Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Christofer »

På Kjula förra helgen kom vår första 7sek tid :thumbright: . Ganska tråkig film så ni får spola lite :D. Mattias var lite het på gröten i första kvalrepan och släppte upp motorn på startvarv lite för tidigt, så det är därför han gör det konstiga "skuttet".

http://youtu.be/CQ8um5bIusc

Och för er som inte sätt den förut så ser den ut såhär under fronten.
Enkelt ser receptet ut som så:

Bilen är Dodge Avenger -97 med sfi 25.1F chassi.
Motorn är baserad på en BMW m30b35 efterföljande en GM Powerglide.
Överladdningen sker med tre stycken turbo som laddar i serie i en så kallad cluster-compound eftersom vi använder dubbla lågtrycksladdare. Rören som går in i kupén går till en vattenkyld intercooler monterad på passagerarsidan.
Sen skjuter vi en skvätt lustgas för att spara transmissionen.

Bild
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Karl V »

Grattis till 7an!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Christofer »

Tack Karl!

Big al: I hp-steget är det en s475 med 1.22 avgashus och lp-steget är det Kina T76or, "godzilla" som dom går under på eBay :hihi:
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av S Iwarson »

Spjällstyr du avgaserna till lågtryckarna upp till ett visst ladd eller hur är systemet beskaffat?
De går bara i serie på trycksidan ser jag.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Christofer »

De sitter i serie på avgassidan också med wastegatar som styr pr över varje steg. Pr över hp-steget styrs med fjäder i wg med referens från både hp och lp sen lägger jag tryckluft ovan membranet under pulsuppladdningen. Totalt pr styrs med laddtryckstyrning på lp-steget. Man måste hålla koll så man inte tar i för mycket pr på något steg för då skenar temperaturen, mycket jobb ligger i att balansera stegen när man inser att mattematiken inte stämmer.
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av S Iwarson »

Aha, då förstår jag.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Christofer »

I helgen körde vi pb igen med 7.74 @ 277km/h efter att jag styrde om pr över hp lite så insugstempen före ic vart nästan 100℃ lägre :). Convertern slirar 16% över mål, så där har vi lite att förbättra.
Men den största förändringen är ju helt klart att vi till slut har lyckats få en chassireaktion som är nått å hänga i gran.
Så nu har vi bevisat, för framförallt oss själva, att det faktiskt går att gå av linjen med automat om man är envis och gör sin läxa. Tyvärr så vart motorn komplös på lördagen då nått hände under repan som gjorde att alla avgasventiler läcker.

1.13 i 60fot vart det iaf. http://youtu.be/SD3xiX2xBRo


Bild
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av ximon »

Tråkigt med motorn men kul att allt hårt arbete ger resultat!

Kul att träffa er igen! Vi får väl se om det blir samma tid, samma plats nästa år :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christofer skrev:De sitter i serie på avgassidan också med wastegatar som styr pr över varje steg. Pr över hp-steget styrs med fjäder i wg med referens från både hp och lp sen lägger jag tryckluft ovan membranet under pulsuppladdningen. Totalt pr styrs med laddtryckstyrning på lp-steget. Man måste hålla koll så man inte tar i för mycket pr på något steg för då skenar temperaturen, mycket jobb ligger i att balansera stegen när man inser att mattematiken inte stämmer.
hej och grattis till de fina tiderna!

vart lite nyfiken vad som inte stämmer i mattematiken?

vad har ni för pr i vart steg? har du koll på avgastrycken i var steg också och totala avgastryck vs laddtryck?

mvh jens
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Christofer »

Jens: Jag har mätt avgasmottryck framför hp trubin och där ligger trycket konstant under laddtryck men jag har bara uttag där. Det sitter ett lite lustigt grenrör som prioriterar wg flöde, därför ska jag mäta mottryck innan wg uttaget i grenröret när vi kör i bänk i vinter.
Det jag menar med att matematiken inte stämmer är att jag laddar pr totalt på 3.8 och fast insugstempen sticker iväg en del så är det inte i nivå med hur mycket effekt jag tappar. Det måste bara bli väldigt högt avgasmottryck nått steg men det är ingenting jag lyckats mäta upp än.
Jag har kört pr 1.56 över hp och 2.4 över lp så det har varit lite snedfördelat. Nu har jag fjädrar så jag kör pr1.9 i båda stegen.
En sak till som talar för att jag ska mäta mottryck före wg är att jag måste packa på så mycket fjädrar i hp för att nå pr.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Fredde Holmgren »

Kul att ses och att det börjar gå fort ! Vi fick förresten bilen att gå rakare efter vårt chassisnack :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Christofer »

Nu spoolar vi utan gas och den ger mer ladd än vad motorn klarar av vid låga varv. Vi tog steget och köpte en dyr 9" delbar converter byggd på toyotaämne. Stallad med ungefär samma pump och stator som 245mm convertern, men effektivare ämne. Sån skillnad!

Film från i natt när en vevstake från kina knackade på :) Det är inte misständningar man hör utan först 2-step och sedan launch.
https://www.youtube.com/watch?v=eEIKyk_gO_E
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: Äntligen börjar det släppa för oss med turbo-compound.

Inlägg av Jamie_N »

Oj, dedär såg inte alls bra ut! :O
Skriv svar