Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 1:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 20, 2014 9:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Hann provköra lite. Den kickar iväg rätt bra när man kommer till rätt varvtal.

Kommer köra mer när jag fått på en ljuddämpare, finns risk att grannarna klagar annars :whistle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 20, 2014 11:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Inlägg: 614
Ort: sävar/umeå
härligt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 01, 2015 6:44 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Hej

Jag fick för mig att renovera motorn i förebyggande syfte och det skapade ett behov av lite reservdelar. Skulle behöva få tag på ena motorblock halvan och växelföraren som sitter monterad inne i växellådan. Om någon har dessa i fräscht skicka kan de få skicka ett PM till mig :thumbright:

(bilder kommer)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2015 8:41 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Har hänt lite i verkstan. Började som sagt med att dela motorn.

Bild

Bild

Bild
Inte mycket kvar av gängorna

Bild
Kolven efter kanske 2-3 timmar

Bild
Här är ett av problemen som uppdagades, gängorna i blocket är redan uppborrade till M8 så det finns inget att fästa helicoil i.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Här är mitt ny svarvade topplock, tog av flera mm så nu ligger kompressionen på 10,2 :thumbright:

Bild
Här är blockhalvan som jag behöver ny, inte mycket att gänga om.

Bild
Växelföraren fick antingen en smäll vid demontering eller så var den redan sprucken. Synd att det var så trångt annars kanske det hade gått att tig svetsa ihop den.

Senaste dagarna har gått åt att demontera resten av moppen och slipa,lacka. Hade jag vetat hur många lager man behöver för att få något gult hade jag valt en annan färg.
Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 11, 2015 3:11 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Liten uppdatering

Har gjort en lättare putsning av förgasaren och även svarvat till en tratt. Kanske gör +0,2 hk?

Bild

Bild

Bild

Bild


Senast redigerad av Max B fre nov 18, 2016 12:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 16, 2015 8:06 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Mer lackerade delar :D :D

Bild

Montering på gång
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tycker att styret blir lite för brett så kommer troligtvis byta ut det mot något annat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 02, 2015 9:41 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Bild

Ny tillverkad distans

Sen påbörjade jag ett litet sidoprojekt :D
Bild

Bild

Svarvade nav och bromsskiva so de centrerar mot varandra

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här har jag fått tappen svarvad och nya hål borrade i navet för Volvos 5bult

Bild

Bild

Bild

Bild

Ser ut på bild att vara värre doningar än vad det egentligen är.

Bild

Början på själva bänken, byggt av gammalt skrot som jag räddade från skrotlasset :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Så här långt kom jag på en dag, har lite problem nu med hur jag ska montera armen till lastcellen. Har egentligen bara två val, använda spacer så fälgen kommer ut från bromsoket så jag kan svetsa fast det direkt eller svetsa en distans på insidan. Då finns docj en risk att stålet kan flexa vid stor last :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 29, 2015 8:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Mer bilder!!!

Så här blev lösningen av hävstången till lastcellen. Jag har så pass grovt material och kommer bromsa så få Nm att jag inte tror att det kommer svikta och förstöra mätningen.
Bild

Fäste för bromscylindern.
Bild

Här tänkte jag att lastcellen skulle hamna.
Bild

Försöker gänga så många hål som möjligt för att göra allt servicevänligt. Använder nästan bara M10 bultar för att minska antalet verktyg som man behöver. Tycker själv att det är irriterande när man måste ha med sig hela verktygslådan för att göra enkla saker.
Bild

Bromsservo från en Saab 9 3 som jag plockade ur själv på skroten. När skrotgubben skulle ta betalt ville han ha 560kr för den vilket jag tyckte var åt alldeles för mycket. Påpekade att de hade färdigdemonterade bromscyllindrar för 180kr på deras hemsida vilket de inte trodde på. Dessutom var det ju en Saab och då är alla delar dyra. Då gick jag ut och hämtade telefonen för att ta fram numret på den demonterade delen och gissa vilken bil den kom från??? Just det Saab 9 3 Aero.
Bild

Bild

Tanken var från början att göra rampen så liten och smidig som möjligt.
Bild

Bild

Smidigt haka på fäste.
Bild

Den här konstruktionen vart inte bra någonstans, Dels vart den alldeles för vinglig och dels hamnade man högt upp i luften när man satt på moppen utan något vettigt fotstöd.
Bild

