Sida 1 av 2

MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: mån okt 02, 2017 8:00 am
av Kadett4wd
Bild

Jag har byggt en liten motorcykel som jag testat en tävling i år.
Då gick den som bäst 7.8x nånting med 142km/h slutfart på 201m med bränslebekymmer.
Snabbaste slutfart den helgen var 144.8 km/h om jag minns rätt.
Den helgen var den lite snabbt justerad för att känna på den lite, tanken var att klämma ur max inför en annan tävling, men den var tvunget bortprioriteras pga sambon fyllde 50år just den helgen.

Den är baserad på en 1996 KX250 motor som AMV production & Service tillverkat en nedstrokad vevaxel till.
Jag har valt att köra med ganska lång vevstake för att minska kolvbelastningar då kolvhastigheten skulle komma att vara i överkant.
Original är slaglängden 72mm, den sattes nu till 61mm med 137mm lång Maico vevstake, jag preppade och lättade vevstaken något.

På tävlingen som det finns film på nedan bromsade jag runt 54hk på hjulet, senare bromsades det 68hk på hjulet.
Maskinen går på metanol med 3% ricinolja.(Shell Advance Racing M)

Jag har portat cylindern efter bästa förmåga och toppeffekten levereras vid 13200rpm

Den är utrustad med quickshift för att minska nackdelarna med växellåda.
Första rejset var som sagt ett test för att utsortera lite.
Kom fram till att 1ans växel var för hög, det var lite svårt att komma iväg.
Den bör gå några tiondelar fortare med lägre etta.
Så jag har kombinerat ihop två växellådor för att få en lägre etta.
Detta med högre effekt bör resultera kring 7.0 tider med ca 150-154 i slutfart.

Men den lider lite av 'övervikt' så jag ska jobba med att försöka skala av några kilon i vinter.
Vore kul att ha kapacitet för 6s tider. :)
Tanken är också att det ska satsas lite på seriös dragracing och gå ifrån mopedracingen.

Nuvarande setup:
Hemräknad pipa för 13000rpm vid 420 grader avgastemp, nu blev det lite mer temp så peakeffekten flyttades upp några hundra varv, ska göra en ny pipa och kompensera för detta.
Hemportad cylinder med 205/A-138/B-140/C-140 durationer samt lite omvinklade för att behålla gasmassan i cylinder på högre varv.
Mikuni VM42 borrad till 43.5mm som dessutom konar upp till 46mm samt en egen tratt.
Originalreed(modifierad), har faktiskt gett bäst effekt, har testat boyesen och v-force3.
Hembyggt insug, så kort som möjligt.
PVL '458' tändning med 4000 varv stator. (2.9mm förtändning)
Metanol
18.5-1 i kompförhållande.

Vevaxeln:
Bild

Kort tagna under portningen:
Bild
Bild

Sen här i höst testades en ny setup för skojs skull, men jag har valt att parkera det projektet ett tag då jag känner att jag har lite kvar att hämta med sugmotorsetupen.

Bild

Jo, jag satte på turbo ;)
Modifierade en Volvo TD0413c eller vad de heter, mildare pipa och gjorde några pull, givetvis lite bekymmer med bränslet fällde ut(kondenserade) på undertryck.
Men på fullgas blev den sjukt frän, dock lite för frän.
Gjorde några testpull först på 0.5-0.55bar för att se vart det bar hän.
Mätte aldrig nån data utan ville se om det byggde tryck och att jag hade tryckbalanser i schack som det skulle.
Tätade några läckage samt spände om maskin på bänken eftersom den började dra loss hjulet, vilket den aldrig gjort förr.

Körde ett pull och jag stod bara och fnittrade efteråt då den var helt cp, den här gången laddade det 0.75bar
Laddtrycket infann sig omgående vid småduttande på gasen över 7000rpm, och över 9000rpm fick jag 0.75bar.
Otrolig respons faktiskt.
Effekten då?
Hela 98.56hk på hjulet och nästan 65Nm.
Men,, det slutade illa kvickt.
Den gjutna kolven fick lite för mycket stress vill jag tro ;)

Bild

Nu hade den ju varit med om över 40 repor på 201m samt över 200 dynopull så jag ska väl inte beskylla turbosetupen för raset till 100%, men jag kommer iaf gå över till smidda kolvar framöver ;)

Ett par filmsnutter:
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 821949475/
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 658014475/

Mvh
Patrick

Och STORT TACK Per Ohlsson för Wastegaten!
Tack Smokke för stöd brainstorming och ordbajseri i telefon *S*
Tack AMV för den extremt fina vevaxeln.
Tack Ari Pakkanen för du hjälpte Smokke med pipan då jag var låg en sväng ;)
Och tack alla för alla glädjerop mm mm.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: mån okt 02, 2017 6:13 pm
av Richard
underbart är kort, eller hur det nu var Uggla sjöng ;)
hur löste du smörjningen till turbon, blev det separat matning med elpump ?

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: mån okt 02, 2017 10:47 pm
av Pielstick
Fränt!

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis okt 03, 2017 4:21 am
av Kadett4wd
jag hade en tryckstyrd eldriven pump som tog växelådsoljan och pumpade upp i turbon, sen rann det tillbaka genom påfyllningspluggen på kopplingskåpan.

