Malossi 172cc LC

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

http://www.scooter-center.com/en/produc ... 25cc?meta=
Under fliken downloads finns Portmap (1120020).jpg mums.
Bild
Men till den vatenkylda finss inget :-( .
http://www.scooter-center.com/en/produc ... 2*2*2*1*16

Jag behöver port tider så jag kan välja avgas. http://www.ebay.com/itm/151206259640?_t ... EBIDX%3AIT Tecnigas RS-2. Bedömer jag som för lite varvökning. Funkar mitt originalsystem som varvstopp? Måste jag dreva plastraketen för att få mer fart? Malossi 172cc och förgasare sitter på, men den går inte mycket fortare än original uppgifterna. Axet känns ok.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Max B »

Jag tror att du kan få mer fart i grejerna med ett avgassystem som är mer avstämt mot din nya cylinder ( tolkar det som att Malossi 172cc inte är original??)
Har läst någonstans att 70% av effekten ligger i avgassystemet. Vet inte om det stämmer exakt men mycket brukar oftast gå att finna med ett bra avgassystem.

Tror inte att ditt originalsystem fungerar som ett varvtalsstopp utan mer att den inte lyckas evakuera avgaserna på rätt sätt och stryper effekten. Därav inte tillåter motorn att varva ur ordentligt.

Däremot när du skriver att det är en scooter så undrar jag om du inte har variator drift?
Har du justerat den efter din nya effektcylinder?
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Emil Sundquist »

Pipan gör allt när det gäller effekt på en 2t antingen köper du en färdig pipa eller bygger en själv. Program för att räkna ut en egen finns lite överallt jag använder exhaust calculator.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

Pipan jag länkade till passar prismässigt, men för lite varv . Och kanske fylld med portar invändigt :-( . Variatorn är std, men den verkar funka bra. Tänk på att det är en ostrypt MC i grunden. 2k rpm till och jag är hemma, utan "drevning". Skulle vara kul med drevning, men det betyder "rivning av växellåda". Den har 4 eller 6 kugghjul man kan byta. Men jag vill helst inte riva lådan.

http://www.pmtuning.co.uk/malossi-secon ... ggio-172cc
Bild

http://www.pmtuning.co.uk/pmgk0111
Bild
Vill jag helst byta till. Obs bara ett steg högre än original, ovan kan vara mer.

Bild
Kanske inte så svårmekat men många skruvar blir det...

Pipor i test.
http://www.tuningmatters.com/reviews/ex ... aust-test/
Jag tror original varvar 6800, 8800 kan vara ett bra mål.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Emil Sundquist »

Du kan köpa den pipan och linda den så får du upp varvet lite mera med den och så kan du gå ner någon mm i stinger diameter så borde du ha lite mera varv. Men börja med en pipa så har du någonting att utgå ifrån. Jag är ingen expert så ta mina ord med en nypa salt ;) men jag har byggt ganska många pipor i övningssyfte på min hva med mtx80 motor som i grunden har 10hk och en toppfart på 70km/h nu gör den 110 ;)
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

Jag har en pipa från en cross som skulle vara kul att prova. Är inte durationen viktigare än cc, när man räknar på pipa?
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Emil Sundquist »

Jo det stämmer det programmet jag har tar ingen hänsyn till cc bara höjd och bredd på avg port som då borret sätter gränserna för hur bred porten är och duration på spool. Det brukar resultera i att bössan blir grövre om avgasporten är större.
Då är det bara snickra dit den men va noga när du kapar så du inte tar bort någon del av pipan :)
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

Vad jag minns tar en bok bara in dur. Men det betyder inte att det finns mer att beakta. Har du formel där portens bredd är med, så är det bättre.

Därför söker jag dessa data om Malossi 172cc :-) . Jag tänker i första taget inte porta cyl eller block. Jag tänker inte göra nått rekordförsök. Bara få ut det som går utan att skruva och fila för mycket. Om den klarar 120Km/h i de flesta backar, så är jag hemma.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Max B »

ROD02b skrev:Pipan jag länkade till passar prismässigt, men för lite varv . Och kanske fylld med portar invändigt :-( . Variatorn är std, men den verkar funka bra. Tänk på att det är en ostrypt MC i grunden. 2k rpm till och jag är hemma, utan "drevning". Skulle vara kul med drevning, men det betyder "rivning av växellåda". Den har 4 eller 6 kugghjul man kan byta. Men jag vill helst inte riva lådan.

