Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 29, 2017 4:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Suzuki OR50
InläggPostat: mån jan 30, 2017 9:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Lule
Verkar som jag fått tag på en OR. delar verkar finns i överflöd i staterna. Men finns det närmare? TS50 ska tydligen vara samma motor enligt Internet iaf. Nån som kan verifiera det?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: mån jan 30, 2017 10:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1208
Jag kan med stor sannolikhet verifiera att det inte är samma motor.

Kan det vara samma familj som satt på bl.a. PV, S1 och RM80?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tis jan 31, 2017 7:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Lule
Kanske det var RM? TS är ju aningens nyare.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 5:39 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 118
Ort: Hovdebygda, Norge
OR50 ser ut som å vere lik motor som vi har mye av i norge, brukt i suzuki GT50, ZR50X1, ZR50SK, ZR50SL, TS50ER 1980-1983 (modellen før TS50X som kom 1984til 2001, trur den berre blei levert noen år i begynnelsen på 90talet i svergie? TS50X er en heilt annen motor og må ikkje forveksles med TS50ER motor.) PV50, men den har berre 4gear orginalt. RM50 , RM60 har mye samme delene. Suzuki JR80, DS80 og RM80 1977-1981 har mye samme delene som passer om verandre, samme med ZR80, TS80ER og GT80, men alle 80cc har 42mm slag, mens 50cc har 37,8mm slaglengde. 80cc har 8mm pinbolter til sylinder, mens 50cc har 6mm pinbolter. også er det forsjellige sylindere på dei forsjellige motorene og ut ifra kva marked dei var levert til.

om det er motordeler du skal ha, så har denne sida mye deler, kankje andre deler ifra Suzuki ZR50SL kan passe også? vi har ikkje OR50 i norge, men dei kan no ligne litt og kankje har noen deler som passer omverandre? http://www.mc-deler.no/

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 142 1973mod. B20A 82hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.
Suzuki GS750, Suzuki TS100ER, Honda CB100, 3x Suzuki TS50ER og 4x Suzuki TS50X


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 8:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Lule
Helt klart har motorn använts till andra maskiner. Gäller bara klura ut vilka. Ska ju ha funnits 80cc cylinder att köpa då det begav sig på 80-talet. Inte orimligt det är samma som satt på RM då och man fick sätta kraftigare pinnbultar.

Tack för länken, sparas till behov :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 9:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Lule
Suzuki OR50 Rebel, the little custom styled bike with the mechanics from the ZR50/X1

http://www.suzukicycles.org/OR50/OR50.shtml

Du var inte fel ute där Knut Åge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 10:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1208
Jo det blir ju lite confusing när namnen används kors och tvärs för modellerna, beroende på var de sålts.

PVn såldes som 5-växlad typ i Japan men allt tingeltangel (inklusive 5an) plockades bort för att den skulle godkännas i Finland i slutet på 70-talet / början på 80-talet.

Tycker utseendet är slående lika men PVn har inte utgång för varvräknare. Skulle det vara samma inälvor så finns det obegränsat med delar här i Finland. T.ex. den legendariska reed-lösa cylindern på 80cc från Malossi. Den spöar lätt motsvarande cylinder i hårdkrom och med reed.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 11:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Lule
Tar gärna tips på ställen att köpa grejer. Ebay hade en originalcylinder och den såg hemskt trimvänlig ut. Mycket gods i loppet och kanalerna såg ut att kunna gröpas i ordentligt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 1:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1208
Här har du PVns cylinder. Som sagt inte 100 säker på att den passar dock. Denna går att borra till minst 52mm.

http://www.moposport.fi/sylinterisarja- ... 00-malossi

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki OR50
InläggPostat: tor feb 02, 2017 9:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Lule
Man lär väl få massera blocket lite med kanske.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010