En regnig kväll funderade jag igen på dessa flammor, och bestämde mig för att fråga
Skickade helt enkelt ett mail till ett par olika adresser jag hittade på McLaren Automotives hemsida.
Efter 10 dagar fick jag till min stora förvåning ett svar från dem, dessutom inte ett dåligt från någon trött IT snubbe, utan ett riktigt svar.
Om denna videon är kommentaren följande,
Regarding the first video; this is a non standard 12C. 650S / 12C’s do not produce flames like that.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... VX4OrjOTcQ
Dock vart jag osäker om det vart OK att publicera resten av svaret eller inte, vilket gjorde att jag kollade detta med dem.
Efter några ytterligare dagar kom ett editerat och något nedkortat svar som ska vara OK att publicera offentligt på nätet.
(Jag har även pixlat lite av mina förhållningsorder)
Videon man kan se dessa flammor på är alltså denna.
http://www.youtube.com/watch?v=1t1L5ShVR8w#t=17
Det skulle vara intressant att veta hur snacket har gått i korridorerna på McLaren, och hur många som varit inblandade i dessa diskussioner
Det känns som det ska till extrema mängder bränsle, men på ett kort avgassystem kanske man kan få denna effekt vid extremt fet blandning ?
Första svaret vart lite mer detaljerat med varvtal och temperaturer inblandat och kändes väldigt direkt från deras tekniker.
Vi får väl hoppas att dom talar sanning, och att inte fler bilar brinner.
Svaret som text om det är svårt att se på urklippet.
The McLaren P1™ is different and the flames are a side effect of heat management. The Controls Engineer who mapped the software says that this is because in high performance engines (especially turbo) at high rpm, it is always necessary to use part of the fuel to cool the exhaust line (in particular the turbo). To avoid even higher temperatures, it is necessary to provide extra fuel that doesn’t really take part in the combustion but just cools down the turbine (this happens for the latent heat of evaporation of the fuel). Of course this fuel doesn’t burn in the engine or in the exhaust due to the lack of oxygen but outside from the tailpipe, where this unburned fuel can find enough oxygen to start a combustion.
In some conditions (traction control intervention, lift off at high speed) the spark is retarded to have a quick engine response but this usually generates an increase of the exhaust temperature that is compensated by an extra fuelling. This is the reason why in these conditions, it’s easier to see “blue flames” from the exhaust. The event is normal in high performance turbo engine .