DKWn och galenskapen
Postat: tis jun 12, 2018 11:32 am
Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite när man lagt en timme eller två på vansinnesprojektet..
Jag har hållt på till och från genom åren med moped-dragracing i veteranklassen. Där krävs det att man utgår från ett mopedblock innan 1985, och får man fundera tillräckligt länge så kan man komma fram till följande:
Ta motorblock från en Gilera Touring, kapa bort växellåda, lagerlägen och cylinderfot från en CR80, pussla ihop allt efter konstens alla regler och gjut ihop skiten med sjukliga mängder JB-weld.
Eftersom du inte har vett nog att hålla något på en rimlig nivå, installera ett microsquirt med egenbyggt lithium batteripack också när du ändå håller på.
Som ni förstår så ligger det några timmar bakom detta, inte minst att få den att gå som den ska. Mycket har provats, lite olika lösningar på soppasystemet har skrotats. Funkar helt okej på en fullgasrepa men är inte speciellt körbart (en tvåtaktare är lite speciell i och med hur pipan jobbar, därav svårigheten med sprut) men det har varit en kul resa!
Fick ut 22hk på bakhjulet vid 13500rpm iallafall, hade säkert gått att locka fram fler genom att prova mer med pipa/topp osv men tiden räckte inte till.
9.79s 112.4km/h har den presterat på 201m med rusktigt dålig 60fot, väldigt svårstartad, vill mest upp på bakhjulet
Slänger in lite bilder på utvecklingen.
Undrar ni något så fråga på
Jag har hållt på till och från genom åren med moped-dragracing i veteranklassen. Där krävs det att man utgår från ett mopedblock innan 1985, och får man fundera tillräckligt länge så kan man komma fram till följande:
Ta motorblock från en Gilera Touring, kapa bort växellåda, lagerlägen och cylinderfot från en CR80, pussla ihop allt efter konstens alla regler och gjut ihop skiten med sjukliga mängder JB-weld.
Eftersom du inte har vett nog att hålla något på en rimlig nivå, installera ett microsquirt med egenbyggt lithium batteripack också när du ändå håller på.
Som ni förstår så ligger det några timmar bakom detta, inte minst att få den att gå som den ska. Mycket har provats, lite olika lösningar på soppasystemet har skrotats. Funkar helt okej på en fullgasrepa men är inte speciellt körbart (en tvåtaktare är lite speciell i och med hur pipan jobbar, därav svårigheten med sprut) men det har varit en kul resa!
Fick ut 22hk på bakhjulet vid 13500rpm iallafall, hade säkert gått att locka fram fler genom att prova mer med pipa/topp osv men tiden räckte inte till.
9.79s 112.4km/h har den presterat på 201m med rusktigt dålig 60fot, väldigt svårstartad, vill mest upp på bakhjulet
Slänger in lite bilder på utvecklingen.
Undrar ni något så fråga på