Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
som topic beskriver.
Kollade ni hur mycket reedbladen öppnade, och vid vilket tryck de öppnade?(hur mycket 'flög' de upp då?)
Hur mycket öppnade de sedan totalt vid erat uppmätta maxflöde?
Kollade ni hur mycket reedbladen öppnade, och vid vilket tryck de öppnade?(hur mycket 'flög' de upp då?)
Hur mycket öppnade de sedan totalt vid erat uppmätta maxflöde?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Det var några år sedan jag flödestestade reed ventiler. Kan bara säga att dom är en riktig
flödes broms. En reed funkar inte specielt bra innan den börjar självsvänga. Därför är det
viktigt att ha rätt hårdhet på bladen i förhållande till vilket varvtal dom skall funka.
En reed till en 1cyl RD125 flödade sämre än insuget på en Zundapp Athena 70cc.
Kommer tyvärr inte ihåg några siffror.
flödes broms. En reed funkar inte specielt bra innan den börjar självsvänga. Därför är det
viktigt att ha rätt hårdhet på bladen i förhållande till vilket varvtal dom skall funka.
En reed till en 1cyl RD125 flödade sämre än insuget på en Zundapp Athena 70cc.
Kommer tyvärr inte ihåg några siffror.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Det har utvecklats en hel del sen RD125 var nya
Idag har det bromsats 55hk på drevaxeln med 125cc och Reedventil.
Så nog går det att få dem att funka alltid
Idag har det bromsats 55hk på drevaxeln med 125cc och Reedventil.
Så nog går det att få dem att funka alltid
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Ja, när dom börjar själv svänga. Även moderna reedar flödar väldigt dåligt.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
men ändå skapar Bmep i klass med slidmaskiner... får inte ihop det där
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
ja vi har kört några till conny kompas MB 50cc för 4-5 år sen och vi va förvånade över hur mycket undertryck det behövdes innan de öppnade 50%-75% och speciellt 100% öppen (tror de va upp mot 70" vattenpelare). men det är väll som sagt svägningar och så som gör att de öppnar bättre i verkligheten? vi mätte även upp en skilnad i dynon på 20% mer effekt bara på att byta reead ventil
kan man säga att readarna öppnar 100% i en motor ?
motorn va en standard 50cc honda med små portad standard cylinder och topp (mycket leakdown). 5.5 sävar whp tror jag den gav och den gick ärliga 103km/t med gps på plant underlag.
kan lägga till att jag inte är nån expert alls på 2 takt men det är kul att läsa alla era galet grymma trimningar!
mvh jens
kan man säga att readarna öppnar 100% i en motor ?
motorn va en standard 50cc honda med små portad standard cylinder och topp (mycket leakdown). 5.5 sävar whp tror jag den gav och den gick ärliga 103km/t med gps på plant underlag.
kan lägga till att jag inte är nån expert alls på 2 takt men det är kul att läsa alla era galet grymma trimningar!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Jag kan nämna jag fipplat mycket med reedventiler, mycket mindre än vad jag skrvit om här på Sävar.
Nu senast såg jag en rolig detalj, redan på kicken öppnar min reedventil över 5mm(runt 6-7mm faktiskt).
dock lite intressant var att nedre bladet öppnade mer än övre bladet.
Mao så drog det hårt från 'nerifrån' vevhuset trots stora boyesenkanaler och väldigt fritt insug i övrigt.
Detta skulle jag vilja ändra, men det blir svårt, det blev dock lite bättre med boostport i kolven.
Vevhusmatade moderna 2taktare har fördel där, jämnare flöde över reeden.
Vilka har testats funka bäst med reeden 90 grader vriden mot normalt, så reedarna öppnas i sidled istället.
Antar de blir mindre påverkade då på samma vis som min blir.
Varför jag frågade var för att jag tyckte mina reed fladdrar upp rejält mycket redan på kicken som sagt.
Mao tror jag det är ganska hård 'puls' redan där(tryckskillnader) över reeden.
