Variatorproblem

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Variatorproblem

Inlägg av Markus »

Hej!
Håller på att hjälpa en kompis 15åriga grabb me en Yamaha Slider 2013, han tycker den är så seg från stillastående jämfört med polarnas.
Är beredd att hålla med, står man i uppförslut eller mot en trottoar så händer noll och ingenting, slirar bara i slungkopplingen.

Han hade nu skramlat ihop till en ett viktkit och fjädrar till slungkopplingen men ja får inte till något bra.

Provade först hårdare fjädrar till slungkopplingen men de är ändå som att den inte slår fast.

Provade sen att vikta om primären.
Satt 6st 7gr vikter i den.
Provade att gå ner till 6st 5gr vikter men blev ingen större skillnad. Provade sen att gå ner till 3st 5gr vikter och enda som hände då var att den varvade ut lite för fort, tappade fart.

Hur ska man gå till väga för att få upp motorvarven så tillslaget blir rejälare och att slungkopplingen slår till ordentligt?
Kan man slipa till nån startgrop liknande på en snöskoter eller så eller går de vikta sig till?
Ska man kombinera lätta och tunga vikter i par eller va är vägen fram?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Variatorproblem

Inlägg av Markus »

Shimsade isär primärvariatorn med en bricka idag, gjorde att den fick lite högre inslagsvarv och växlade upp till samma toppfart som tidigare så lite bättre blev de.
Provat lite olika hårdheter på fjädrarna till slungkopplingen nu och me hårdaste fjädrarna slår den som inte fast utan slirar en hel del då.
Ingen som har några tips?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Variatorproblem

Inlägg av ROD02b »

Jag fixade en Bautian som var riktigt slö i axet. Inte bara för det är 4takt :-( .
Det var variatorvikterna som kommit i kläm. Tyngdlagen strulade. De nedre vikterna klämdes fast.
Som att starta på högsta växeln. Otroligt att den bara gick att köra.
Jag rev till några wellpapp bitar. För att hålla de nedre på plats vid montering. Sen blev det mycket bättre.

En annan gång såg jag några ynglingar som bytte till lättare vikter. Men org motorn varvade inte tillräckligt. Så den tappade bara toppfart. Mycket att tänka på om man lämnar org...
Skriv svar