sachs trim
sachs trim
Finns mycket kunniga här vet jag. Hittar inga bra tips när jag söker heller?
Ska trimma min 2 växlade compact med sachs motor.
funderar på köpeprylar såsom
60cc cylinderkit
17mm kyrkport
32mm avgasrör och böj
kokusan el hpi tändning
funkar detta bra? Fler tips från er som kan sachs
ska inte köpa annan motor även om jag vill ha en ekf el liknande
Har bilprojekt oxå så de här blir i andra hand då min farbror brukar hålla ett årligt mopedrally.
mvh
Fredrik
Ska trimma min 2 växlade compact med sachs motor.
funderar på köpeprylar såsom
60cc cylinderkit
17mm kyrkport
32mm avgasrör och böj
kokusan el hpi tändning
funkar detta bra? Fler tips från er som kan sachs
ska inte köpa annan motor även om jag vill ha en ekf el liknande
Har bilprojekt oxå så de här blir i andra hand då min farbror brukar hålla ett årligt mopedrally.
mvh
Fredrik
Fredrik Salomonsson
Re: sachs trim
Vad är målet?
En Compact och två växlad Sachs är inte det optimala som du säkert redan vet.
Jag har en två växlad Sachs med en rätt så filad 50cc, har dock inte portat för några högre varv, skall enligt datorn lämna max vid ca 8500rpm. På den är det problem med att två:an hoppar ur under belastning, har inte lagt så stora tankar över det, då jag mest kör kortare sträckor. Men det kan nog bli problem vid långfärd på fullvarv.
Kopplingen är lite svag på dessa, men jag har stoppat i fler koppar och fjädrar ifrån Zündapp, så det är inga problem att burna..
Hade en två växlad compakt när det begavs sig. Gjorde ca 55km/h (nuvarane gör ca 60, men är mycket starkare). Minns att ramen drog sig en hel del, så tanken gick läck. Så någon förstärkning mellan sving-motorfäste är nog en bra ide.
En Compact och två växlad Sachs är inte det optimala som du säkert redan vet.
Jag har en två växlad Sachs med en rätt så filad 50cc, har dock inte portat för några högre varv, skall enligt datorn lämna max vid ca 8500rpm. På den är det problem med att två:an hoppar ur under belastning, har inte lagt så stora tankar över det, då jag mest kör kortare sträckor. Men det kan nog bli problem vid långfärd på fullvarv.
Kopplingen är lite svag på dessa, men jag har stoppat i fler koppar och fjädrar ifrån Zündapp, så det är inga problem att burna..
Hade en två växlad compakt när det begavs sig. Gjorde ca 55km/h (nuvarane gör ca 60, men är mycket starkare). Minns att ramen drog sig en hel del, så tanken gick läck. Så någon förstärkning mellan sving-motorfäste är nog en bra ide.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: sachs trim
Annars med prylarna du tänkt köpa så är det väll vettigt.
Dock så ger tändsytemet ingen större skillnad på prestandan, lite mer driftsäkerhet och bättre ljuse får man ju klart. Jag kör brytare på min.
Eftersom jag förstår att du inte vill bygga expansionskammare och klabba, så köp två böjar och en bra ljuddämpare av expansionsmodell.
Dock så ger tändsytemet ingen större skillnad på prestandan, lite mer driftsäkerhet och bättre ljuse får man ju klart. Jag kör brytare på min.
Eftersom jag förstår att du inte vill bygga expansionskammare och klabba, så köp två böjar och en bra ljuddämpare av expansionsmodell.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: sachs trim
Nä de e inget bra utgångsmatrial de vet jag. Men min första moppe va en compakt. Nu ska de bara va en åkmoppe som är lite viktkompenserad.
Ang tändsystem så är de mer för driftsäkerheten.
vad menar du med att jag ska köpa 2 böjar?
Ang tändsystem så är de mer för driftsäkerheten.
vad menar du med att jag ska köpa 2 böjar?
Fredrik Salomonsson
Re: sachs trim
Ang 2ans växel så finns de tydligen ett knep man kan göra för att hämma att den hoppar ur. Har dock inte läst mer än så
Fredrik Salomonsson
Re: sachs trim
Jo om du har en ljuddämpare som är av expansionsmodell, så kortar du din böj 1-2cm åt gången och provkör emellan tills den börjar gå sämre, sedan tar du din andra nya fina böj och kapar lite längre än den första, och vipps så har du ett "avstämt" avgasningssystem.. Lite bonnmeck, men bättre än att skita i det och skapar mycket mindre gråa hår än att börja räkna på det.
Det finns omgjorda toppar med bättre förbränningsrum att köpa, men vet inte om det gör någon skillnad på denna nivån.
