Sida 1 av 1

Dynotajm!

Postat: lör okt 03, 2020 6:54 pm
av Kadett4wd
Jag har byggt en ny maskin och testar köra lite dyno nu i dagarna, bäst hittils är nu 73.4hk på hjulet(80 på vevaxeln), det är en föredetta tzr/tdr 250 motor som jag gjort en liten hybrid av, jag har tagit nyare cylindrar, till den senaste modellen av tzr250, de passar inte bolt on, så jag har yz125kolvar och en adapterplatta under cylindrarna.
Jag har givetvis portat cylindrarna och trimmat lite här och var, designat pipor i rostfritt.
Gamla Suzuki rgv250 förgasare(borrade till 35.5mm) med banshee v-force4 reeds.

I de här pullen i filmen så gick hjullagren trögt bak, de andra filmsnutten visar hur glapp det blev.
tidigare har jag haft lite små bekymmer med att det slirat på både koppling och bakhjulet, så jag har satt i kolfiberlameller till yz250f samt adderat fyra fjädrar till tryckplattan.

https://www.youtube.com/watch?v=62awu4q ... e=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=hGVMuRDAc7c

Re: Dynotajm!

Postat: sön okt 04, 2020 8:08 am
av Bassek
Fy F:N va den va rapp.
Måste va en dröm å köra den på gatan...
MVH Basse

Re: Dynotajm!

Postat: sön okt 04, 2020 10:26 am
av Kadett4wd
hehe,, den kan nog bli frisk, den väger ca 75kg torrvikt.
Det är en dragrace maskin så det blir inte så mycket gata ;)

Re: Dynotajm!

Postat: tis okt 13, 2020 5:19 pm
av Kadett4wd
Bild

Re: Dynotajm!

Postat: sön nov 01, 2020 3:41 pm
av Kadett4wd
Ändrade lite i tändkurvan, vips!
Mer varv och ca 1hk mer, bredare register.
Om jag skulle skita i att göra en coastdown efter ett par pull och snabbt bromsa in rullen och gå på ett pull igen inbillar jag mig att ca 84.5-85hk på hjulet är inom räckhåll samt närmre 12000rpm
Avgastempen sjunker snabbt då jag gör en coastdown.

Bild

Re: Dynotajm!

Postat: ons mar 10, 2021 11:15 am
av Kadett4wd
Gjorde en kort burp med lustgas, kurvan visar en ofiltrerad kurva(tyvärr) som är vevaxelhk och en filtrerad som är en snabbis med lustgas(också vevaxelhk) Körde 15shot.
Tar jag väck filtreringen på gaskurvan så blir det hela 101,7hk på vevaxeln.
Det var mao lite mindre hk än förut utan lustgas(om man kikar på tidigare bilder jag postat), det beror på jag drog ned tändningen 3 grader.
Nu kom även varvtalet som det skulle då piptempen snabbt gick upp till 480grader där piporna är avstämda.
Jag slog pullet runt 11700rpm, den hade lätt dragit till 13000 nu.
Men eftersom det var min första nånsin erfarenhet med lustgas på egna maskiner så var jag lite feg ;)

Bild