Gör om gör rätt (kanske)
Stort golv att stå på.
Bild

Bild

Här är det färdiga golvet.
Bild

Bild

Kom på ett massivt fel i min konstruktion när jag hade moppen uppställd på bänken. Hävarmen kommer inte trycka på lastcellen utan vilja gå uppåt i stället :doh: :doh: :doh:
Funderade först på att såga bort allt och vända på det med insåg att det var enklare att vända på lastcellen :D
Bild

Lite bromsrör och två nipplar som jag lyckades rädda ur en hoprostad reduceringsventil.
Bild

Här är hela kalaset idag. Justeringsenheten är tillverkad av en gammal domkraft från en IH 1000 och jag har ca 21 varv mellan inget och full bromsverkan. Kopplingsvajern kommer från en Volvo 240 men är antagligen aningens för kort.
Det ända som är kvar att göra innan testkörning är att köpa en bromsrörsfördelning och montera fästöglor i bänken.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 15, 2015 11:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
En ny växelförare visade sig vara väldigt svårt att hitta. I regel får man köpa en hel motor eller en hel moped och det kändes lite överdrivet så jag gjorde ett försök att laga skadan.

Bild

Började med att göra rent från olja och sen bygga på med svetsfog. Satte sedan upp den i svarven och svarva ner till rätt diameter.
Bild

Borrade sedan ur för tapparna som växelarmen drar i. Ser en risk i att jag nu har förstört eventuell härdning i materialet men hoppas att det håller :shock:

Nu får jag äntligen montera ihop motorn igen :thumbright:
Värmning av blockhalvorna gör det mycket enklare att få i nya lager.
Bild

När jag började montera ihop så fattades det ett lager som borde sitta där, kom fram efter flera timmars letande att det nog aldrig satt ett lager där. Om man tittar noggrant ser man att axeln har legat och skavt mot blocket.
Bild

Så kan vi inte ha det så svarvade fram ett nytt lager.
Bild

Första gången jag demonterar och monterar en växellåda så det tog några försök att få ihop det.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 03, 2015 6:33 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Har hänt lite nu :D

Bild

Har plockat ihop moppen och provkört :thumbright:
Tycker nog att jag märker en effektskillnad med höjd komp (borde då jag höjt från 8,5 till 10,2). Nu så kör jag även på 98 oktan istället för aspen tvåtakt.
Jag har också höjt drevningen från 10 fram 50 bak till 12 fram 50 bak så nu kan man dra lite längre på ettan i starten istället för 2 sek som tidigare.

Bild

En stor varvräknare med shift light lär man ju ha.

Bild

Tanken ska jag lackera om jag hinner, och sadeln skulle behöva en klädsel med får se hur mycket jag hinner med nu innan jul.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 02, 2016 6:40 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
En film från årets tävling :!: :!:

https://www.youtube.com/watch?v=RLH1juudV6Y


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 04, 2016 8:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm
Inlägg: 11
Bra jobbat! du har verkligen grejat på!
Jag är väldigt nyfiken på den där bromsbänken du byggt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 7:29 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Connyh79 skrev:
Bra jobbat! du har verkligen grejat på!
Jag är väldigt nyfiken på den där bromsbänken du byggt.


Tack :P

Jo bromsbänken har hamnat lite på efterkälke. Problemet är att lastcellen jag har har ett alldeles för stor och jag får med min hemmabyggda elektronik steg om 2,5kg.

Har nu i mellandagarna beställt en ny lastcell som ska ge en betydligt högre noggrannhet. Den kommer dock inte fören senast mitten på februari.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 8:06 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm
Inlägg: 11
Jag kan ju inget om det här. Men den där lastcellen är det något du kopplar upp mot en dator?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 1:44 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Japp, Den kommer gå att koppla upp mot en dator och man kommer att få en effekt kurva som man kan skriva ut eller spara.
Det som inte kommer gå i första versionen är att kompensera för vädret (Lufttryck, fuktighet, temp) så man kommer inte att kunna mäta med någon standardiserad mätmetod.

Tanken är inte att bygga någon super exakt bänk utan jag vill kunna se om det är bättre att skruva blandskruven åt höger eller vänster när man trimmar :hey:

Nästa del kommer bli att montera elektroniken och den nya lastcellen, Efter det göra en ett snabbfäste för montage av en lös motor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010