Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 3:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons aug 12, 2015 6:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Såklart inte optimalt. Går i tankar att uppdatera min jawa 210 som nu har borrad original cylinder med 43mm Mt5 kolv till något värre. Kikat lite på puch maxi cylinder. Problemet är att det skiljer 2mm slag. Dålig idé? Maxi cylindern är 5-6mm lägre, borde då kunna göra en spacer som ändrar pinbultsbultmönstret.

Gärna tips på cylinder med 41mm slag som kan fungera att modda på ett jawa block

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 13, 2015 8:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 498
Behöver du höja cylindern 2mm så slipper du ju porta så mycket i kanalerna. Bara insug som kommer behöva filas lite antagligen.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 13, 2015 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Men samtidigt kommer ju då kolven i tdc 2mm för tidigt. Kanske man kan ta ner cylindern 2mm i överkant? Om man istället gör att den hamnar rätt i tdc och tar bort material på kolven så portarna öppnar helt. Vet inte vad som är minst dåligt om det nu ens är lönt.

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 13, 2015 10:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 498
Är maxicylindern lägre och du schimsar upp skillnaden genom att lägga under cylindern så är väl allt frid och fröjd? Börjar du svarva av cylindern i överkant sen så är väl problemet det samma?
Eller missar jag något?

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 14, 2015 5:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Kan ju aldrig chimsa bort 2mm i slaglängd. Slaget sitter ju i veven så oavsätt placering på cylindern kommer jawa veven gå 41mm och en puch vev 43mm

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 14, 2015 7:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Det är lite att fundera på ...

Anta att cylindern är gjord för 2mm längre slaglängd

Om man planar bort 2mm från cylinderns överdel samt 2mm från skirtsen på kolven mot insuget och därefter spacar eller fräser man av cylinderfoten så att cylindern hamnar rätt i höjd.
Då kommer kolven att hamna rätt när den vänder nere och kompressionen blir rätt när kolven vänder uppe.
Port-tiderna kommer däremot att bli nägot längre i vevaxelgrader.

Vill man få port-tiderna mer lika så får man fräsa bort lite mindre från cylinderns överdel och montera cylinern motsvarande högre. Exakt hur mycket beror på porthöjderna i cylindern.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 16, 2015 3:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Tack för svaret!

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 16, 2015 6:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 552
Ort: Lindome
Inga problem att göra det du tänker. Men se till att du får durationen på spolportar riktigt, insug o avgas är lätta att porta till rätt tider.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 19, 2015 2:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
En athena ajh 70cc på väg hem, ser till och med ut som att det finns plats att borra om bultmönstret.

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 7:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Nu har jag monterat cylindern. Ca 126 spool och 180 på avgas har jag mätt upp. Iom membran insug behöver jag inte tänka så mycket på durationer där??

Cylindern la sig perfekt med en 10mm spacer som även gör om bultmönstret.

Måste som sagt plana av cylindern i överkant. Hur "regerar " nicasilet om jag försöker ta av material i svarv kontra fräsning ? Tänkte mest på risk för släpp i cylindern.

Bild

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 9:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 552
Ort: Lindome
Svarva hellre till toppen så den går ner i cylindern, blir även en bra styrning så toppen hamnar centrerat över cylindern.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 10:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Ca 4,5mm behöver jag ta av för att hamna på 0,8 i squish. Kanske mycket att ta från toppen endast. Har iaf. lämnat iväg till firma som ska bearbeta överdelen får ett uppstick på 0,5mm, borde vara safe?

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 29, 2015 6:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 211
Ort: Haninge
Vart svarven istället.

Bild

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010