tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Da_loof
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: fre jun 22, 2007 8:04 am
Ort: Östersund/Grötom Jämtland

tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av Da_loof »

Förtiårskrisen närmar sig med stormsteg...
Köpte mej en Norsjö Partner nyss.
Ärligt är jag inte speciellt imponerad av prestandan.
Söker inte toppfart och en tokvarvande motor utan en motor med harmoni.
Just nu åker jag en helt orginal membrancylle förutom ställbart munstycke.
Testade här om veckan med min gamla 60cc cylle, bing 17 å en pipa modell äldre. Gick som faen men totalt orkeslös i botten och där behövs de vrid för att få rull i saxonetten...
Så tillbaka till membrancylinder som är känd för bottenstriden.

Planerar att borra till 41mm mer kubik ger mer vrid.
Ett topplock med centrerat stift är under tillverkning.
Även en ny insugsplatta för att kunna montera bing17 håller på att ta form i cad format.
Funderat på att göra en bussning till cylindern för att kunna köra 32mm krök och dämpare, men är det någon vits?

Tips, råd och stöd mottages med glädje!
//Da_loof
Power smoke :P
Virre1230
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 17, 2013 1:48 pm
Ort: Bureå

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av Virre1230 »

Kör med den smalaste kröken som finns till motorn, gärna 22mm men det kanske bara finns till Puch...
Iövrigt, toppen du håller på med. Räknar du nått på den? Det finns en hel del att hämta om man har koll på grejjer såsom Squishbredd, komp m.m.
Viktor Holmqvist
Skriv svar