Provade mitt nya honingsverktyg och det gjorde en snygg yta snabbt.
Honade bara bort rosten i loppet så jag kunde få i en kolv.
Skrev ut en gradskiva från nätet och plastade in.
Tanken är att mäta vilka durationer som cylindern har.
Sen började funderandet på hur jag ska få till runt 195 grader av duration på avgasporten. Började med att tillverka en extra cylinderfotspackning.
Sen räknade jag ut att tre mm högre port skulle ge runt 195 grader, varje packning var 1mm tjock så jag tillverkade en ståldistans av 1mm plåt.
Monterade allt och mätte men packningarna komprimerade sig ca 0,5mm var så ny distans av 2mm plåt fick tillverkas.
Nu blev durationen mer runt 195-196. Nu fick jag lite att tänka på då jag läst i two stroke preformance tuning att det är lättare att porta neråt utan att fundera så mycket vad han menade.
Det är lika jävligt att komma åt för att porta neråt i cylindern som uppåt. Det han menade var att vinkeln på ovankant av transferportarna är väldigt känslig och blir det fel tappar man mycket effekt då det finns risk för att bränsleblandningen inte får ut lika mycket avgaser utan bara går ut i avgassystemet. Nu har jag inget verktyg som jag kommer åt med så det kan bli att jag lämnar transfer portarna som dom är och bara sänker avgasporten och insugsporten.
Ett annat problem är om man tar bort 3mm från toppen på cylindern så kommer det finnas ganska lite material kvar för packningen runt pinnbultarna kvar att ligga mot.
Eventuellt så kommer jag vilja ta bort ännu mer från cylindern för att höja kompressionen. Jag inte vet vilken kompression det är original så det lär bli att starta motorn som original bara för att kunna mäta kompression innan eller räkna ut det.
Sist lite bilder på min nya förknasare
Hade inte flottörhuset varit så långt så kunde man kanske kunna använt original insug. Har inte bestämt än om jag kommer köpa ett nytt insug eller om jag tillverkar det själv.