Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 9:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 05, 2016 2:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm
Inlägg: 11
Hahaha. Fan vad häftigt! Jag sitter o myser och hoppas på fler uppdateringar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 30, 2016 11:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Liten uppdatering!!!

Har fått hem min nya vågcell :)

Bild

Ska testa och se om den fungerar bra med min hembyggda elektronik. Borde få en betydligt bättre upplösning på vikten.
Köpte den via Ebay från Kina så kan ju vara rent skräp i värsta fall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 31, 2016 7:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Inlägg: 127
Ort: Thailand
Man tar vad man har, Alltid gillat det.. Om man gör ett slut rör på pipan och prövar sig fram med att sticka in det olika långt, kan man få samma effekt som att man har en ljuddämpare monterad utan att tappa motoreffekt. Har inte dribblat med det själv, men läste ett papper om piper och där stod det

_________________
Better to be over the hill than under


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 16, 2016 10:59 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Nu har det hänt lite I moppeverkstan!

Min gammla broms justering fungerade inte alls vidare. Den hade 21 varv mellan full och ingen påverkan på bromscylindern, men i verkligheten så ver det mer 1,5 varv som man justerade med.

Bild

Nu har jag monterat ett bromshandtag från någon mc som verkar ge en mycket finare justerings möjlighet.

Bild

Nu börjar bänken närma sig första testkörning!

Lyckades kalibrera in lastcellen igår kväll med några liter vatten innan jag kom på att jag har en momentnyckel :doh:

43 nm på nyckeln var 43 på bänken så :thumbright:

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 20, 2016 5:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Nu har jag provat ut bänken lite.

Bild

Använde buntband för att montera fast en kylläkt.

Bild

Bild

Tänkte visa lite resultat från testbromsningarna.
Det här är från kalibreringen av lastcellen. Jag använder en momentnyckel som referens som är inställd på 45nM
Bild

Började med ca 40nm på högsta växeln. Öppnade sedan tändstiftet från 0,7 till 0,9 mm och tjänade 20 nm så ligger på ca 60 nu. Däremot sjunker effekten efter varje pull på bänken.
Bild

Misstänkte att den inte fick tillräckligt med bensin så tog ur ventilen till påfyllningen av flottörhuset och borrade upp den till 2mm och sen såg det såhär i bänken.

Bild

Nu tappar den inte effekt efter varje pull men istället gick den ganska fett istället. Nålen i förgasaren hade jag flyttat upp i högsta läge föra att få den att gå bra
men det berodde nog mer på att det inte hann rinna bensin tillräckligt fort i förgasaren. Började försöka justera till det men sen tog bensinen slut så fortsättning kommer när jag köpt mer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 02, 2016 3:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
Har haft problem med förgasaren...

Har lagt lite tid på att försöka justera in bränsleblandningen. Har flyttat ner nålen till ungefär halvvägs nu och det börjar närma sig en brun färg på tändstiftet.
Däremot så strular det mycket med tillrinningen i flottörhuset, antingen så rinner det ut ur nivåröret eller så kommer det ingenting.
Har försökt justera höjden på bränslenivån i flottörhuset genom att böja lite på armarna som håller i flottörerna utan framgång.
Jag köpte sedan en ny ventil från en 20-24mm förgasare och satte i och då fungerade påfyllningen klockrent men det hålet är för litet
och motorn fick för lite soppa efter en stund.

Planen är nu att försöka plocka lite mellan mina förgasar delar och kanske få ihop något som fungerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 12:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 330
Styr inte nålen bara mellanregister?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 05, 2016 11:36 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
ROD02b skrev:
Styr inte nålen bara mellanregister?


Jo det är helt rätt, Främst så styr nålen mellanregistret. Däremot så går nålen aldrig helt ur hålet ner mot huvudmunstycket för att inte bli av med sin styrning.
Så ju längre ner nålen är justerad ju mer av den finns kvar och hindrar bränsleflödet upp ur huvudmunstycket även på fullt öppet läge.

