Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 20, 2019 10:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 18, 2019 5:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 481
Phil på driftworks har ett ganska intressant bygge på g. Han har redan manuell-konverterat samt byggt ITBs och headers.

I detta avsnitt gör han bärarmar:
https://youtu.be/mVXCvu4H8UQ

MEN youtubeexperten i mig kom fram. :hihi: Axiella laster är ju ett big No No på uniballs / rod ends / länklager / "kulleder".
Och att ha dämparen fäst i nedre bärarmen och sedan ha spindeln fäst i uniball känns sådär?? Har aldrig riktigt räknat på krafterna som blir, men visst fan är detta inte bra? Hade dämparen suttit i spindeln hade ja kunnat köpa det.

Sedan är de inre länklagerna roterade för axiella laster vid bromsning. Om dom roteras 90grader och monteras för tangentiella krafter vid bromsning är väl mycket bättre?

Det enda jag är riktigt säker på är att länklager tål bara 10-15% axiellt av de radiella lasterna som man brukar räkna på.

Men hur brukar man göra i bilbyggarvärlden? Vad säger tex sfro? Tråden kanske borde vara i chassiteknik egentligen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 02, 2019 6:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 970
Ort: Skellefteå trakten..
Jag har inte följt projektet och kollade utan ljud nu då jag sitter på jobbet. Jag såg inga fästen för coilovern, så går på vad du säger :) Och ja länklager är svagast i axiell riktning. Men vanliga spindelleder belastas ju också i axiell riktning så med rätt led borde det fungera, det kommer troligtvis inte köras så mycke på ytor med rejäla potthål och slag i fjädringen heller? Så borde kanske fungera rätt OK ändå.

Jag reagerade snarare på de inre lederna, vad jag förstått vill man ha dessa liggande, den vertikala belastningen där är ganska låg jämfört med ute vid hjulet. Vid broms t ex vilket man får anta kommer göras ganska kraftigt med den här typen av bil, får du rejäla krafter i horisontell riktning, och så som de där bärarmarna är konstruerade blir de då också i axiell riktning.

Lägger man lederna ner mot karossen blir dom starka frammåt/bakåt (broms/acc) samt innåt/utåt bilen (sido krafter) men svaga upp/ner (fjädring, men i den riktningen fungerar de inre mer som ledpunkter än lastbärande).
Ställer man så som dom gjort blir dom istället svaga vid broms/acc.. Vinningen är mer fjädringsväg, men frågan är om en sån här bil kommer ha så mycke fjädringsväg ändå?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 02, 2019 1:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 481
Cassius skrev:
Men vanliga spindelleder belastas ju också i axiell riktning så med rätt led borde det fungera, det kommer troligtvis inte köras så mycke på ytor med rejäla potthål och slag i fjädringen heller? Så borde kanske fungera rätt OK ändå.


Nja spindelleder är väl byggda för axiella last?:) https://photos.app.goo.gl/YegVAYFiD33SD5aH9


Här ser man hur han pekar på att coilovern kommer monteras i nedre armen. Man ser även hur biffig övre armen är eftersom std sitter coilovern på den, notera spindelleden å

https://photos.app.goo.gl/bToLrRQuhH1Y7ZRx6

Här ser man inte infästning på le mans bil med uniballs

https://photos.app.goo.gl/CEEwyHsMXd9rBM136

Kan fixa bilder formaterade i inlägget sen,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 05, 2019 12:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 263
Ort: Torslanda
Cassius skrev:
Jag har inte följt projektet och kollade utan ljud nu då jag sitter på jobbet. Jag såg inga fästen för coilovern, så går på vad du säger :) Och ja länklager är svagast i axiell riktning. Men vanliga spindelleder belastas ju också i axiell riktning så med rätt led borde det fungera, det kommer troligtvis inte köras så mycke på ytor med rejäla potthål och slag i fjädringen heller? Så borde kanske fungera rätt OK ändå.

Jag reagerade snarare på de inre lederna, vad jag förstått vill man ha dessa liggande, den vertikala belastningen där är ganska låg jämfört med ute vid hjulet. Vid broms t ex vilket man får anta kommer göras ganska kraftigt med den här typen av bil, får du rejäla krafter i horisontell riktning, och så som de där bärarmarna är konstruerade blir de då också i axiell riktning.

