8.68 / 240
http://youtu.be/sKlqNgO9Hmc
Team Volvo Dragster @ Goldtown 2013
Team Volvo Dragster @ Goldtown 2013
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Team Volvo Dragster @ Midnight Sun och Goldtown 2013
Nöp en avgasventil i Piteå på msi:
http://www.youtube.com/watch?v=H0HZ_uaU ... e=youtu.be
Skruvade isär och mirade inn en ny ventil, startade upp dagen efter och Mattias justerade inn lustgasen för å stalla snabbare:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 3DAx4hXPU4
Det syns at växellådan är sliten. Bakhjulen skal inte snurra rundt när jag står på transbrake.
Blev renoverning i veckan imellan, men tydligen har vi skadat teflonringerna på oljepumpen, för i Fällfors slirade lådan. på tvåans växel slirade den nästan uppåt 1000 varv. Tiderna blev 9,02, 8,94 och 8,91s. Så beslutade vi å inte åka kval på lördag, bara eliminerning. Vi överfylde lådan med en liter till växellådsolja, då det har hjulpit förut om vi har haft i gränsfall lite olja. Linjetrycket skal va 12 kg, men var imellan 8-9kg. Första repa ut på lördag gick den 8,77s, och då slirade den inte så det syntes på varven mer, men den slirar rejält under växling till tvåan.
Det blev till at vi åkte en repa till, och då gick den 8,68s/240km/t. Vi laddade 0,15bar mer än på 8,56-repan (rekord-repan) från i fjol, och det kjäns som at skillnaden på motorerna är lite mindre innsugskanaler på den här toppen. Enligt tidkort och logg, slirade lådan bort ca 0,20s, så om lådan hadde varit okej hadde det troligen gått 8,47-8,48s.
Istället för å kjöra rekord på dessa två racen, har sesongen blivit full av skruvande, dygnet rundt, och vi har faktisk "bara" funnit tilbaks till läget som det var för ett år sen, med en annan motor.
Den här filmen viser fler repor:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 8ARtBdx-uA
Nu är vi s ugna på å montera stora turbon, efter å ha renoverat lådan en gång till, och hitta ett lämpligt höst-race (även om budgeten inte finns, får vi forsöka jobba ihop nånting)
Tierp i slutet av augusti, hadde varit fränt, men troligen för dyrt. Nån som vet om höst-tävlingar i norra Sverige?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
http://www.youtube.com/watch?v=H0HZ_uaU ... e=youtu.be
Skruvade isär och mirade inn en ny ventil, startade upp dagen efter och Mattias justerade inn lustgasen för å stalla snabbare:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 3DAx4hXPU4
Det syns at växellådan är sliten. Bakhjulen skal inte snurra rundt när jag står på transbrake.
Blev renoverning i veckan imellan, men tydligen har vi skadat teflonringerna på oljepumpen, för i Fällfors slirade lådan. på tvåans växel slirade den nästan uppåt 1000 varv. Tiderna blev 9,02, 8,94 och 8,91s. Så beslutade vi å inte åka kval på lördag, bara eliminerning. Vi överfylde lådan med en liter till växellådsolja, då det har hjulpit förut om vi har haft i gränsfall lite olja. Linjetrycket skal va 12 kg, men var imellan 8-9kg. Första repa ut på lördag gick den 8,77s, och då slirade den inte så det syntes på varven mer, men den slirar rejält under växling till tvåan.
Det blev till at vi åkte en repa till, och då gick den 8,68s/240km/t. Vi laddade 0,15bar mer än på 8,56-repan (rekord-repan) från i fjol, och det kjäns som at skillnaden på motorerna är lite mindre innsugskanaler på den här toppen. Enligt tidkort och logg, slirade lådan bort ca 0,20s, så om lådan hadde varit okej hadde det troligen gått 8,47-8,48s.
Istället för å kjöra rekord på dessa två racen, har sesongen blivit full av skruvande, dygnet rundt, och vi har faktisk "bara" funnit tilbaks till läget som det var för ett år sen, med en annan motor.
Den här filmen viser fler repor:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 8ARtBdx-uA
Nu är vi s ugna på å montera stora turbon, efter å ha renoverat lådan en gång till, och hitta ett lämpligt höst-race (även om budgeten inte finns, får vi forsöka jobba ihop nånting)
Tierp i slutet av augusti, hadde varit fränt, men troligen för dyrt. Nån som vet om höst-tävlingar i norra Sverige?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: Team Volvo Dragster @ Goldtown 2013
Synd att ni inte ska till Tierp :/ Bor i norra skåne och ska upp i augusti någon gång och glo på dragrace. Hade varit kul att beskåda denna maskinen 

Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!
Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!
Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!