Film:Luftkompressor exploderar,hur gammal är din kompressor?

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Film:Luftkompressor exploderar,hur gammal är din kompressor?

Inlägg av Moparboy440 »

Borde ge många en tankeställare,jag har sett kompressorer som kommit in på service med nästan halva tanken full med
vatten :thumbdown:
https://www.youtube.com/watch?v=KVP_A7e ... e=youtu.be
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Film:Luftkompressor exploderar,hur gammal är din kompres

Inlägg av Christofer »

Omg! Jag som har en 400l tank från 70-talet vägg i vägg med både kök och sovrum. Dax att inspektera tror ja :whistle:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Film:Luftkompressor exploderar,hur gammal är din kompres

Inlägg av Jens Gustavsson »

en mycket se värd film som alla bör se! jag har jobbat en del med kompressorer (mest atlas ) och har lite utbildning och det hr hänt hemska olyckor det är på riktigt.

fins hur många kompressorer som helst runt landet som kan smälla när som helst! ta och kolla upp just din så de inte står fulla med vatten och rostar upp. man kan sonic mäta dem på lägasta punkt samt längst upp för att se skilnaden eller skruva lös nån stor plugg som ofta finns och lysa in med en ficklampa. man ska tömma en kompressor tank på vatten nån gång i veckan iallafall gör DU det?
större tankar i industrier gör det automatiskt flera gånger per dag.

tankar i umeå trakten kan jag mot en liten slant sonic mäta upp.


man ska även kolla säkerhets ventilen så den fungerar, eller byta de är inte så dyra. bruka gå att rengöra och smörja upp så den öppnar utan friktion också (bättre än att göra ingenting)


jag gillar också den här tråden om pallbockar som är viktig att läsa igenom http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=3138

mvh jens
danneman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis mar 17, 2015 4:17 pm

Re: Film:Luftkompressor exploderar,hur gammal är din kompres

Inlägg av danneman »

oj satan! kanske dags att byta upp sig från våran gamla som är från 60-70 tal, haft problem med övertrycks ventilen så den är igensatt... kanske inte är så smart nu när man tänker efter;)
Skriv svar