Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 18, 2018 1:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 01, 2018 7:49 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Hej jag sänkte min Dyna Street bob i vintras och lyckades skrapa i den främre cylinderns ljuddämpare på första åkturen.
Att höja cykeln känns inte aktuellt utan det blir att bygga ett annat avgassystem istället.
Har försökt läsa på svenska och utländska sidor om dimensionering och utformning men det verkar bara handla om utseende eller ljudnivå utan större eftertanke på funktion. Så nu sätter jag mitt hopp till er.

Motorn är en otrimmad 1584 (96cui) med efi. Min tanke var att bygga om ett originalsystem till 2-1 istället för 2-2 med sammanlänkade liten pipa. (Som leder avgaserna till en ljuddämpare när ett spjäll
stänger pga ljudkrav)

Det som framkom i de trådar jag hitta var att 2-1 fungerade bättre i alla lägen på en standard motor. Eller ska man bygga 2-2med x-rör?

Behöver man ha en dubbelt så stor ljuddämpare eller räcker det med att tänka att pulsena är ju inte i ljuddämparen samtidigt? Vore smidigt med en dämpare där den övre/bakre sitter original.

Hur viktigt är det med längden på rören? Det kommer antagligen att skilja lite.

Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 8:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 164
Vad jag förstått så vill man ha utjämningsrör/x-rör på en hd för att de ska gå bra.
När det gäler moderat trimmade motorer har jag för mig att v&h pro-pipe är ett vettigt alternativ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 8:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4697
Ort: Boden
Det är ju en fyrtakt v-twin, bör väl inte gälla några andra regler för en hd v-twin än andra v-twin för avgasrör och pulser

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 9:55 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
X-pipe eller 2-1 kollektor är jag med på. Men ljuddämpardimension?
Sen är jag inte heller kunnig nog på att räkna på pulser så jag undrar hur viktigt det är att piporna är lika långa?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 12:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 164
Jan Hellinge skrev förut för MCM, han kanske kan rekommendera ett bra system.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 12:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Är ju dock sugen på att bygga ett eget, inte köpa ett

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 1:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 164
Tänkte mer att du skulle bygga ditt system efter köpesystemets mått..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 1:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Ja det är ju klart.. låna design idéer är ju inte fel.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 5:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 164
Sägs det inte att imitation är den uppriktigaste formen av smicker ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 3:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1444
Ort: Vällingby
Turbo med twin-entry/twin-scroll.... problemet löst! :thumbright:

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 05, 2018 11:22 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Och en rak pipa ut från turbo i valfri höjd

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 05, 2018 11:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
https://youtu.be/GmaMytS_NpU

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010