Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 27, 2017 3:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
InläggPostat: ons jan 15, 2014 8:35 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Uppsala
En tråd om ett litet projekt jag har.

Det är en Yamaha DTMX från 87 (kanske) Som tävlas med sidovagn.

Tävlingen går på gräs eller snö/is på små banor med mycket svängar.

Ett par byggbilder.
Bild

Bild

Bild

Moppen är egentligen klar (mer bilder kommer) men det vart ingen tid över att trimma innan tävlingen så den kördes med original motor vilket resulterade i 10varv på ettans växel på varvtalsstoppet.

Nu har jag rivit motorn och köpt hem en 50cc 5,5hk cylinder som jag tänkte använda en 16mm föge till samt bygga ett avgassystem med hjälp av Exhaust Calculator.

Har inte trimmat 2-taktare förut så tänkte fråga lite här. (Tanken är inte att bygga den värsta 50cc motorn som finns men kanske 3-4hk till att börja med)

Jag hade tänk porta cylindern och har läst att man skulle kunna ta upp till 5mm uppåt i avgasporten samt ta 1mm i insug och Boostportana som lämplig början.
Dock har jag förstått att det skulle vara enklare att lägga en distansplatta mellan cyllinderfoten och blocket och slipa portana neråt eftersom nederkantens utformning är mindre viktig än ovankanten.
Sedan svarvar man ner cylindern lite och planar toppen till rätt komp????

Påverkar höjning av portarna durationen? (Tror att den org. är 189????) Har fått för mig att durtionen är framräknad med höjden från kolven vid kolvens lägsta läge till porten? (plus en massa andra saker).

Eller är själva formen på porten fel i ovankant så att man borde ändra den?
Borde jag brädda porten någon av portana?
Vad kan man ha för komp? (Tänkte lägga mig på 9:1 och köra på V-power).
Vet någon hur mycket Dt varvar innan varvstoppet går in?

Är tacksam för all hjälp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 15, 2014 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm
Inlägg: 166
Här har du en länk där du kan lära dig en del. Alla teorier är väl inte de senaste men det är något att stå på iaf.
http://iheartstella.com/resources/manua ... Tuning.pdf

Tvåtaktare här sällan varvstopp så det behöver du inte oroa dig för.

_________________
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 15, 2014 10:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Inlägg: 614
Ort: sävar/umeå
höjj för guds skull inte avgas 5mm på en 5½a då landar avgas durationen på över 200:P
original cylindern är faktiskt bättre att utgå ifrån när man ska trimma, fler portar samt lägre durationer.
vad ska du varva?
ska man ha något att åka med på 50cc krävs ju lite varv men blir ju kasst med vrid isf och det är ju inge vidare om du ska köra runt med en extra passagerare:P

edit: 5½ orna har strax under 180 graders avgas på dom jag mätat på :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 15, 2014 10:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm
Inlägg: 166
Sen går det ju att dreva om den oxå.
Jag har 70 bak o 11 fram på min MT. Det tar fort slut på växlar vill jag lova :)

_________________
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 16, 2014 6:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
70 och 11!!!????
hur fort går den?
40 blås?

inga större fartupplevelser där inte *S*

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 16, 2014 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm
Inlägg: 166
66 ÄRLIGA.
Men ska leka lite med andra drevningar till våren för att se vad den är kapabel till.
100 är nog ingen omöjlighet.

_________________
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 16, 2014 10:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Uppsala
Bild på moppen färdigbyggd.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 17, 2014 6:06 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 21, 2011 11:31 pm
Inlägg: 53
Vad har du för växellåda gislemark? Cr80 från vilken årsmodell?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 19, 2014 10:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm
Inlägg: 166
CR 80 från 80 82.

_________________
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 21, 2014 4:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 21, 2011 11:31 pm
Inlägg: 53
Nästan 14k rpm ungefär då? Måste vara jobbigt att köra så..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 21, 2014 5:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm
Inlägg: 166
Den är anpassad för att köra mopedenduro med.
Inga långa rakor med slät och fin asfalt!!

_________________
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 01, 2014 10:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Uppsala
Har beställt en portad cylinder så medans jag väntar rev jag motorn och bytte alla packboxar och växelföraren.
Bild

Gamla kolven med lite repor.
Bild

Ser ut som om topplocks packningen inte var helt frisk :|
Bild

Passa på att snygga till elsystemet och rensa bort allt onödigt.
Bild

Egentillverkade leder.
Bild


Nya framgaffeln
Bild

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 02, 2014 6:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Uppsala
Lite färg på grejerna.
Bild

Hopmonterat.
Bild

Planing av insug och förgasare.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 19, 2014 4:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Uppsala
Nu är nya motorn ihop!!!!

Har dock inga bilder från ihopmonteringen men här är iallafall min nya hemsvetsade pippa.
Blev inte så illa, svetsad med Rotgas och allt.

Bild

Svartmålad.

Bild

Första delen kommer kanske göras om då jag inte tycker att den blev så bra.
Jag kommer nog montera en ljuddämpare för den låter för jävla illa. :thumbdown:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 19, 2014 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Inlägg: 614
Ort: sävar/umeå
har du hunnit provköra den något än då? :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010