Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av Enok »

Jo, jag förstår hur du menar men med en kolv hastighet på 25 m/s och en förgasare med
en storlek av 75% av borret kommer gashastigheten bli låg.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av Kadett4wd »

Glöm inte vad pipan gör för gashastigheten ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av Enok »

Det är ju det jag menar, pipan skapar en kraftig undertrycksvåg som "suger" upp bränslet.
Pipan är ingen dammsugare, den ger bara pulser. Vi menar nog samma sak men har lite
olika teorier om varför det funkar.
Peter Olson
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av E34 RRT »

tänk bara ni som kan mycket om ämnet skulle "våga vara öppnare och inte så mycket hysshyss" :)

mycket roligare då! teori och praktik är inte alltid samma sak! :hey:
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hysshyssar inte.

Ämnet har dock blivit åsidosatt.
Jag ville veta hur pass mycket era reedblad öppnar.
Jag anser en flödesbänk inte på nåt vis kan visa hur en reed flödar.
Jens var inne på det. Hur hög vattenpelare som behövdes för att öppna dem.
Nåt som dessa småmaskiner klarar galant redan på kicken.

Sen i slutänden då pipan hjälper till har det upplevts runtom i världen att maskin gått som aldrig förr då reedbladen gått av så det varit helt öppet.
Där kommer nåt jag studerar, 'stående våg'!
Då luftens tröghet vid oscillationer kommer endast rusa i en riktning.

Däri vill jag tro vi har en hemlighet att designa bra pipor.
skapa stående våg och knuffa tillbaka så mycket vi kan med slutbaffeln på pipan, precis så inte vågen stannar upp.
som en pulsjet ungefär.

och då snuddar jag nåt som Enok tänker annorlunda mot mig.
pulser enbart vid tvåtaktstrim.
Jag vill tro det är mycket mera komplicerat.
Som exempel: Pulserna i pipan kan gå över lufts mach1 tal.
Det är ett gasmedia, mao högre densitet.
pulsen har 'medvind' i första delarna av pipan.

Hursom, jag svävade iväg.
Eftersom det idag trimmats reedmotorer till liknande Bmep som aprilia rsw/rsa så vill jag tro sista ordet i tvåtaktsutvecklingen är kvar att bli sagt....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av smokke »

intressant ämne :D har monterat tryckmätare(rally-temas ladd mätare :hihi: ) nu både på vevhus och pipa samt avgas temp. så d ska bli väldigt intressant att testa reedar,pipor,gasare,tändning,komp m.m.det gäller ju att få setupen att lira ihop I praktiken kort och gott ....teori, diverse data program är bra när man ska börja bygga och dra upp riktlinjerna hur d ska se ut. men när d kommer till d där sista som ska ur maskinen så tkr jag att det är det praktiska tester som gäller .måste säga att det är många ggr teorierna har falerat och ställts på ända när man testar på våren.....det blir I 90% av fallen aldrig som man räknat o tänkt på ett eller annat sätt men det är ju lixom charmen med hela att få prylarna att lira och få testa olika set-upper innan d lirar fullt ut :D ska börja lte med reeds och gasare nu och se hur motorn mår mvh//
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av Kadett4wd »

Du får hoppas maskin är tuff nog att göra utslag på mätarna ;)
mäta undertryck i vevhuset skulle jag ha gjort åxå, men inte kommit mig för på den här maskin.
Kanske borrar jag i en nippel nu då jag ska uppgradera kopplingen.
Jag tycker dock mitt kicktest utan förgasare monterad berättade mycket om hur reeden funkade.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av smokke »

halloj! tyckte bara att en tryck mätare kunde skvallra om vad olika reedar m.m ger.funkar det så är det ju en billig investering :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av Kadett4wd »

ja för tusan,, ja tänkte bara småkubikare inte pumpar så hårt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
P Jakobsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
Ort: Holmsund

Re: Ni som flödat Reedventiler i flödesbänk

Inlägg av P Jakobsson »

Tittar man på de stora bolagen som marknadsför sina produkter med att man provat ex antal timmar i olika miljöer så verkar det som om man vill ha ett så kort samt rakt insug som möjligt i förhållande till reeden.
Sen så placerar man en liten plastbit som trycks in i toppen på reedventilen vilket tydligen skall göra så att man får venturieffekt.
Det verkar som om man försöker hålla insuget runt tills man är väldigt nära själva reedventilen.
Är detta bara marknadsföring?
Jag har ett sånt reed med tillhörande venturiadapter liggandes i en kartong som jag inte provat.
Nu är den enda moppen som jag kan prova detta på inte speciellt hårt trimmad utan den är justerad till 10000rpm enl. konstens alla regler såsom porthöjd/pipa/variator.
Vattenkyld Piaggio motor med 50kubik gjutjärnscylider 17.5mm dellorto yasuni -r pipa.
Effekt inte en aning men gör äkta 110km(GPS) på platt väg.
Troligtvis bör man upp på 15-17000rpm innan man märker nåt på reed bytet.

/Pelle
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
Skriv svar