Jag körde med 1bars tryck, kanske lågt.
Men turbon snurrade så trögt med högre tryck.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tor okt 05, 2017 8:25 pm
av David Herbertsson
Kul bygge, bra jobbat och skoj att du lägger upp det här :thumbright:
Är du nöjd med bromsbänken?

/David

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: fre okt 06, 2017 8:14 pm
av Kadett4wd
Jadå.
Den har funkar över förväntan.
Hade ett bekymmer ett tag, jag hade balanserat rullen med klistervikter och några hade ramlat av.
Då blev rullens givare påverkad av obalansen i högre farter.
Det är en 'reed' givare så den är lite känslig för vibrationer.
När jag fann felet svetsade jag istället dit motsvarande vikt, sen dess har det inte varit några störningar alls.

Men jag funderar på att byta givare och system för att läsa av rullen, jag vill ha högre upplösning(bra vid bromsande av variatormaskiner).
Har provat med flera magneter, men det är oerhört svårt att få till exakt samma 'kraft' och avstånd på varje magnet.
Så jag funderar på att köra en slav axel remdrivet från huvudaxeln med fortfarande 1 magnet men med dubbla eller fyrdubbla utväxlingen.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: sön okt 22, 2017 1:51 pm
av Kadett4wd
Jag uppmärksammades lite i en lokal(dalarna) reklamblaska.
Var lite skoj då reporten var väldigt intreserad själv i tvåtaktare.

Bild

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: mån okt 23, 2017 5:15 pm
av Moparboy440
Jävligt grymt bygge :thumbright:
Hur mycket väger den?

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis okt 24, 2017 8:25 am
av Kadett4wd
Tack =)
Lite för mycket, runt 80-85kg
Ska försöka fixa det i vinter.
Måste gå att få väck ca 10kg utan större ansträngning.
Tyvärr är ju motorn satans tung, den kan jag inte lätta så mycket tyvärr.
Men det är iaf ca 20kg lättare än crossen motorn kommer från.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tor okt 26, 2017 8:09 pm
av Gunnar
häftigt bygge, du har ingen film med turbo

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: fre okt 27, 2017 6:47 pm
av Kadett4wd
På tuben finns en provstartsfilm,, inget pull tyvärr.

Kolven hann ju rasa innan jag filmade nåt.
Kort och gott,, det var ganska enkelt att få det att funka om man bortser från kondensproblemet med metanol på låglast.
Effekt sprutade det ur den *s*
Men jag hann ju aldrig förfina funktionen.
Och nu hade ju kolven en massa timmar på nacken, men det kändes som att allt var på bristningsgränsen ändå.
Så jag avvaktar lite med turbosetupen och går vidare med sugmotor ett tag framöver.

Kanske om jag minskar varvet mer ändå så kan jag lasta på mer på den nu med smidd kolv.
Men jag är sugen på att försöka komma över 80 motorhk först som sugmotor.

Nådde 1bar i första testerna, men jag flyttade sedan och mätte tryck i vevhuset istället.
Där hade jag ca 0.75 i pullet det rasade =)

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis okt 31, 2017 7:47 am
av Jens Gustavsson
fränt kommer följas! jag kan inte mycket mer än grunderna om 2T så kul och lärorikt.

kör du BB lamda då du bromsar? kan du berätta lite mer om det? har inte fattat riktigt hur det går till på tvåtaktare


/jens

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis okt 31, 2017 7:16 pm
av Kadett4wd
Nej jag kör tändstiftavläsning och avgastemp.
Man kan bygga nåt slags filter för att filtera bort olja för att förlänga livet på sonden.
Men jag kör ju metanol så det är typ bara vräka i och sen leana den så avgastemp ligger kring 460-480 grader tre kolvdiametrar från kolven.
Och sen ha pipan avstämd för den tempen också förstås så det kommer lite mos =)
Jag har noterat att motorn kan gå hyfsat och ha bra gassvar mm mm och så låg avgastemp som 60-70 grader på metanol.
Då går den rackarns fett om man uttrycker sig milt ;)
Men det kommer ingen effekt pga metanolen förångas inte i cylindern och pipan jobbar inte.
Det skvätter en hel del ur avgasröret då *S*

Så börjar man i den änden och har ca 18-1 i komp samt ställer tändningen ca 5-8 grader tidigare än på bensin så är det bara leana av till avgastempen kommer.
Sen givetvis kolla stift så det inte spikar och donar.
På bensin ville min maskin ha minst 10or i stift, nu är 9 nästan lite kallt, 8 är för varmt.

https://www.youtube.com/watch?v=pOA2WRmCTvM

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: fre nov 17, 2017 8:23 pm
av Kadett4wd
Bygger en ny pipa för att kunna testa lite om modern design kan ge nåt mer än en hederlig gammal 3stegare.

Bild

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tor jan 25, 2018 12:47 pm
av Kadett4wd
Det har väl inte hänt så mycket på motorsidan, håller dock på lite smått med uppdateringar.
Pipan är klar.
Och jag håller på att lätta hojen, den har varit onödigt tung.
Jag kan bara uppskatta vikten eftersom jag inte 100% vet vad den vägde innan.
Men nånstans mellan 95-100kg vägde den.
Nu är jag och nosar kring 65kg total torrvikt, kanske nåt kilo under till och med.

Har fått en slir/centrifugalkoppling tillverkad åt mig av en kille på forumet.