Lönt att renovera vev?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Lönt att renovera vev?

Inlägg av ROD02b »

Piaggio hexagon 150cc med 172cc malossi. Är det lönt att renovera veven? Storändans lager glappar typ 5mm :-(. Kommer säkert att kosta en del att lämna bort. Så kanske bättre att satsa på malossi vev istället. Jag tror den som sitter på är std.

Vart kulorna/rullarna tagit vägen är ännu en gåta. Verkar sitta väl inkapslat.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av ROD02b »

Vem är prisvärd på detta jobb?
Gärna i sydväst.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla vad du får ge för en eventuell stake med lager på ebay eller liknande.
Sen kan ju nästan vilken motorrenoverare som helst fixa resten åt dig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av G-son »

På många småhojar brukar en ny vev vara billigare än lös stake + montering. Men det är ju enkelt att kolla vad staksatsen kostar, och vad dina lokala verkstäder vill ha för monteringen.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av ROD02b »

Verkar att finnas 2 slaglängder. 52mm "org", och 54mm. Men jag hittar inga delar för 54mm veven. Kan det vara så enkelt att den har kortare vevstake? Min cyl är malossi 65mm 172cc. Blir 180cc med 54mm vev :twisted: .

Edit:
Hittade en bättre säljare. Cyl spacer krävs. 1mm spacer borde räcka till ovan. Hittade även en med 55mm slag, men betydligt dyrare. Hur passar pipan sen? 1mm borde inte ställa till det.
Senast redigerad av ROD02b den tor feb 08, 2018 6:22 pm, redigerad totalt 2 gång.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av ROD02b »

Skickade på 1 ton på vevtappen, och den rörde sig runt 1mm. Sen var det stopp. Vidare försök avbröts vid flera ton. Troligtvis är tappen deformerad. Så det går nog inte att pressa den igenom en vevhalva. Det är lite trångt när man skall få stöd mellan vevhalvorna. Nån jigg krävs nog, men den skall hålla för minst 1 ton. I vevstaks satsen ingår ny tapp, så man behöver inte vara rädd om den. Borra ut? Börja med fryst vev, och värma runt om. Vinkelslip :twisted: ...

Komplett ny vev ca 2100Kr. Vevstake ca 1000Kr+jobb??? Det lutar åt ny vev nu.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av Enok »

Jag kapar oftast med vinkelkapen, rakt igenom vevstake lager o vevbult, vevstaken är ju inget att spara på ändå.
Peter Olson
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av Max B »

Jag provade att renovera min vev till AM6 motorn två gånger innan jag gav upp.

Använde en 20 tons press för att pressa ur bulten tillsammans med värme. Båda gångerna så gick lagret sönder efter några minuters körning. Första gången trodde jag att det berodde på för dåligt lager så jag köpte Twostroke super racing lager men det gick sönder ungefär lika fort. Det blir fort dyrare om det går åt skogen då små delar av lagret följer med in i motorn och slår sönder kolv, topp och cylinder.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av StefanM »

ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av ROD02b »

Är det straffskatt på arbetsbänkar i det landet?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av Thunderbo1t »

StefanM skrev:Här ser ni hur man gör:
https://www.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4

He he det var lite kul att se, och videon efter bekräftar att allt man behöver är i princip slägga och ståltråd för att fixa "allt" :hihi:
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av JLundin »

Renovera en-cylindriga vevar är en baggis, prova med tre-cylindrigt istället, då kan man ha att göra en stund om man har otur... :lol:

Grabben på videon hade i alla fall en hydraul press, det hade vi sällan tillgång till då man var runt på olika racingbanor i Europa. Då var det ett stadigt skruvstycken som gällde och inget annat..... :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av Kadett4wd »

haha.. joråsåatte.
Min vev pressar man INTE i skruvstycke, den saken är klar :D
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av JLundin »

Helt orörda trippelvevar brukar kräva runt 9 ton innan dom släpper med en rejäl smäll. När man sedan har haft dom isär några gånger så känns dom tämligen sladdriga, då brukar det räcka med runt 3 ton... :lol: Då är det oftast läge att svetsa dom så att dom håller ihop under körning.... :wink:

Handlar det om en-cylindriga vevar så brukar man kunna pressa ihop dom i ett bra maskin skruvstycke, har gjort det ett antal gånger
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Lönt att renovera vev?

Inlägg av Robert Markström »

Jag byter hjullager fram på passater kring 2000 talet som har en pressat kompaktlager i skruvstädet. Dock är det et rejält städ &
överarmar som en rysk björn. Så nog går de om man vill :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar