Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jan 24, 2020 5:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 05, 2019 2:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
https://www.youtube.com/watch?v=cmdPFc57btw

Om systemflödet 'försvinner' plötsligt men laddtrycket ligger konstant...

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 06, 2019 9:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 264
Ort: Leksand
Nästan 700hk utan oljetryck haha


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 06, 2019 10:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja lite tråkigt, men det hindrade ju vtech från att aktiveras, den har ju bromsat över 1000hk förut.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 08, 2019 9:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 482
jag vet inte, jag tål inte att se boosted boys av någon anledning..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 08, 2019 10:29 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5449
Ort: Lykksällä
Det stora problemet(eller ja, brist på oljetryck var ju kanske ett stort problem :D ) var väl som sagt att vtec:en inte fick oljetryck och därmed inte fungerade

Dom säger ju att den betedde sig likadant som en annan bil som hade ett annat fel på vtec:en

PFI Speed är bra mycket roligare att se än Boostedboiz

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2019 3:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag lägger inte känslor om personer bakom valet av kanaler jag följer på tuben.
Jag kollar för det är informativt.

Men, Brent är en rolig kuf iaf ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 18, 2019 5:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 288
Ort: Torslanda
Kadett! Vad tycker du om de toppbultar boosted boiz använder på deras TT k20 i mr2an?(De man inte får röra med fingrarna etc) Det har ju diskuterats lite sånt i andra trådar.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 22, 2019 7:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det verkar ju vara 'nästa steg' efter de mer 'normala' bultar som ofta används.
Och de man inte får ta i, har ju ingen midja för de ska sträcka sig minimalt.
Nån i filmerna säger ju Brent om de normala då de lyft locket på en maskin, they gotta go away, direkt helt spontant.
Och Brent är ju en gammal räv i importracingen i staterna, jag vill tro han sitter på en hel del erfarenhet.

Sökte lite medan jag skrev den här posten, L19 heter de och är som sagt snäppet värre än arp2000.
De får inte utsättas för fukt därav man inte får ta i dem.
Och vad jag läser lite snabbt utan att sett spec från ARP så drar man de inte hårdare än vanliga 2000bultarna.
Mao, mindre sträckning pga tuffare bult som ger momentet tidigare i 'sträckningen'

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 22, 2019 4:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 482
Sträckgränsen verkar vara 18% högre för L19. Är det samma gängstigning och samma moment på nyckeln är det samma tryck på toppackningen.

Men drar man skruvarna tex 90* efter ett viss moment är det en annan historia. Då ger säkert L19 mer tryck pga "spänstigare" skruv


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 22, 2019 6:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inte helt korrekt, vridmomentet du drar går inte 100% ut i bulten, en del försvinner i friktion mot godset, trots man smörjer.
Och stretar bulten emot mer så går mer åt i friktion mellan godset vill jag tro.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 22, 2019 7:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 482
Så enda skillnaden mellan Arp L19 och Arp 2000 är att Arp 2000 stretar emot mer och ger mer friktion mot gängorna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 22, 2019 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
det skrev jag väl inte?

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 22, 2019 7:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 459
Ort: Borås
Race Engine Technology har haft artiklar om skillnaden i klämkraft för identiska bultar dragna med samma moment men med olika smörjmedel mellan skalle, bricka och gods. Tror kurvorna i princip visade hur snabbt man kom till rätt klämkraft, mao på hur många ggr man måste dra och släppa på bulten för att nå rätt moment - eftersom man i princip aldrig kunde nå rätt moment direkt.

Kan säga att motorolja inte var speciellt bra. Bättre med typ Moly-fett och allra bäst med specialsmörjmedel just för detta ändamål. Men som sagt, även då har jag för mig att det behövdes flera dra-släppa moment för att uppnå rätt klämkraft.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 23, 2019 5:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9571
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tror det beror lite på att muttern och brickan, samt pinnbulten ska sätta sig och hitta sin favoritplats,, jussom ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 23, 2019 9:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Inlägg: 39
Ort: Västerås
När vi ändå är inne och pratar om boosted boiz och PFI. Gör PFI rätt i att lägga på 24% i Correction Factor? Även på turbomotorer? Vad jag kan få fram om denver är att de har bara marginelt lägre atmosfäriskt tryck än säg Florida.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010