verkligen grejat på!
Jag är väldigt nyfiken på den där bromsbänken du byggt.
Tack :P

Jo bromsbänken har hamnat lite på efterkälke. Problemet är att lastcellen jag har har ett alldeles för stor och jag får med min hemmabyggda elektronik steg om 2,5kg.

Har nu i mellandagarna beställt en ny lastcell som ska ge en betydligt högre noggrannhet. Den kommer dock inte fören senast mitten på februari.
Connyh79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Connyh79 »

Jag kan ju inget om det här. Men den där lastcellen är det något du kopplar upp mot en dator?
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer

Inlägg av Max B »

Japp, Den kommer gå att koppla upp mot en dator och man kommer att få en effekt kurva som man kan skriva ut eller spara.
Det som inte kommer gå i första versionen är att kompensera för vädret (Lufttryck, fuktighet, temp) så man kommer inte att kunna mäta med någon standardiserad mätmetod.

Tanken är inte att bygga någon super exakt bänk utan jag vill kunna se om det är bättre att skruva blandskruven åt höger eller vänster när man trimmar :hey:

Nästa del kommer bli att montera elektroniken och den nya lastcellen, Efter det göra en ett snabbfäste för montage av en lös motor.
Skriv svar