Yamaha Aerox variator problem.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Yamaha Aerox variator problem.

Inlägg av Mokko »

Plockade fram mitt vinterprojekt nu när snön försvann och skulle göra klart dom sista inställningarna före den åker ut på annons men körde fast direkt tack vare att variatorn inte gör som jag vill.
Av någon anledning som jag inte kommer fram till så växlar den upp på tok för snabbt så att den är totalt orkeslös.
Just nu så sitter det 4g vikter i den istället för 6.5g original och en väldigt sliten rem för att få den att orka gå över 20km/h.
Sätter jag på en ny rem så orkar den inte gå över 30 och stoppar jag i originalvikter så är det totalt kört.

Av någon anledning så går den iväg precis som den ska om den har varit avstängd en stund men direkt när man stannar och åker iväg igen så är den fruktansvärt seg upp till runt 10-15km/h och sen drar den iväg, ligger jag i runt 40-50 och släpper ner den på jämn gas och sen gasar fullt igen så växlar den inte ner så att den är totalt orkeslös igen. Saktar jag in ordentligt och gasar fullt igen så drar den iväg.
Allting är rent och fint, vikterna är nya och kärvar inte, sekundärvariatorn kärvar inte och fjädern är hårdare än original då den inte gick framåt alls från början.
I övrigt så sitter det något trimavgasrör på den och "strypbrickan" i primärvariatorn är borta, motorn går väldigt fint och är inte slö utan det är variatorn som ställer till allt.

Så ja kort och gott så kan jag inte sätta dit en ny rem eller vikter ens i närheten av original för att den vägrar att växla lugnt så att den inte orkar någonting.

Någon som kan ha en aning om vad problemet kan vara då jag börjar bli lite lätt knäpp på det här?
Johannes Mokko
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Yamaha Aerox variator problem.

Inlägg av Enok »

Det är fjädern i bakre remhjulet som skall "hålla emot" så den inte
växlar upp för fort. Kolla så inget kärvar, fjädern av el dylikt i bakre
rem hjul.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Yamaha Aerox variator problem.

Inlägg av Mokko »

Som sagt det sitter en hårdare fjäder i sekundärvariatorn och ingenting kärvar, det är dock inte jag som har köpt den hårdare fjädern så den är kanske för mjuk ändå.

EDIT: Den slirar inte på remmen föresten utan det är snarare så att den växlar på tok för mycket direkt så att den blir orkeslös, går som sagt knappt köra med ny rem och standard vikter.

EDIT2: Provade att bara stoppa i 3st original vikter istället för 6st och körde den med dålig rem då bara tvekade den väldigt snabbt (kanske till 5km/h) och drog sen iväg men varvade lite väl mycket (inte förvånad).
Provade sedan att stoppa dit den nya remmen och då är jag åter igen tillbaka på samma problem med att den är fruktansvärt slö upp till runt 15-20km/h sen drar den iväg precis som den ska.
Så frågan är mer eller mindre vad som gör att den är så enormt slö precis när man ska iväg?
Johannes Mokko
Brains
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm

Re: Yamaha Aerox variator problem.

Inlägg av Brains »

Kopplingsfjädrarna som är lite trötta så den biter lite för snabbt?
När det värms upp mjukarna dom lite mer och kopplingen better ännu tidigare därav det fungerar bättre kall än varm.
Nästan 10 år sen jag skruvade med sånt här så jag kanske inte har rätt.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Yamaha Aerox variator problem.

Inlägg av ROD02b »

Vikterna hamnar lätt i kläm. Tyngdlagen är elak när man monterar. Nedre vikterna kläms fast i ytterläge. Och ger liknande fenomen. Kanske till hjälp.
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Yamaha Aerox variator problem.

Inlägg av Mokko »

Känns lite konstigt om kopplingsfjädarna ska göra så att den blir seg så långt, men man vet aldrig.
Vikterna är nya allt är rengjort och det är inga grader i variatorn så dom löper fritt.

Börjar starkt misstänka att förra ägaren har slarvat bort ett shims i primärvariatorn och bara satt dit någon bricka istället så att den är för trång för remmen då kommer den gå på för hög "växel" från start och ge dessa symptom, ska försöka leta tag i något lämpligt att shimsa ut den med och se.
Johannes Mokko
Skriv svar