Fyllnadsgrad!/ Vevhuskompression!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Connyh79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm

Fyllnadsgrad!/ Vevhuskompression!

Inlägg av Connyh79 »

Jag har suttit och läst olika inlägg från all möjliga här och runtom på nätet.
Jag undrar ju hur det kommer sig att "fyllnadsgrad" är bra, där man tex, sätter en längre stake + spacer och säger att detta ökar fyllnadsgraden.
å andra sidan så ser jag folk som fyller vevhusen med spackel eller epoxi, händer det inte något med fyllnadsgraden då?
Samt vevhuskompression, vad vill man ha? båda? den ena ?

Har ni nån bra förklaring till en som inte har en aning.?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Fyllnadsgrad!/ Vevhuskompression!

Inlägg av Enok »

Motor utan el lite aktivt avgas= hög vevhuskomp.
Motor med aktivt avgas o lämplig portning= lågt vevhuskomp.
På en motor med aktivt avgas är det avgas som sköter gasväxlingen.
Det är lättare att ta ett djupt andetag från en stor volym än liten.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fyllnadsgrad!/ Vevhuskompression!

Inlägg av Kadett4wd »

men!!
En motor med aktivt avgas och 'liten' vevhusvolym ger en härligt punsch i mellanregistret samt kan flåsa igång pipan tidigare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Connyh79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 06, 2014 6:16 pm

Re: Fyllnadsgrad!/ Vevhuskompression!

Inlägg av Connyh79 »

Med aktivt avgas menar ni då en avstämd pipa?
Ska man då försöka med mindre vevhus? Och jobba med pipan?
Blir lite vilse här.
Skriv svar