Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 20, 2020 12:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 18, 2020 7:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9642
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
https://www.youtube.com/watch?v=OIjbA9g4tx8

Första röret är snedkapat, skapar massvis av turbulens och sugs fast(skapas undertryck).
Andra röret har en insugsrunner designad av mig, den vill inte sugas ned samt ploppar ur då jag släpper röret.

Slangen är till spånsugen på jobbet, det är ett satans drag i den.
Skulle tippa flerdubbelt mot en flödesbänk ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 19, 2020 12:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 724
Ort: Dingle
Fräckt!
Hade varit roligt att förstå principen bakom varför tratten åker ur.

Bernoullis princip gör ju att en flygplansvinge ger lyftkraft, kan det vara liknande princip här?



/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders!
men Amazoner har,
och kanske en Anglia?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 20, 2020 9:19 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Inlägg: 66
Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Blir det sånt flöde över trattradien att den lyfter den?
edit: (alltså att det blir undertryck under kanten)


Senast redigerad av Drakir tis jan 21, 2020 7:26 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 20, 2020 11:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 475
Ort: Borås
Skumt! Hur förklarar du detta ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 21, 2020 4:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2528
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Har funderat någon dag på detta nu.. :wink:

Kan det vara så att inuti tratten är det ett lägre tryck än utanför.

Och vinkeln på konan gör att den vill tryckas ur, av atmosfärstrycket ?

Eftersom ett rakt rör inte är koniskt :? :idea: skiljer sig beteendet åt.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 22, 2020 10:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 475
Ort: Borås
Den enklaste förklaringen är att det snedkapade röret flödar sämre än slangen. Bla pga att det skapas ett "vena contracta"-fenomen i röret. Den fungerar i praktiken som en restriktor. Då skapas det mer undertryck i slangen och röret sugs ner/fast.

Tratten flödar däremot bättre än slangen och det skapas därför lägre tryck i tratten relativt trycket i slangen. Därför trycks tratten bort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 23, 2020 6:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9642
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Precis, men samtidigt bråkar det med teorin att där hastigheten är lägre har man högre tryck.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 24, 2020 5:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 615
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Nja, bråkar o bråkar. Man måste fundera på var energin kommer ifrån som flyttar luften in i slangen. Den trycks ju in på grund av luftpelaren vi har ovanför oss och när hastigheten uppnåtts, som gör att trycket sjunker (Bernoulli) så påverkar det mest "internt"..... Drakir, Daniel635 och Quattro är inne på rätt spår, Vena contracta kommer av att luften har svårt för att svänga "runt hörnet" på inloppet och då blir den aktiva "flödesdiametern" betydligt mindre än rörets diameter (skapar undertryck, precis som Quattro skriver)

Enligt Bernoullis ekvation så rör sig luften fort ovanför själva radietratten (i riktning utifrån och in mot centrum) men är helt stilla under den och där blir då en tryckskillnad som lyfter den, samma fenomen som skapar Vena contracta (att luften inte vill svänga) förstärker fenomet på just detta ställe också, som jag ser det är det alltså själva "fullradiedelen" som ger mest lyftkraft men att tratten konar där nedanför hjälper också till. (just för att Vena contracta inte uppstår när formen är så här)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 25, 2020 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Inlägg: 137
Ort: Stockholm
Är inte så vass på räkna och begrepp.
men det där får mig att tänka på vacumtratten för mopedister haha
Borde bli Högre flöde i tratten än i slangen o när undertrycker i tratten är mättad så bildas en puls tryckskillnad som får tratten att lyfta.
eller har jag helt fel haha
slangen är väll skruvad spiral i som får luften skruva sig mot väggarna lägre flöde i centrum kanske

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

_________________
Stahl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 17, 2020 11:41 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6253
Ort: Lund
Det enda som kan få det att hända är att trycket utanpå tratten är större än trycket inuti tratten.
Tratten både konar och har en utstickande radie så det blir en del yta för tryckskillnaden att jobba mot.
Kul att se.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 16, 2020 10:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 609
Ort: lycksele
Tycks minnas att det blev likadant med en weber dco 48 instickstratt med förgasaren monterad direkt på flödesbänken.
Den satt inte kvar om man bara stoppade dit den utan hoppade lös innan 28"vattenpelare.
Minns dock inte om den gjorde de varje gång eller bara vid nån speciell storlek på halsring mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010