Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Postat: ons jan 15, 2014 8:35 pm
En tråd om ett litet projekt jag har.
Det är en Yamaha DTMX från 87 (kanske) Som tävlas med sidovagn.
Tävlingen går på gräs eller snö/is på små banor med mycket svängar.
Ett par byggbilder.
Moppen är egentligen klar (mer bilder kommer) men det vart ingen tid över att trimma innan tävlingen så den kördes med original motor vilket resulterade i 10varv på ettans växel på varvtalsstoppet.
Nu har jag rivit motorn och köpt hem en 50cc 5,5hk cylinder som jag tänkte använda en 16mm föge till samt bygga ett avgassystem med hjälp av Exhaust Calculator.
Har inte trimmat 2-taktare förut så tänkte fråga lite här. (Tanken är inte att bygga den värsta 50cc motorn som finns men kanske 3-4hk till att börja med)
Jag hade tänk porta cylindern och har läst att man skulle kunna ta upp till 5mm uppåt i avgasporten samt ta 1mm i insug och Boostportana som lämplig början.
Dock har jag förstått att det skulle vara enklare att lägga en distansplatta mellan cyllinderfoten och blocket och slipa portana neråt eftersom nederkantens utformning är mindre viktig än ovankanten.
Sedan svarvar man ner cylindern lite och planar toppen till rätt komp????
Påverkar höjning av portarna durationen? (Tror att den org. är 189????) Har fått för mig att durtionen är framräknad med höjden från kolven vid kolvens lägsta läge till porten? (plus en massa andra saker).
Eller är själva formen på porten fel i ovankant så att man borde ändra den?
Borde jag brädda porten någon av portana?
Vad kan man ha för komp? (Tänkte lägga mig på 9:1 och köra på V-power).
Vet någon hur mycket Dt varvar innan varvstoppet går in?
Är tacksam för all hjälp.
Det är en Yamaha DTMX från 87 (kanske) Som tävlas med sidovagn.
Tävlingen går på gräs eller snö/is på små banor med mycket svängar.
Ett par byggbilder.
Moppen är egentligen klar (mer bilder kommer) men det vart ingen tid över att trimma innan tävlingen så den kördes med original motor vilket resulterade i 10varv på ettans växel på varvtalsstoppet.
Nu har jag rivit motorn och köpt hem en 50cc 5,5hk cylinder som jag tänkte använda en 16mm föge till samt bygga ett avgassystem med hjälp av Exhaust Calculator.
Har inte trimmat 2-taktare förut så tänkte fråga lite här. (Tanken är inte att bygga den värsta 50cc motorn som finns men kanske 3-4hk till att börja med)
Jag hade tänk porta cylindern och har läst att man skulle kunna ta upp till 5mm uppåt i avgasporten samt ta 1mm i insug och Boostportana som lämplig början.
Dock har jag förstått att det skulle vara enklare att lägga en distansplatta mellan cyllinderfoten och blocket och slipa portana neråt eftersom nederkantens utformning är mindre viktig än ovankanten.
Sedan svarvar man ner cylindern lite och planar toppen till rätt komp????
Påverkar höjning av portarna durationen? (Tror att den org. är 189????) Har fått för mig att durtionen är framräknad med höjden från kolven vid kolvens lägsta läge till porten? (plus en massa andra saker).
Eller är själva formen på porten fel i ovankant så att man borde ändra den?
Borde jag brädda porten någon av portana?
Vad kan man ha för komp? (Tänkte lägga mig på 9:1 och köra på V-power).
Vet någon hur mycket Dt varvar innan varvstoppet går in?
Är tacksam för all hjälp.