Sida 2 av 2

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: lör jan 27, 2018 6:51 pm
av viking
Häftigt !

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis jan 30, 2018 9:38 am
av Kadett4wd
Kul det gillas =)

En liten film jag fumlade till i helgen, har börjat på en ny cylinder, ska ju försöka nå 70hk på hjulet.
https://www.youtube.com/watch?v=Xt-BQbBRk6g&t=35s

Cylindern är 'slaktad' och öppnad lite varstans så jag kommer åt att porta med kontroll, efteråt svetsas det igen.
Jag kommer fodra om den med ett foder i högkvalitets aluminium efter det så skickar jag den på nicasilbeläggning.
Det är en hel del jobb innan det dock.
Hittils har jag ändrat form på hela avgaskanalen till en mer modern design.
Spolkanalerna ska få helt ny form också, jag ska öka volymen i dem närmre spolporten utan att öka arean på spolkanalen ned mot vevhuset.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis jan 30, 2018 2:25 pm
av The
Vad blir det, ca 400 literhästar?

Vad är förväntad livslängd på ett sådant monster :-)

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis jan 30, 2018 2:44 pm
av Kadett4wd
Inte lång ;)

Men, den har gått över 40 201m repor i somras samt nästan 200 stenhårda pull i bromsbänken.
Så över förväntan faktiskt.
Besiktade vevpartiet nyligen och jag kan inte mäta nåt slitage, däremot så slits kolvbulten hårt.

Den bromsade 313 literhästar på hjulet i somras, 70hk på hjulet blir ca 330literhästar påhjulet.
Uppskattningsvis är 70hk på hjulet runt 78 på vevaxeln, och det är ca 370 liter hk.

400 blir tufft utan 'poweradder'.
Med turbo bromsade jag ju 98.56hk innan raset, det var hela 467liter hk på hjulet, inte så konstigt kolven låg kvar nere i vevhuset då ;)

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tis jan 30, 2018 3:32 pm
av The
Märkligt att det håller öht :-)

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: ons jan 31, 2018 12:28 am
av ROD02b
Och jag tvingas renovera 172cc med typ 15Hkr :-( .

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tor feb 01, 2018 10:51 am
av Enok
Det där med sliten kolvbult, råkade jag ut för när jag labbade med E85 på moppen. Hittade info om att det troligtvis berodde på pre-ignition, bytte till ett "Metanol" stift (NGK 6061 -10) så försvann problemet. Kört ca 2000 mil med moppen utan problem efter det.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tor feb 01, 2018 5:56 pm
av Kadett4wd
Jag kör metanol så det kan vara värt kollas.
Men jag har elakt höga kolvhastigheter, och vill tro det är huvudproblemet.
Har små tankar på att byta nållagret mot en bussning istället, och på det viset hoppas nötningen även görs i kolven då kolvbulten kanske går lite tyngre i bussningen än i nållagret.
26.84ms i medelhastighet.

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Postat: tor feb 01, 2018 5:59 pm
av Kadett4wd
Kikade lite på just det stiftet, det jag kört är mycket mycket likt det där ändå.
Ett std stift till KTM.

Bild