(Hur mycket är svårt att säga och om det har någon inverkan kan den vara minimal)

Det är nog fel sätt att justera, man bör egentligen ändra storlek på huvudmunstycket om man är intresserad av att ha ett fullt fungerande mellan register
på förgasaren men det har jag inte så stor användning för egentligen. Det tenderar mest till att bli ON/OFF reglering på gasen när man tävlar ändå :wink:

(nu när jag tänker på det vet jag inte om jag stött på någon moppe som inte körs full makaron hela tiden :hihi:)

Kommer kanske att göra det på riktigt om jag hinner. Har läst någonstans att man kan löda igen hålet i ett huvudmunstycke och prova att borra det i
olika storlekar för att testa ut rätt storlek. Ska pröva det men har bara vanlig lödtenn för kretskort lödning, kanske inte fungerar :scratch:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 1:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 330
Varför löda om det är för litet? Sen är det bra med kona in och ut. inte bara ett rakt hål. Feltema har en sats med små borr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 7:22 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
ROD02b skrev:
Varför löda om det är för litet? Sen är det bra med kona in och ut. inte bara ett rakt hål. Feltema har en sats med små borr.


Munstycket är för stort, jag borrade upp det först med en tillslipad metallbit och sen med en 2mm borr.

Är det in och ut ur munstycket som ska vara konade?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 11:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 330
Jepp. Trodde jag skulle få hit någon kunnigare. Med att sticka ut hakan...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 08, 2016 7:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
ROD02b skrev:
Jepp. Trodde jag skulle få hit någon kunnigare. Med att sticka ut hakan...


Kul att någon kommenterar :D
Blir lätt en monolog av projekttrådar.


Bild

Har svetsat på en extra nippel så jag kan använda och dränera hela tanken.

Bild

Sen trodde jag att jag hittat felet med påfyllningen i flottörhuset, jag tänkte att änden på ventilen
låg alldeles för lågt ner i munstycket.

Bild

Jag provade att slipa ner toppen på munstycket men det gav ingen effekt.

Har gjort spår i tändplattan för att kunna justera tändningen lite. Man flyttar dock bara hela tändkurvan och jag
provade med 5-7 grader men det gav ingen mätbar förändring i bromsbänken.

Bild

Går aningens fett tror jag :hihi:

Bild

Provade att löda igen huvudmunstycket med lite lödtenn vilket fungerade utmärkt!

Jag har skrivit fel tidigare i tråden, hålet i huvudmunstycket var på 1,1 mm inte 2. (påfyllning munstycket är borrad till 2mm)
Nu tog jag den minsta borren jag hade och det blev 1,0mm.

Bild

Den fick bättre gasrespons tyckte jag men det var ungefär så mycket som går att testa innan bensinen tar slut i förgasaren.

Bild

Började blåsa igenom mina munstycken med ventilen i och märkte att trotts att hålet är 0,8mm större så är det ingen jätte
skillnad i motstånd. Ventilen i sig är helt enkelt begränsande faktorn.
Hade lite tankar om att slipa spår i ventilen som kan släppa igenom mer flöde men dels har jag inget bra verktyg och dels
så sitter det en fjäder i ventilen och det finns inte mycket material att ta bort.

Så provade att borra upp hålet i munstycket vilket givetvis resulterar att det blir lite "byrålåde effekt när ventilen inte
centrerar i hålet men flödet ökade markant.

Bild

Sitter nu i lite tankar att göra som man gör med RC bilar och trycksätta tanken med trycket från avgassystemet.
Frågan är viket tryck som man har där och hur stor skillnad det gör.
Det kommer även sätta mer krav på alla slanganslutningar där det inte alltid går att sätt slangklämmor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 09, 2016 12:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 330
Slår du av tvärt från fullt spett, innan du kollar stift? Det behövs inte mycket tommångskörning för att det skall bli fel. En rätt ställd motor med kort tid på tommgång med choke, och det ser ut som din bild.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 28, 2016 11:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 87
Ort: Uppsala
ROD02b skrev:
Slår du av tvärt från fullt spett, innan du kollar stift? Det behövs inte mycket tommångskörning för att det skall bli fel. En rätt ställd motor med kort tid på tommgång med choke, och det ser ut som din bild.


Japp full gas med belastning i 1-2 min för att sedan slå av motorn i farten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2016 12:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1467
Ort: Skelleftehamn
Jag tänker byta till skotermunstycke på min mikuni för att få ordning på flödet.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010