Var bara lite noga vid monteringen, så går den mycket bättre än när man va 15. Ta bort lite gjutskägg, kanske portmatcha och framför allt se till så inte någon packning döljer någon port, allt blir tät etc.
Sådant är ju så mycket lättare nu när man är en lite äldre femtonåring..
Det finns omgjorda toppar med bättre förbränningsrum att köpa, men vet inte om det gör någon skillnad på denna nivån.
Var bara lite noga vid monteringen, så går den mycket bättre än när man va 15. Ta bort lite gjutskägg, kanske portmatcha och framför allt se till så inte någon packning döljer någon port, allt blir tät etc.
Sådant är ju så mycket lättare nu när man är en lite äldre femtonåring..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: sachs trim
Smart med böjen tack för tipsen. Jo man har ju tillgång till andra verktyg idag bla
Fredrik Salomonsson
Re: sachs trim
Hittar du något smart om att få tvåan att bli kvar, så får du gärna dela med dig.
Behöver du något till motorn, så har jag en del liggande.
Behöver du något till motorn, så har jag en del liggande.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: sachs trim
Undercutta kanske.
Re: sachs trim
Men det fins bot. Efter att antal nätter med funderande rammlade poletten ner.
Medbringaren belastar mot axeln på "rillorna" under drift. Där trycket mot rillorna är under belastning, slipar man ner på rillorna. Det gör att medbringaren inte kan åka på axeln under belastning. När man från tvåan växlar till fritt eller ettan är axeln obelastad och nerslipningen stör inte växlingen.
Det går åt en Dremen eller liknande maskin och ett cylindriskt diamantstift. Fins på Biltema. När alla rillor är slipade får man kolla med märkfärg att medbringaren ligger an mot alla lika.
det är viktigt att övergången i slipningen är skarp. Alltså mellan slipad yta och oslipad.
dessutom kan man vända medbringaren, för att få skarpare kanter i hålen
Medbringaren belastar mot axeln på "rillorna" under drift. Där trycket mot rillorna är under belastning, slipar man ner på rillorna. Det gör att medbringaren inte kan åka på axeln under belastning. När man från tvåan växlar till fritt eller ettan är axeln obelastad och nerslipningen stör inte växlingen.
Det går åt en Dremen eller liknande maskin och ett cylindriskt diamantstift. Fins på Biltema. När alla rillor är slipade får man kolla med märkfärg att medbringaren ligger an mot alla lika.
det är viktigt att övergången i slipningen är skarp. Alltså mellan slipad yta och oslipad.
dessutom kan man vända medbringaren, för att få skarpare kanter i hålen
Fredrik Salomonsson
Re: sachs trim
har 3st motorer i delar så borde gå få ihop något tycker jag, sen finns de ju balla grejer som rundvevar för mer vevhuskomp. hade vart coolt med rakskuret oxå, men de finns säkert inte?anglia-61 skrev:Hittar du något smart om att få tvåan att bli kvar, så får du gärna dela med dig.
Behöver du något till motorn, så har jag en del liggande.
Fredrik Salomonsson
Re: sachs trim
Jo rakskuret finns till Sachs .Tog fram ett sådant kitt när jag byggde racer Sachs med Stage 6 R/T cylle.
Har även åkt 2 växlad Sachs där målet och sporren varit 100 kmh med 50cc ,och målet nåddes för några år sedan.
Om svetsat block för reed ventil ,pluggad gammal Jofrab 5 halva som har extra kanaler och redcucerat inlopp för avgasport mm.
Tånkte lägga upp bild men vet inte hur man gör här.
Har även åkt 2 växlad Sachs där målet och sporren varit 100 kmh med 50cc ,och målet nåddes för några år sedan.
Om svetsat block för reed ventil ,pluggad gammal Jofrab 5 halva som har extra kanaler och redcucerat inlopp för avgasport mm.
Tånkte lägga upp bild men vet inte hur man gör här.
Re: sachs trim
Jo rakskuret finns till Sachs .Tog fram ett sådant kitt när jag byggde racer Sachs med Stage 6 R/T cylle.
Har även åkt 2 växlad Sachs där målet och sporren varit 100 kmh med 50cc ,och målet nåddes för några år sedan.
Om svetsat block för reed ventil ,pluggad gammal Jofrab 5 halva som har extra kanaler och redcucerat inlopp för avgasport mm.
Tänkte lägga upp bild men vet inte hur man gör här. Jo tusan kanske funkade.
Har även åkt 2 växlad Sachs där målet och sporren varit 100 kmh med 50cc ,och målet nåddes för några år sedan.
Om svetsat block för reed ventil ,pluggad gammal Jofrab 5 halva som har extra kanaler och redcucerat inlopp för avgasport mm.
Tänkte lägga upp bild men vet inte hur man gör här. Jo tusan kanske funkade.