Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Ja,då har man varit tyst här länge.
Tapatalk-appen tog liksom all motivationen för forumet bort härför ett års tid sen...
Jag kollade sävarturbo flera gånger i dygnet, och var typ uppdaterad på allt, tills dom forstörde appen på ett sånt sätt at det blev omöjligt å titta snabbt igjenom allt. Sen dess har appen blivit bättre, men fortfarande inte lika enkelt och översiktlig.... :doh:

Sen till vad som händer med dragsteren....
Förra sesongen avslutades med vinnst hemma i Narvik, på 3,1bars laddtryck mot Vidar Pettersen Nova (vinnare i Pro Street 3 å i rad i Piteå, och en 7,70-bil :
https://www.youtube.com/watch?v=0VSjXI8x8Qo
dårligt med ladd, och grepp i starten. (rekordet är 5,05s för våran dragster..)

I år började vi där vi slapp.. På 3,1 bar. Åkte alle vendorna i Tromsø på 3,1 bar. Riktigt kasst grepp, opreppat med mycket sand/skräp i banan. Blev till slut nytt banrekord i Tromsø på 5,47s/209km/t. Tyvär finns det ingen film av just den repan. Det har varit svårt å få goda filmer i år (mitt X filmade mycket förut).
Till slut blev man urslagen helt enkelt för at 2ans växelfan inte gick i..
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Det finns film på repan när växlingen inte fungerade,så den kommer... :)

Efter målgång i Tromsø är det lite guppigt, precis nog till at det börjar hoppa och studsa i innbromsningen. Bromssträckan är precis lång nog, enligt reglerna, och ändar i gräs-diket... Efter fadesen med växlingen fick jag en provapårepa... och då gick den fint,men när hoppingen började, stod den plötsligen 30grader till sidan. Det visade sej va et kumlock (järnlock) som jag inte visste om, som jag traff med ena bakhjulet när jag kom hoppande. När man hoppar är bakhjulen låsta, så det var som å träffa en fläck med tvättmedel...
i 120 driftade den, studsade uppåt en gång till, och jag svängde imot.. nästa landning var den halvvägs tilbaks i rätt riktning, samtidig som blöjan och ramen slog i marken på grund av kraftig hoppande... jag vände hjulen rakt, så den inte skulle tvärrslå åt andra hållet, och när den landade för 3dje gång, gick den rakt. Jag började bromsningen i höger banan, ände upp i vänster, 15 meter till vänster för min ursprungliga linje. Tack för at Don Garlits gjorde Swamp Rat 18 med bred framvagn. Våran dragster är bygd med samma framvagn och på ritningarna till Garlits. och Garlits beskrev nummer 18 som ostabil med såpass mycket motor (han hadde nog över 2000hk) så han drog av banan 8 gånger med den för han bygde längre ram. 8 gånger utan å rulla. Det här är nog den enda dragsteren i historien som är gjort för drifting.. lågt tyngdpunkt och många interessanta vinkler och brädder i framvagnen. Jag såg i alla fall en framvagn som låg flatt mot underlaget även om rästen av dragsteren skrapade ram på högersidan..våran dragster går mycket rakt, såvi har fortfarande inte för mycket mos :hihi:

Hela episoden tog det sista ur rören i ramen som tar mest flex...och vi måtte hem och byta ramrör. En interessant operation med regelboken i ena handen och svetsen i andra. Mycket förstärkt, grövre dimentioner och rör-i -rör.
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 1309215172

https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 0889253214


Motoren höll helt fint på 3,1 bar även om den redan förra året var sliten. Leckage på 36, 23, 28 och 46%....efter Piteå i 2014.
I slutet av juni var det på ny dags för Evenes. Där blev det nytt banrekord,men oturen slog inn i finalen...
Vidar Pettersen (på ny) men den här gången tävlade han bra. Han stod kvar före stage, och jag började fundera:
ska jag fram och risikera bygga fullt laddtryck innan han kommer, bara för å måtte släppa för växellådan går upp i rök, eller skal jag vänta lite till? Till slut gick vi fram båda två, ungefär samtidig efter drygt 14 sekunder. Ingen av oss kom ihåg nya autostartfunksjonen.... Om jag hadde gått fram, hadde vidar fått grönt ljus efter 7 sekunder oavsätt om han var i stage eller prestage..... ( eller hadde han fått rödlykta.. lite osäcker-- nya regler gjort för at folk inte ska brinna lådor... mycket vettig för oss turboåkare)
Men när vi begge stod där, blev det ingen autostart, men systemet tar över starter-funksjonen... när begge då går fram i stage, går starten efter 1,2 sekunder. I och med at vi kjör pro-gran (inte fallande i våran cup i Norra Norge), blev det 0,2bars laddtryck på mej ur start... dvs at jag i prinsip stod kvar..
OCH Vidar fick grepp och slog rekordet och fick en 5,27a (bra på opreppat)