Lägger man lederna ner mot karossen blir dom starka frammåt/bakåt (broms/acc) samt innåt/utåt bilen (sido krafter) men svaga upp/ner (fjädring, men i den riktningen fungerar de inre mer som ledpunkter än lastbärande).
Ställer man så som dom gjort blir dom istället svaga vid broms/acc.. Vinningen är mer fjädringsväg, men frågan är om en sån här bil kommer ha så mycke fjädringsväg ändå?



Spindelleder tål väl en del axiell last, tänk på bilar som volvo 140 där "hänger" ju hela bilen axiellt i spindelleden. Om jag inte missminner mig så har i varje fall 960 så är den vänd så bilens vikt trycker ned i leden och jag vill också minnas att den är mindre på 960 än 140, detta kanske är av just det skälet.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 05, 2019 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1088
Ort: Flisa, norge
Bilens vikt? den är det väl fjädern som tar sig av


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 07, 2019 6:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 970
Ort: Skellefteå trakten..
AntonD skrev:
Cassius skrev:
Men vanliga spindelleder belastas ju också i axiell riktning så med rätt led borde det fungera, det kommer troligtvis inte köras så mycke på ytor med rejäla potthål och slag i fjädringen heller? Så borde kanske fungera rätt OK ändå.


Nja spindelleder är väl byggda för axiella last?:) https://photos.app.goo.gl/YegVAYFiD33SD5aH9


Här ser man hur han pekar på att coilovern kommer monteras i nedre armen. Man ser även hur biffig övre armen är eftersom std sitter coilovern på den, notera spindelleden å

https://photos.app.goo.gl/bToLrRQuhH1Y7ZRx6

Här ser man inte infästning på le mans bil med uniballs

https://photos.app.goo.gl/CEEwyHsMXd9rBM136

Kan fixa bilder formaterade i inlägget sen,


Ja spindelleder är konstruerade för det, men dom är fortfarande inte överdrivet starka i den riktningen. SFRO har dragtestat en del leder för att få svart på vitt om dom är lämpliga att använda med lasten i fel riktning (En spindelled är ju stark vid tryckande axiell last, svag vid dragande). En del bilar är konstruerade så att spindellederna får tryckande och andra så det blir dragande. Som t ex Jompa säger har 140ian (och många andra bilar med) stötdämpare och fjäder på nedre bärarm och en spindelled med kulan under spindeln. Då "hänger" bilens vikt i leden i fel riktning. Då finns det leder som är tänkta att sitta på övre bärarm (t ex Saab 900) som har en smart infästning, dessa vill då en del använda som bottenled för att underlätta konstruktionen. Och Där säger SFRO normalt sett nej, så länge de inte är en led dom testat och vet ska klara jobbet.

Främsta brottfallet är dock (bortsett från utmattning vilket en sån här bil inte borde råka ut för) peakande laster, t ex när man kör över ett potthål. Närmaste sådant man kommer med en drifting bil skulle väl vara att köra över curbsen. Det är också sällan man kommer upp i samma totallaster som mer renodlade banbilar (t ex time attack) då hastigheterna inte är lika höga och downforcen inte heller är lika extrem.

Sen är som sagt inte lasterna på spindellederna lika höga som dom som bärarmslederna utsätts för.

Mao bör Rätt led kunna fungera i Detta fall på Den bilen med tanke på den tilltänkta användningen!

De inre lederna däremot håller jag helt med dig, dom är "felvända" :) Och med de i bagaget kan man ifrågasätta om de lederna dom valt för spindlarna är "rätt".

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 481
Kan vi skippa diskussionen om uppochner vända spindelleder?

Jag vet inte om ett SKF GE 30 ES är likvärdigt länklagret på lambon. Men den har 30mm ID. Tål 62kN dynamic load radiellt. 10% av det blir inte mycket axiellt!

https://photos.app.goo.gl/snpnWs2QwCtHrm6d9


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 10:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 481
Ett GEH 30 är bredare, 32 istället för 22 och är nog mer nära uniball på bilden. Det har 80kN dynamic load rating. 10% av det blir 800kg axiellt. Kan det stämma?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 18, 2019 5:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 481
Uppdatering https://youtu.be/sg0z29VKM28
Här få ni en bättre bild av framvagnen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010