Jag tror original varvar 6800, 8800 kan vara ett bra mål.
Du borde kanske pröva med lättare variatorvikter. Då ändrar man utväxlingsförhållande så toppfart ökar.

En original variator är optimerad efter var toppeffekt ligger eller möjligtvis lite under för att spara på bensin. När man börjar trimma så flyttar man i regel upp effekten i rpm registret
och om man då har en variator som vill ligga och jobba på 6800 rpm medans toppeffekt ligger på 8800 så har man inte vunnit så mycket.

saxar en text från Twostroke.se
http://www.twostroke.se/product.asp?product=43534

Låt mig förklara i ett diagram här under.
Här har ni ett exempel på vid vilket varvtal motorn kan ligga på vid full gas, med olika variatorvikter. Ju lättare vikter, desto mer varvar den. Ju tyngre vikter, desto mindre varvar den.

Om vi hade t.ex 8g vikter, skulle motorn varvat c:a 11800rpm och genererat c:a 16,5hk. Det är ju inte illa, men långt ifrån motorns maxeffekt som är i detta fall på 25,5hk. Motorn har således för tunga vikter.
Skulle vi t.ex ha 4g vikter istället, skulle motorn varva 14500rpm och generera c:a 11,5hk. Det bara varvar men inget händer.! Vi ökar på 0,5g, till 4,5g vikter. Nu varvar motorn c:a 14000rpm och genererar klart mer effekt. C:a 20hk. Men fortfarande, långt från optimalt!
Vi ökar på till 5g vikter, NU har vi nått den optimala vikten. C:a 13700rpm och 25,5hästar, maximal acceleration och toppfart!

http://www.twostrokerider.se/upload/bild1_750.jpg
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

Det där trodde min polare med på. EG moped, där sjönk toppfarten. Variatorhylsan gjorde på min inrådan bättre toppfart. Jag är ganska säker på att min variator bottnar ut. Lättare vikter minskar detta med lägre fart som resultat. Kanske bättre ax med lättare vikter. Så länge den varvar för lite behövs nog inte lättare vikter.

Jag har kört en baotian 50cc. Där hade vikterna klämts i bottnat läge. Den axade lååångsamt, men på topp skiljde inget. Tyngdlagen är emot en när man mekar variatorvikter med fordonet stående. Jag lyckades med wellpapp bitar, att få vikterna att ligga tillräckligt nära centrum vid montering. Sen axade den normalt. Ägaren hade fö borrat förgasaren med trottlen på plats?! Lite ölburksplåt i trotteln var där lagning... Och den gick konstigt nog.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

http://www.ebay.com/itm/361414043582?_t ... EBIDX%3AIT

Ett system jag sneglar på. Ca tusenlappen. Kanske rätt varvtal. Men inte måttanpassat till min hexagon 1994 :-( .
Sura TechnigasII kostar det dubbla :-( . Men måttanpassat.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Max B »

Avgassystemet i länken är för en 50cc.
Tror du inte att det är för små rör för en 172cc?
Senast redigerad av Max B den tis jan 24, 2017 7:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

Kanske. Men 3 variabler är viktiga RPM, duration och portbredd. Bara den sista kan ställa till det. Den som inte är med i G.Bells bok...

Risken med 50cc(visst passar det nog till 80cc?) systemet är att det inte är "bolt on". Priset är ok :-) .
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av Max B »

Eftersom du kanske ändå måste såga sönder avgassystemet vilket kan bli krångligt att få ihop ungefär som tillverkaren har tänk det så skulle jag testa att använda exhaust calculator.
En plåtbit kostar 250 kr och det är rätt roligt att göra sitt eget avgassystem.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Malossi 172cc LC

Inlägg av ROD02b »

Skall jag bygga från grunden, vill jag nog ha porttider först. Jag har jagat på nätet utan resultat. Bilden i första inlägget, är inte till min 172cc. Jag har en pipa från nån liten cross som kanske får känna på sågen...
Skriv svar