Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 4:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 16, 2017 9:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Inlägg: 67
Ort: Visby
Hej.
Håller på och trimmar min gamla fs1:a och har kommit fram till att jag behöver bygga en klok pipa. Jag har idag en ombyggd laser pro x scooterpipa som drar rätt bra, men tar slut långt innan jag tycker det är dags att växla. Har tyvärr inte fått hem min varvräknare än så jag vet inte exakt vid vilket varv detta sker men i ca 70-75km/t med 10/39 drevning. Effekten planar inte ut naturligt utan går i väggen tvärt och vill inte varva ut. Nästan som att den fyrtaktar men inte riktigt. har bytt från 150 till 135 i hm utan någon skillnad. har även provat en annan reed i felsökningssyfte. Har endast fått den att varva något mer med en annan pipa, men den var sämre över allt förutom på topp.

Motorsetup är som följer:
Portad 5.5a 50cc med 192gr avgas, 130gr spol och 128gr boost.
Svarvad topp med 46% squish area, 0.6mm squish avstånd och 6.7:1 i komp(mätt från att avgas stänger).
Ombyggd org.reed med ett stort kolfiber blad.
16,5mm förgasare.
HPI 2ten. ca3mm förtandning i grund och 1mm på varv.

Jag har försökt läsa allt forumet har att erbjuda angående pipor och har förstått att om man bara matar in siffrorna i ec2 så blir det inte alltid en så lyckad pipa. Så jag hoppas att någon guru vill dela med sig av sin kunskap och ge lite tips på hur en skaplig pipa till
min setup bör se ut. Tänker främst på vilka vinklar, header lenght factor, midsection factor osv.

Mycket tacksam för hjälp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 9:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Inlägg: 129
Ort: Bergen Norge
Hei

Effektkurven blir normalt slik når du har en pipe som leverer effekt, jo bedre pipen virker jo brattere nedover blir kurven etter peak power.
Hvis pipen din produserer bra med effekt kan du flytte turtallsområdet med å korte inn på lengden. Kortere pipe = høyere turtall.
Korte inn gjør en helst i den tynne delen nærmest sylinder.

Porttidene kunne du gjerne og endret bittelitt, jeg ville prøvd mer eksosdurasjon , gjerne opp mot 196 og laget boost lik til spyleport på 130.
Tenning rundt 14-16 grader ved effektpeak.

Mvh
Jens B

_________________
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010