sachs trim

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

sachs trim

Inlägg av mbfidde »

Finns mycket kunniga här vet jag. Hittar inga bra tips när jag söker heller?

Ska trimma min 2 växlade compact med sachs motor.

funderar på köpeprylar såsom
60cc cylinderkit
17mm kyrkport
32mm avgasrör och böj
kokusan el hpi tändning

funkar detta bra? Fler tips från er som kan sachs

ska inte köpa annan motor även om jag vill ha en ekf el liknande :)
Har bilprojekt oxå så de här blir i andra hand då min farbror brukar hålla ett årligt mopedrally.

mvh
Fredrik
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: sachs trim

Inlägg av anglia-61 »

Vad är målet?
En Compact och två växlad Sachs är inte det optimala som du säkert redan vet.

Jag har en två växlad Sachs med en rätt så filad 50cc, har dock inte portat för några högre varv, skall enligt datorn lämna max vid ca 8500rpm. På den är det problem med att två:an hoppar ur under belastning, har inte lagt så stora tankar över det, då jag mest kör kortare sträckor. Men det kan nog bli problem vid långfärd på fullvarv.
Kopplingen är lite svag på dessa, men jag har stoppat i fler koppar och fjädrar ifrån Zündapp, så det är inga problem att burna..

Hade en två växlad compakt när det begavs sig. Gjorde ca 55km/h (nuvarane gör ca 60, men är mycket starkare). Minns att ramen drog sig en hel del, så tanken gick läck. Så någon förstärkning mellan sving-motorfäste är nog en bra ide.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: sachs trim

Inlägg av anglia-61 »

Annars med prylarna du tänkt köpa så är det väll vettigt.
Dock så ger tändsytemet ingen större skillnad på prestandan, lite mer driftsäkerhet och bättre ljuse får man ju klart. Jag kör brytare på min.

Eftersom jag förstår att du inte vill bygga expansionskammare och klabba, så köp två böjar och en bra ljuddämpare av expansionsmodell.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: sachs trim

Inlägg av mbfidde »

Nä de e inget bra utgångsmatrial de vet jag. Men min första moppe va en compakt. Nu ska de bara va en åkmoppe som är lite viktkompenserad.
Ang tändsystem så är de mer för driftsäkerheten.

vad menar du med att jag ska köpa 2 böjar? :)
Fredrik Salomonsson
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: sachs trim

Inlägg av mbfidde »

Ang 2ans växel så finns de tydligen ett knep man kan göra för att hämma att den hoppar ur. Har dock inte läst mer än så :)
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: sachs trim

Inlägg av anglia-61 »

Jo om du har en ljuddämpare som är av expansionsmodell, så kortar du din böj 1-2cm åt gången och provkör emellan tills den börjar gå sämre, sedan tar du din andra nya fina böj och kapar lite längre än den första, och vipps så har du ett "avstämt" avgasningssystem.. Lite bonnmeck, men bättre än att skita i det och skapar mycket mindre gråa hår än att börja räkna på det.
Det finns omgjorda toppar med bättre förbränningsrum att köpa, men vet inte om det gör någon skillnad på denna nivån.

Var bara lite noga vid monteringen, så går den mycket bättre än när man va 15. Ta bort lite gjutskägg, kanske portmatcha och framför allt se till så inte någon packning döljer någon port, allt blir tät etc.
Sådant är ju så mycket lättare nu när man är en lite äldre femtonåring..
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: sachs trim

Inlägg av mbfidde »

Smart med böjen :) tack för tipsen. Jo man har ju tillgång till andra verktyg idag bla :)
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: sachs trim

Inlägg av anglia-61 »

Hittar du något smart om att få tvåan att bli kvar, så får du gärna dela med dig.

Behöver du något till motorn, så har jag en del liggande.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: sachs trim

Inlägg av ROD02b »

Undercutta kanske.
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: sachs trim

Inlägg av mbfidde »

Men det fins bot. Efter att antal nätter med funderande rammlade poletten ner.
Medbringaren belastar mot axeln på "rillorna" under drift. Där trycket mot rillorna är under belastning, slipar man ner på rillorna. Det gör att medbringaren inte kan åka på axeln under belastning. När man från tvåan växlar till fritt eller ettan är axeln obelastad och nerslipningen stör inte växlingen.
Det går åt en Dremen eller liknande maskin och ett cylindriskt diamantstift. Fins på Biltema. När alla rillor är slipade får man kolla med märkfärg att medbringaren ligger an mot alla lika.
det är viktigt att övergången i slipningen är skarp. Alltså mellan slipad yta och oslipad.
dessutom kan man vända medbringaren, för att få skarpare kanter i hålen
Fredrik Salomonsson
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: sachs trim

Inlägg av mbfidde »

anglia-61 skrev:Hittar du något smart om att få tvåan att bli kvar, så får du gärna dela med dig.

Behöver du något till motorn, så har jag en del liggande.
har 3st motorer i delar så borde gå få ihop något tycker jag, sen finns de ju balla grejer som rundvevar för mer vevhuskomp. hade vart coolt med rakskuret oxå, men de finns säkert inte?
Fredrik Salomonsson
Mats T
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jul 22, 2011 8:32 pm

Re: sachs trim

Inlägg av Mats T »

Jo rakskuret finns till Sachs .Tog fram ett sådant kitt när jag byggde racer Sachs med Stage 6 R/T cylle.
Har även åkt 2 växlad Sachs där målet och sporren varit 100 kmh med 50cc ,och målet nåddes för några år sedan.
Om svetsat block för reed ventil ,pluggad gammal Jofrab 5 halva som har extra kanaler och redcucerat inlopp för avgasport mm.
Tånkte lägga upp bild men vet inte hur man gör här.

:D
Mats T
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jul 22, 2011 8:32 pm

Re: sachs trim

Inlägg av Mats T »

Jo rakskuret finns till Sachs .Tog fram ett sådant kitt när jag byggde racer Sachs med Stage 6 R/T cylle.
Har även åkt 2 växlad Sachs där målet och sporren varit 100 kmh med 50cc ,och målet nåddes för några år sedan.
Om svetsat block för reed ventil ,pluggad gammal Jofrab 5 halva som har extra kanaler och redcucerat inlopp för avgasport mm.
Tänkte lägga upp bild men vet inte hur man gör här. Jo tusan kanske funkade.

Bild

Bild

Bild



:D
Skriv svar