Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 11, 2019 9:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: lör okt 05, 2019 12:17 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 287
Ort: Torslanda
https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

Har är ett litet klipp på en V8 med ett åtta till ett grenrör! Shit vilket Ljud den fick! verkar som den sitter i någon form av offroad/sand/dakar fordon, tror det skulle vara svårt att få det i en vanlig bil med motorn fram etc.

Men hur är detta egentligen för avstämning? är det bara som ett 4-1 på steroider att det ger ännu mer effekt med ett ännu smalare register eller är det annorlunda? Krockar inga pulser?

Den var fräck iallafall.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: lör okt 05, 2019 10:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
https://www.youtube.com/watch?v=CIu9Gtm ... c84ThTPB8I

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: lör okt 05, 2019 3:34 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5446
Ort: Lykksällä
Tanner Fousts driftbil
https://youtu.be/5Ot1qjHcruA?t=233


Ford Bronco, värt att se det avsnittet bara för hoppandets skull :)
https://youtu.be/EyiSSQ0xVnk?t=119

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: lör okt 05, 2019 5:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tanners lät sjukt gött =)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: tis okt 29, 2019 7:47 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 84
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
nu blir man sugen på att bygga nytt avgas på 302an :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: mån dec 02, 2019 9:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 254
Ort: västerbotten.Norsjö
En till.
BMW E30 med LS 8-1 grenrör.
https://youtu.be/bI9kDNyV8W0


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: tis dec 03, 2019 7:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 450
Ort: Borås
Roger Bywater - tidigare motortekniker på bla Jaguar - skriver i sin bok "Engine Technology for the modern world" att 4or och 5or är idealiska för 4-into-1 och 4-into-1 system. Med fler eller färre cylindrar försvinner fördelarna och blir till nackdelar. Pulserna kommer för tätt eller för glest. Finns även diagram i boken som visar hur det blir.

Det är därför man har dubbla 5-into-1 på F1 V10 och dubbla 4-into-1 på v8. Då med typ singleplane vevaxlar. Och i ett 8-into-1 kommer ju pulserna precis lika tätt oavsett hur vevaxeln ser ut. En dubbel-plane vevaxel för en V8 gör ger ingen fördel från den aspekten. Problemet är att inte heller 4-into-1 fungerar optimalt eftersom det blir väldigt ojämna pulssekvenser för varje sida. Men med ett cross-oversystem där varje 4-into-1 system är kopplade till 2 cylindrar från varje cylinderbank löser man det. Dock är oftast detta inte OK enligt reglerna så t.ex. Nascar kör med 2 st 4-into-2-into-1, var och ett från en o samma cylinderbank. Enligt Bywater innebär det att några cylindrar alltid presterar bättre än andra så jag antar att man måste anpassa motorstyrningen efter detta. Men dom kör väl med förgasare så det är väl mest tändningen som dom kan fixa med. Med längre system fortsätter obalansen i flöde att påverka längre bak. En balance pipe mellan rören hjälper att jämna ut flödet mellan avgasrören men är ofta även den förbjuden i reglerna.

Så ett 8-into-1 system kan låta fantastiskt men är det alltså inte. Fast med turbo så kanske pulsreflektionerna blir så mycket svagare att det inte spelar någon roll ?? Men jag skulle gissa på att med 2 st crossover kopplade 4-into-1 och dubbla turbo borde den låta lika bra och antagligen gå något bättre. Kan vara jäkligt svårt att få plats med bara


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: ons dec 04, 2019 6:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det kanske kan vara en liten förlust mot riktiga headers, men ljudet är fantastiskt och det skulle jag hellre ha än att få tio hk till.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: ons dec 04, 2019 11:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 450
Ort: Borås

Det kanske kan vara en liten förlust mot riktiga headers, men ljudet är fantastiskt och det skulle jag hellre ha än att få tio hk till.


:thumbright: Tänker inte säga emot dig när det gäller ljudet.
Men jag tror iofs det handlar om klart mer än 10 hk och du borde väl i princip få liknande ljud med cross-over 4-into-1 headers. Eller i en singleplane V8 med vanliga headers. Vill man ha lite brutalare ljud (som BMWn) kan man göra piporna från de olika cylindrarna lite i olika längd. Den gamla BMW M30n sjunger väl inte helt rent med sina standardrör till radfyran heller.
Tvivlar i vilket fall på att vi kommer att få se 8-into-1 grenrör i någon serie där det gäller att komma först i mål.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LS med 8-1 grenrör!
InläggPostat: tor dec 05, 2019 6:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja 12 hk då ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010