Hjälp med pipberäkning i exhaust calculator 2

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Hjälp med pipberäkning i exhaust calculator 2

Inlägg av Jimmen »

Hej.
Håller på och trimmar min gamla fs1:a och har kommit fram till att jag behöver bygga en klok pipa. Jag har idag en ombyggd laser pro x scooterpipa som drar rätt bra, men tar slut långt innan jag tycker det är dags att växla. Har tyvärr inte fått hem min varvräknare än så jag vet inte exakt vid vilket varv detta sker men i ca 70-75km/t med 10/39 drevning. Effekten planar inte ut naturligt utan går i väggen tvärt och vill inte varva ut. Nästan som att den fyrtaktar men inte riktigt. har bytt från 150 till 135 i hm utan någon skillnad. har även provat en annan reed i felsökningssyfte. Har endast fått den att varva något mer med en annan pipa, men den var sämre över allt förutom på topp.

Motorsetup är som följer:
Portad 5.5a 50cc med 192gr avgas, 130gr spol och 128gr boost.
Svarvad topp med 46% squish area, 0.6mm squish avstånd och 6.7:1 i komp(mätt från att avgas stänger).
Ombyggd org.reed med ett stort kolfiber blad.
16,5mm förgasare.
HPI 2ten. ca3mm förtandning i grund och 1mm på varv.

Jag har försökt läsa allt forumet har att erbjuda angående pipor och har förstått att om man bara matar in siffrorna i ec2 så blir det inte alltid en så lyckad pipa. Så jag hoppas att någon guru vill dela med sig av sin kunskap och ge lite tips på hur en skaplig pipa till
min setup bör se ut. Tänker främst på vilka vinklar, header lenght factor, midsection factor osv.

Mycket tacksam för hjälp.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Hjälp med pipberäkning i exhaust calculator 2

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Effektkurven blir normalt slik når du har en pipe som leverer effekt, jo bedre pipen virker jo brattere nedover blir kurven etter peak power.
Hvis pipen din produserer bra med effekt kan du flytte turtallsområdet med å korte inn på lengden. Kortere pipe = høyere turtall.
Korte inn gjør en helst i den tynne delen nærmest sylinder.

Porttidene kunne du gjerne og endret bittelitt, jeg ville prøvd mer eksosdurasjon , gjerne opp mot 196 og laget boost lik til spyleport på 130.
Tenning rundt 14-16 grader ved effektpeak.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Skriv svar