Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 6:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: DKWn och galenskapen
InläggPostat: tis jun 12, 2018 11:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 198
Ort: Stockholm
Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite när man lagt en timme eller två på vansinnesprojektet..

Jag har hållt på till och från genom åren med moped-dragracing i veteranklassen. Där krävs det att man utgår från ett mopedblock innan 1985, och får man fundera tillräckligt länge så kan man komma fram till följande:
Ta motorblock från en Gilera Touring, kapa bort växellåda, lagerlägen och cylinderfot från en CR80, pussla ihop allt efter konstens alla regler och gjut ihop skiten med sjukliga mängder JB-weld.
Eftersom du inte har vett nog att hålla något på en rimlig nivå, installera ett microsquirt med egenbyggt lithium batteripack också när du ändå håller på.

Som ni förstår så ligger det några timmar bakom detta, inte minst att få den att gå som den ska. Mycket har provats, lite olika lösningar på soppasystemet har skrotats. Funkar helt okej på en fullgasrepa men är inte speciellt körbart (en tvåtaktare är lite speciell i och med hur pipan jobbar, därav svårigheten med sprut) men det har varit en kul resa!

Fick ut 22hk på bakhjulet vid 13500rpm iallafall, hade säkert gått att locka fram fler genom att prova mer med pipa/topp osv men tiden räckte inte till.
9.79s 112.4km/h har den presterat på 201m med rusktigt dålig 60fot, väldigt svårstartad, vill mest upp på bakhjulet :)

Slänger in lite bilder på utvecklingen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Om det är någon som spontant känner typ "den måste jag ha" så är jag beredd att skiljas från den då nästa generations moppetrimmare tar det mesta av fritiden.
Pris kan man komma överens om! Jag hade nog övervägt en förgasarkonvertering ändå för att få det lite mer körbart/tillförlitligt.

Undrar ni något så fråga på :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DKWn och galenskapen
InläggPostat: tor jun 14, 2018 7:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9058
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Så jäkla ballt =)

Det var hemma hos mig du var och grejade lite i Ludvika ;)
Leta rätt på mig på facebook så bjuder jag in dig i min grupp.
//Patrik Wetterskog

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DKWn och galenskapen
InläggPostat: tor jun 14, 2018 9:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 198
Ort: Stockholm
Yes det stämmer! Räddaren i nöden med tig-svetsen när min modifierade växelaxel gick av vid en snärtig fullgasväxling! Annars hade det bara varit och packa ihop och åka hem :)

Citera:
Så jäkla ballt =)

Det var hemma hos mig du var och grejade lite i Ludvika ;)
Leta rätt på mig på facebook så bjuder jag in dig i min grupp.
//Patrik Wetterskog


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DKWn och galenskapen
InläggPostat: fre jun 15, 2018 4:56 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 427
Ort: Lule
Om ändå grejerna idag fanns när man var 15. Hade inte haft råd ändå men möjligheterna....

Skickat från min Lenovo TB-X704L via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010