Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 8:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svarva cylinder?
InläggPostat: ons sep 21, 2016 5:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 137
Ort: Ulricehamn
Hur gör man med måttet? Lägger man cylinderdiametern på till exempel 43.00 och spelet blir vad kolven är smalare?
Vilken nosradie är lagom? Sparar man nån hundradel och honar upp till mått, isåfall hur många hundradelar är lagom.
Honar man med en "trearm" eller med en "flaskborste med kulor"?
:scratch:

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: tor sep 22, 2016 6:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 137
Ort: Ulricehamn
Hoppsan,här var det dött. :hihi: Har en fråga till förresten:
Vilket är det bästa packningskletet som VERKLIGEN tål bensin?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: tis okt 04, 2016 11:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Inlägg: 260
Ort: Skällinge, Wheremountain
Inget jag har använt har tålt bensin i längden :(









'

_________________
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: tis okt 04, 2016 11:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 319
https://www.youtube.com/watch?v=-t-Fo9oqxzs
Make piston rings with a pencil type air die grinder
https://www.youtube.com/watch?v=lCLIP56sKaU
Make piston rings - how to expand and tension a home made piston ring


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: ons okt 05, 2016 9:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 137
Ort: Ulricehamn
Är ju kul att få svar men jag förstår inte riktigt vad kolvringstillverkning har med trådfrågan att göra? :roll: :wink:

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: tor okt 06, 2016 10:55 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 319
Löp hela linan ut.
Vi är nog många som lär av andras trådar. Så de kan bra med info som inte bara är till nytta för TS. Vill man svarva egen cylinder, så ligger kolvringar inte så långt borta.

Prova att söka på vad gokart folket gör. Där finns överdimensionskolvar i väldigt små steg. Och kanske tips om hur man borrar. Jag vet inte säkert, men jag tror att man borrar till "0 mått" och sedan får kolven expandera till rätt mått. Kolvar är inte exakt cirkelformade. De växer olika beroende på metallvolymen runt ikring. Nu har jag öppnat lådan och hoppas på rättningar :-) .

Hening görs bäst i maskin. Bättre kontroll. "flaskborsten" minskar behovet av inkörning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: tor okt 06, 2016 12:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 319
Kom på en sak. Om man vill ändra kolvspel, så är det nog svårt att ändra kolven. Man får nog ändra borret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: ons okt 19, 2016 11:22 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
man mäter kolven på rätt ställe sen bestämmer man kolvspelet sen vet man borr(svarv) måttet sen honar men siste biten så man får rätt yta.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: ons okt 19, 2016 3:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 137
Ort: Ulricehamn
Jo det förstår jag men hur många hundradelar honar man bort? Givervis förstår jag att det beror på matning/radie på svarvplattan.
Antar att alla kolvtillverkare vet hur mycket glapp dom vill ha och tillverkar sina kolvar i lagom undermått från början,
därför undrar jag om det är så och isåfall att man låter cylinderdiametern bli t.ex. 45.00 eller 45.50mm.
Tänker man så generellt eller är det lite för smidigt? :?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarva cylinder?
InläggPostat: ons okt 19, 2016 7:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Inlägg: 136
Ort: Motala
Borret gör du efter din kolv och tar hänsyn till din applikation för att få till ett tillräckligt spel.
Sök runt lite på internet och prata med din kolvleverantör innan du börjar skära.
Hur mycket bearbetningsmån du bör lämna till hening beror på vilken yta du kan få till.

_________________
http://www.hedlundsmek.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010