Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Postat: tor dec 29, 2016 12:40 am
Tävlingen kommer sakta närmare och som vanligt är man inte förberedd.
Tänkte gå igenom motorn lite snabbt innan tävlingen.
Var ganska rent på kolven.
Däremot fanns det en massa elaka märken på kolven och kolvringarna mot avgasporten. Resten av kolven såg helt OK ut enligt mig.
Cylinderloppet var också skadat.
Bestämde mig för att köpa en ny kolv och försöka hona bort märkena. Dock blev det inte häller så bra...
Cylindern är redan ca 40,5 mm vilket är en överdimention på kolven. Men man har honat cylindern efter det och låg redan på gränsen för vad som är godkänt kolvspel.
Nu efter min honing så ligger jag på 0,15 mm i kolvspel mätt med skjutmått på det minsta måttet. Jo just det, cylindern är inte rund häller. Det är längre avstånd mellan
transfer portarna än vad det är mellan avgas och insugsport.
Har inte de exakta siffrorna just nu men har för mig att det skilde ca 0,1mm
Trots det så försvann inte alla märken i cylindern så jag beslutade att nöja mig där och montera ihop motorn. Jag får fixa en ny cylinder till nästa tävling.
Hade även lite märken på packningsytan som irriterade mig så jag slipade bort dem med våtslippapper och en plan marmorskiva.
Ny monterat.
Tänkte även passa på att mäta klämspalt medans jag ändå var igång.
Så tejpa fast lite tjockare lödtenn på kolven.
På med packning
Och topp
Resultatet var inte jämt. Det varierade från 0,7 till 0,95 mm.
Jag har ingen aning om vad som är ok här men man ser väl helst att det ska vara mer lika än såhär???
Hejdå kolven. Sista gången jag ser dig så här ren igen
Nu till det sista dårskapet.
Har hela tiden haft problem med soppa tillförseln. Trots flera försök med modifierade nålar och ventiler så blir det bara halvdant och det känns surt som fan att behöva bryta
ett heat för att förgasaren flödar över.
Nu har jag monterat tillbaka original grejer och monterat en bränslepump som får försöka tvinga in så mycket bensin som möjligt.
Har provkört lite och det fungerar bättre än mina modifierade ventiler. Däremot så hinner den inte med och hållet så jag hoppas på en knixig bana med många svängar
så den hinner fylla på lite i flottörhuset mellan fullgasningarna.
Avslutar med en positive bild på hur tändstiftet ser ut efter justeringen av huvudmunstycket.
Tänkte gå igenom motorn lite snabbt innan tävlingen.
Var ganska rent på kolven.
Däremot fanns det en massa elaka märken på kolven och kolvringarna mot avgasporten. Resten av kolven såg helt OK ut enligt mig.
Cylinderloppet var också skadat.
Bestämde mig för att köpa en ny kolv och försöka hona bort märkena. Dock blev det inte häller så bra...
Cylindern är redan ca 40,5 mm vilket är en överdimention på kolven. Men man har honat cylindern efter det och låg redan på gränsen för vad som är godkänt kolvspel.
Nu efter min honing så ligger jag på 0,15 mm i kolvspel mätt med skjutmått på det minsta måttet. Jo just det, cylindern är inte rund häller. Det är längre avstånd mellan
transfer portarna än vad det är mellan avgas och insugsport.
Har inte de exakta siffrorna just nu men har för mig att det skilde ca 0,1mm
Trots det så försvann inte alla märken i cylindern så jag beslutade att nöja mig där och montera ihop motorn. Jag får fixa en ny cylinder till nästa tävling.
Hade även lite märken på packningsytan som irriterade mig så jag slipade bort dem med våtslippapper och en plan marmorskiva.
Ny monterat.
Tänkte även passa på att mäta klämspalt medans jag ändå var igång.
Så tejpa fast lite tjockare lödtenn på kolven.
På med packning
Och topp
Resultatet var inte jämt. Det varierade från 0,7 till 0,95 mm.
Jag har ingen aning om vad som är ok här men man ser väl helst att det ska vara mer lika än såhär???
Hejdå kolven. Sista gången jag ser dig så här ren igen
Nu till det sista dårskapet.
Har hela tiden haft problem med soppa tillförseln. Trots flera försök med modifierade nålar och ventiler så blir det bara halvdant och det känns surt som fan att behöva bryta
ett heat för att förgasaren flödar över.
Nu har jag monterat tillbaka original grejer och monterat en bränslepump som får försöka tvinga in så mycket bensin som möjligt.
Har provkört lite och det fungerar bättre än mina modifierade ventiler. Däremot så hinner den inte med och hållet så jag hoppas på en knixig bana med många svängar
så den hinner fylla på lite i flottörhuset mellan fullgasningarna.
Avslutar med en positive bild på hur tändstiftet ser ut efter justeringen av huvudmunstycket.