Mina Reedteorier har visat sig funka mycket bra i bromsbänk iaf
Riktigt fräna siffror har producerats på 1cyl storkubikare(över 300cc)
Men killen är doldis så jag kan inte säga mer *S*
Du har samma bekymmer Jens med en del du hjälper
Och det kostar ca 300-400kr att fixa gentemot Vforce som sticker iväg mot 2000kr som även håller sämre pga de saknar 'gummibädden' för bladen ligger och tätar mot.
Senast redigerad av Kadett4wd den tor mar 27, 2014 10:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
du får sätta en tryck givare i venhuset med lite hertz och logga så får vi höra hur mycket det pulsar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
hehe höra.. ja, jag har försökt förklara för Smokke hur det låter.
På tomgång så är det så högljutt ur förgasaren att står man nära med huvudet typ när man lutar sig ned och strobbar tändning eller liknande så är det öronbedövande.
det smäller hårdare i förgasaren än ur avgaspipan där bak *S*
Och det spottar inte en droppe bakåt ur förgasaren förrens man är på övervarv där avgaspipan säger stopp och belägg, ändå har jag rätt stor förgasare.(40mm)
På tomgång så är det så högljutt ur förgasaren att står man nära med huvudet typ när man lutar sig ned och strobbar tändning eller liknande så är det öronbedövande.
det smäller hårdare i förgasaren än ur avgaspipan där bak *S*
Och det spottar inte en droppe bakåt ur förgasaren förrens man är på övervarv där avgaspipan säger stopp och belägg, ändå har jag rätt stor förgasare.(40mm)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Man får inte tänka 4t när man trimmar 2t, det är nästan bara pulser som gäller
gashastigheten nästa ointressant. Det är därför det funkar med en förgasar storlek
på 75-80% av borret.
gashastigheten nästa ointressant. Det är därför det funkar med en förgasar storlek
på 75-80% av borret.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
jag brukar säga det är två ställen det är viktigt på med gashastighet på en 2takt.
förgasarhalsen och i spolkanalerna.
förgasarhalsen och i spolkanalerna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Hur menar du nu? Om du har en förgasare med en storlek som är 75% av borret kommer du inte få
speciellt hög gashastigheten.
speciellt hög gashastigheten.
Peter Olson
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
75% av borret blir en 40,5 på en 125a. original brukar de ha 38-40mm.
polaren kör en 39,5 och har sjukt bra botten och toppen är då inget att klaga på heller:D
sen vad man klassar som hög gashastighet är ju en annan sak, min skoter tillexempel 200cc per cylinder 34mm gasare 42hk/cylle har ju onödigt hög gashastighet, dock blir dom ju betydligt snällare i gången med mindre gasare
polaren kör en 39,5 och har sjukt bra botten och toppen är då inget att klaga på heller:D
sen vad man klassar som hög gashastighet är ju en annan sak, min skoter tillexempel 200cc per cylinder 34mm gasare 42hk/cylle har ju onödigt hög gashastighet, dock blir dom ju betydligt snällare i gången med mindre gasare
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Vad jag menar är att det inte är gashastigheten genom förgasaren som drar upp bränslet, utan det
är undertryckspulsen som gör det. Och då spelar det nästan ingen roll hur låg gashastigheten är.
är undertryckspulsen som gör det. Och då spelar det nästan ingen roll hur låg gashastigheten är.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk
Jag vill bara ha nog hög gashastighet i förgasaren så den funkar som tänkt.Enok skrev:Hur menar du nu? Om du har en förgasare med en storlek som är 75% av borret kommer du inte få
speciellt hög gashastigheten.
När man börjar få för låg gashastighet i förgasarhalsen så dras inte soppan upp ur flottörhuset som den ska och man får gå på löjligt stora munstycken.
Jag har sett stortrimmare skrytit om att de haft såååå stora munstycken till sin stora förgasarhals, då 'måste man' ha haft en jäkla massa effekt eftersom den tog emot 'allt detta'.
Sen på strippen eller i bromsbänken så presterar maskiner med mindre förgasarhals bättre med pyttemunstycken i jämförelse.
Jag vill mao inte ha 'så hög fart som möjligt', det blir också fel.
I spolkanalerna däremot vill jag ha så mycket fart jag kan skapa för att fylla cylindern så mycket jag kan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!