Sida 1 av 1

Suzuki OR50

Postat: mån jan 30, 2017 9:26 pm
av MatsN
Verkar som jag fått tag på en OR. delar verkar finns i överflöd i staterna. Men finns det närmare? TS50 ska tydligen vara samma motor enligt Internet iaf. Nån som kan verifiera det?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Suzuki OR50

Postat: mån jan 30, 2017 10:20 pm
av mauser240
Jag kan med stor sannolikhet verifiera att det inte är samma motor.

Kan det vara samma familj som satt på bl.a. PV, S1 och RM80?

Re: Suzuki OR50

Postat: tis jan 31, 2017 7:12 am
av MatsN
Kanske det var RM? TS är ju aningens nyare.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 5:39 am
av Knut Åge Busengdal
OR50 ser ut som å vere lik motor som vi har mye av i norge, brukt i suzuki GT50, ZR50X1, ZR50SK, ZR50SL, TS50ER 1980-1983 (modellen før TS50X som kom 1984til 2001, trur den berre blei levert noen år i begynnelsen på 90talet i svergie? TS50X er en heilt annen motor og må ikkje forveksles med TS50ER motor.) PV50, men den har berre 4gear orginalt. RM50 , RM60 har mye samme delene. Suzuki JR80, DS80 og RM80 1977-1981 har mye samme delene som passer om verandre, samme med ZR80, TS80ER og GT80, men alle 80cc har 42mm slag, mens 50cc har 37,8mm slaglengde. 80cc har 8mm pinbolter til sylinder, mens 50cc har 6mm pinbolter. også er det forsjellige sylindere på dei forsjellige motorene og ut ifra kva marked dei var levert til.

om det er motordeler du skal ha, så har denne sida mye deler, kankje andre deler ifra Suzuki ZR50SL kan passe også? vi har ikkje OR50 i norge, men dei kan no ligne litt og kankje har noen deler som passer omverandre? http://www.mc-deler.no/

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 8:50 am
av MatsN
Helt klart har motorn använts till andra maskiner. Gäller bara klura ut vilka. Ska ju ha funnits 80cc cylinder att köpa då det begav sig på 80-talet. Inte orimligt det är samma som satt på RM då och man fick sätta kraftigare pinnbultar.

Tack för länken, sparas till behov :wink:

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 9:33 am
av MatsN
Suzuki OR50 Rebel, the little custom styled bike with the mechanics from the ZR50/X1

http://www.suzukicycles.org/OR50/OR50.shtml

Du var inte fel ute där Knut Åge.

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 10:23 am
av mauser240
Jo det blir ju lite confusing när namnen används kors och tvärs för modellerna, beroende på var de sålts.

PVn såldes som 5-växlad typ i Japan men allt tingeltangel (inklusive 5an) plockades bort för att den skulle godkännas i Finland i slutet på 70-talet / början på 80-talet.

Tycker utseendet är slående lika men PVn har inte utgång för varvräknare. Skulle det vara samma inälvor så finns det obegränsat med delar här i Finland. T.ex. den legendariska reed-lösa cylindern på 80cc från Malossi. Den spöar lätt motsvarande cylinder i hårdkrom och med reed.

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 11:10 am
av MatsN
Tar gärna tips på ställen att köpa grejer. Ebay hade en originalcylinder och den såg hemskt trimvänlig ut. Mycket gods i loppet och kanalerna såg ut att kunna gröpas i ordentligt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 1:11 pm
av mauser240
Här har du PVns cylinder. Som sagt inte 100 säker på att den passar dock. Denna går att borra till minst 52mm.

http://www.moposport.fi/sylinterisarja- ... 00-malossi

Re: Suzuki OR50

Postat: tor feb 02, 2017 9:49 pm
av MatsN
Man lär väl få massera blocket lite med kanske.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk