Yamaha FS1

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

För några veckor sedan köpte jag en moped av en arbetskamrat som varit stående i många år. Då jag är väldigt less på att hålla på med bilar nu, så tänkte jag att jag skulle dra igång ytterligare ett vansinnesprojekt.

Bild
Som synes är mopeden utan motor, vilken levererades i delar, förpackade i två bananlådor.
Ganska snart började planer smidas om vad och hur man ska få snurr på en sån här. Är ju betydligt stadigare nu än då jag var i mopedåldern, så det är klart att mopeden ska trimmas lite.Ska villigt erkänna att jag inte kan ett skit om tvåtaktstrimning, men man lär sig väl under resan. Började med att leta fram en kåpa på vilken det satt en förgasare av babymodell. Föregående ägare hade köpt en sprillans ny förgasare...till ingen nytta. Den slet jag loss och kastade tillbaka i ena bananlådan. Då visade det sig att insugsplattan var fastsatt med skruvar med nitskalle...

Bild
Fick svetsa på muttrar och vips gick det att gänga loss skruvarna...

Bild
Hålet i insuget ser ut som något hämtat ur ett dockskåp.

Bild
Inser att dom här rädisorna inte räcker till för att mata vilddjuret. Måste skaffa något värre...i kolfiber!

Bild
Här får man väl svetsa ihop något där en ny reedkorg kan husera. Får nog slipa upp hålet lite också för att få in korgen längre i vevhuset.

Bild
Kan som sagt inget om tvåtaktstrimning, men inser att så här små överströmmare inte räcker till. Har kollat runt på nätet lite och insett att sånt som ger effekt har betydligt större kanaler än så här.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Robert Markström »

Köp en 65cc polini cylinder. Kör med en sån på min byaknarr.

Den har uttag i cylindern för 4läpps DT reed, där har jag knåpat ihop ett eget insug & satt på en 25ish mm Keihin gasare från en
250cc 4T kines.

Man får svetsa på lite runt överströmmare & boost kanalen i blocket så att man får lite packningsyta kvar.

Hemmaknåpad pipa byggd av finnig 15åring.

Toppar 90Km/h ärligt med mig på, 193cm tjockis!

mina 5 cents iaf :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Yamaha FS1

Inlägg av MatsN »

Körde k50 själv men den fick smaka ordentligt på roterande filen. Sjukt stor skillnad när man öppnar upp kanalerna och utblås. Antar det skulle bli samma på en Yamaha.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Robert!
En sån cylinder kan vara ett alternativ. Dock måste man väl se sig frånåkt av Zundapp med 13-hästare va? Såg annars ett skojigt bygge med en vattenkyld 70cc cylinder på Youtube. Såna cylindrar ska tydligen ge runt 20 hästar ur kartong. Om man ger avgaskanalen lite omtanke så borde den närma sig den effekt jag hade i min 125:a för 30 år sedan. Det var en Suzuki RG 125 Gamma på 25 kusar.

Mats!
Jag har förstått att man måste upp ganska rejält i grader på avgasport och även öka graderna på överströmmarna för att det ska bli snyt i grejorna.
Där du har seglat, där har jag rott!
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Yamaha FS1

Inlägg av MatsN »

Om du har Facebook så finns det en grupp som har koll på vilka grejer man ska ha. En del bänkar tom sina moppar[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
Kan kolla namn på gruppen isf.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Max B »

Kul projekt :thumbright:

Började köra sidovagnsrejsen med en fs1.

Vet av egen erfarenhet att man kan fila upp original förgasaren till ca 17mm innan man slipar igenom (fick laga med kemisk metall).

Länkar lite matnytting info om portning. Vill bara säga att jag har inte provat att använda något av det som står där praktiskt men det
låter inte helt tokigt i mina öron. Tänkte använda exel. dokumentet för att beräkna mått på nästa cylinder som ska portas.

http://www.puchverkstan.com/portning.html
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Mats!
Nej, jag har inte fejsbok. Tanken är att jag ska bänka min också, då jag kommit så långt. Dock är det en bra bit innan jag är där.

Max!
Tack för en bra länk med mycket matnyttig info.
17 mm låter lite klent. Jag hade en tanke på en förgasarstorlek runt 28-30 mm.


Lunchade med en jobbarkompis idag som hade ett antal olika cylindrar hemma. Får försöka hälsa på honom nästa år och kolla vad som kan tänkas passa på blocket. Åker nog på att försöka få eld i den där TIG-svetsen som någon glömt i mitt garage också, för det ser ut att vara lite klent med packningsytor, som Robert tidigare nämnde. Jag är lite nyfiken på en Stage6 R/T cylinder, men vi får se vad det blir...
https://www.youtube.com/watch?v=ySVzlAoaaw4
Där du har seglat, där har jag rott!
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Yamaha FS1

Inlägg av MatsN »

Coolt ljud!

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Mats!
Ja, visst låter den sportig?


Bild
Idag hälsade jag på min arbetskamrat som bor några mil söder om Sundsvall. Han hade några olika cylindrar att mäta på, men vi kom tillsammans fram till att en sån där Stage6 cylinder nog är bra. Då vi skulle dra ur pinnbultarna till originalcylindern gick en av pinnbultarna av. En baggis tänkte jag, men det gick varken att borra i den, eller att svetsa på en mutter och vrida loss den. Jag svetsade på ett tiotal muttrar, men det gick inte att få loss stumpen.
Jag bröt i alla fall isär motorn och plockade ur veven. Sedan måste material tillföras för att få packningsyta på blockhalvorna så det räcker.
Där du har seglat, där har jag rott!
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Yamaha FS1

Inlägg av MatsN »

Låter mer som en cross än en moppe, gillas[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Mats!
Ja, den plingar härligt i röret. Inser vilket enormt jobb det kommer bli att få till allt. Ett tag blev jag tveksam och funderade på att smälla ihop allt och sälja skiten...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Yamaha FS1

Inlägg av super7 »

Nej nej..... ät lite glass så skall du se att du spårar ur rejält med moppen också..... :hihi:
Sånna här projekt gillas :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Hyresvärden hade vänligheten att bistå med pelarborr. Hålet blev rätt stort innan vi fått ur allt stål.

Bild
Gnuggade lite i hålet också, men inser att jag måste lägga på material innan jag slipar hål.

Bild
Det är såna här rädisor man ska ha.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Jodå, även mopeden ska få den karaktäristiska blå kulören...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Yamaha FS1

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Det var lite för trångt innanför kåpan, så jag fick kapa upp den lite. Nu gick det att fälla ned rädisorna lite längre. Planen är att göra en platta att fäsa rädisorna på och sedan svetsa fast den på kåpan. Gärna så långt in det går. Sedan får jag försöka pussla ihop kåpan igen, dock kommer den då vara lite större till formatet.

Bild
Det skulle gå att få in korgen något längre utan att det skulle hämma flödet upp i överströmmarna.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar