MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.
Postat: mån okt 02, 2017 8:00 am
Jag har byggt en liten motorcykel som jag testat en tävling i år.
Då gick den som bäst 7.8x nånting med 142km/h slutfart på 201m med bränslebekymmer.
Snabbaste slutfart den helgen var 144.8 km/h om jag minns rätt.
Den helgen var den lite snabbt justerad för att känna på den lite, tanken var att klämma ur max inför en annan tävling, men den var tvunget bortprioriteras pga sambon fyllde 50år just den helgen.
Den är baserad på en 1996 KX250 motor som AMV production & Service tillverkat en nedstrokad vevaxel till.
Jag har valt att köra med ganska lång vevstake för att minska kolvbelastningar då kolvhastigheten skulle komma att vara i överkant.
Original är slaglängden 72mm, den sattes nu till 61mm med 137mm lång Maico vevstake, jag preppade och lättade vevstaken något.
På tävlingen som det finns film på nedan bromsade jag runt 54hk på hjulet, senare bromsades det 68hk på hjulet.
Maskinen går på metanol med 3% ricinolja.(Shell Advance Racing M)
Jag har portat cylindern efter bästa förmåga och toppeffekten levereras vid 13200rpm
Den är utrustad med quickshift för att minska nackdelarna med växellåda.
Första rejset var som sagt ett test för att utsortera lite.
Kom fram till att 1ans växel var för hög, det var lite svårt att komma iväg.
Den bör gå några tiondelar fortare med lägre etta.
Så jag har kombinerat ihop två växellådor för att få en lägre etta.
Detta med högre effekt bör resultera kring 7.0 tider med ca 150-154 i slutfart.
Men den lider lite av 'övervikt' så jag ska jobba med att försöka skala av några kilon i vinter.
Vore kul att ha kapacitet för 6s tider.
Tanken är också att det ska satsas lite på seriös dragracing och gå ifrån mopedracingen.
Nuvarande setup:
Hemräknad pipa för 13000rpm vid 420 grader avgastemp, nu blev det lite mer temp så peakeffekten flyttades upp några hundra varv, ska göra en ny pipa och kompensera för detta.
Hemportad cylinder med 205/A-138/B-140/C-140 durationer samt lite omvinklade för att behålla gasmassan i cylinder på högre varv.
Mikuni VM42 borrad till 43.5mm som dessutom konar upp till 46mm samt en egen tratt.
Originalreed(modifierad), har faktiskt gett bäst effekt, har testat boyesen och v-force3.
Hembyggt insug, så kort som möjligt.
PVL '458' tändning med 4000 varv stator. (2.9mm förtändning)
Metanol
18.5-1 i kompförhållande.
Vevaxeln:
Kort tagna under portningen:
Sen här i höst testades en ny setup för skojs skull, men jag har valt att parkera det projektet ett tag då jag känner att jag har lite kvar att hämta med sugmotorsetupen.
Jo, jag satte på turbo
Modifierade en Volvo TD0413c eller vad de heter, mildare pipa och gjorde några pull, givetvis lite bekymmer med bränslet fällde ut(kondenserade) på undertryck.
Men på fullgas blev den sjukt frän, dock lite för frän.
Gjorde några testpull först på 0.5-0.55bar för att se vart det bar hän.
Mätte aldrig nån data utan ville se om det byggde tryck och att jag hade tryckbalanser i schack som det skulle.
Tätade några läckage samt spände om maskin på bänken eftersom den började dra loss hjulet, vilket den aldrig gjort förr.
Körde ett pull och jag stod bara och fnittrade efteråt då den var helt cp, den här gången laddade det 0.75bar
Laddtrycket infann sig omgående vid småduttande på gasen över 7000rpm, och över 9000rpm fick jag 0.75bar.
Otrolig respons faktiskt.
Effekten då?
Hela 98.56hk på hjulet och nästan 65Nm.
Men,, det slutade illa kvickt.
Den gjutna kolven fick lite för mycket stress vill jag tro
Nu hade den ju varit med om över 40 repor på 201m samt över 200 dynopull så jag ska väl inte beskylla turbosetupen för raset till 100%, men jag kommer iaf gå över till smidda kolvar framöver
Ett par filmsnutter:
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 821949475/
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 658014475/
Mvh
Patrick
Och STORT TACK Per Ohlsson för Wastegaten!
Tack Smokke för stöd brainstorming och ordbajseri i telefon *S*
Tack AMV för den extremt fina vevaxeln.
Tack Ari Pakkanen för du hjälpte Smokke med pipan då jag var låg en sväng
Och tack alla för alla glädjerop mm mm.