lägger inn en film på våran bästa repa:
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 405751029/

Och såhär ser det ut när man åker ifrån en 1000hp Mark Williams dragster (v8 och kompressor). Han har mer mos och kommer på slutet, men når aldri ikapp.. 8)
https://www.youtube.com/watch?v=3WAjpl8q_gk

Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Så till det ni vil ha:
Rekordjakt.
Vi har tydligen åkt med för låg tänning i några år..... i finalen i Narvik förra året gjorde en tryckökning på 0,05bar at den gick 8km/t snabbare över mål....det visade sej sen at tänningstabellen stoppade på 2,5 bar (något jag hadde glömd) och at det värdet som stod på 2,5bar fortfarande då var gjäldande för alla tryck över 2,5 bar. Så.... ju mer laddtryck vi skuvade på, ju mer "rätt" blev tänningen (bra man upptäckte det för det var för sent....)
Jag såg redan i Piteå i fjol at den började pumpa ut snygga hastigheter över mål... så jag begrep at nånting var på gång med å lossna rejält.
Innan Piteå i år, var det mycket småsaker som skulle fiksas, och den berömda resärvmotoren (kopian) skulle ihop. Istället fick min morsa en stroke, och dagarna flög iväg till familjära grejer. Som tur är, blev hon 100% återstäld mycket snabbt, så jag torsa faktiskt åka på dragracesemester ändå. (Jag hadde i prinsip kancellerat Piteå).
Tävlingen startade fredag. Då var jag i Harstad, 780km längre norr-väst. Klockan 16 åkte jag iväg till Narvik. Började skruva ihop dragsteren, som var delvis demonterat för et el-jobb), lastade (tar några timmar, men fick mycket god hjälp). Kjörde till Sverige med vårat risiga släp, ensam i min 245 turbo (ochså risig). Stannade i Ersnäs hos team-medlem Jonatan Marklund, klockan 07.00 lördag. Sov drygt en timme, åkte till Pite dragway.
Anmälde mej, klargjorde allt, teamet var nu uppe i 3 stk då Jonatan tog med sin bror Simon. Vi stod över första vändan,men åkte sen ut.

Redan i burnouten märkte jag at det var dårligt med lustgas kvar. Det var trögt å få upp varvet. Jag kjörde fram till start, provade bygga tryck, men det gick inte högre än 3500varv. Jag slapp iväg och det var typ 60hk där. Jag höll fullt och den seg utöver, den växlade till tvåan, och ingenting hände,men så, drygt 50-60meter ut kom hästsparket!
Vilket spark!!! jag har aldri kjänd nånting så hårdt ur en rullande start! :lol:
Den spann lös på trackbiten, drog stenhårdt ut tvåan, spann när trean gick i och drog hårdt. Själv om den bara gick en 10,11-sekundersrepa kom den upp i 251km/t :twisted:

Så blevdet byte av flaska, service, och en venda till. Jag kjände at den liksom var lite mer trög på trean,, även om det blev 8,30 och 255km/t, men efter målgång stannade motoren. När den då gick igång igken, var halva oljetrycket försvunnen....
Och jag åkte tilbaks tilldepot för egen maskin (duktig pojk...) :whistle:

Midt i allt, familj, lustgasbyten, service, loggning och det hela hadde jag helt tappat översikten över oljabyten........... :whistle: Jonatan kom med nån dum kommentar om norrmänn och olja, även om jag tog på mej fulla ansvaret..... :hihi:

Det var mer sprit än olja, och alla lager var skrot utanom aksiallagret bak på veven..... Så det blev lagerbyte.. Tur at det sista jag kom ihåg för jag lämnade Narvik var å ta med en sats lager...
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 5121362124
och måtte slipa veven på 2 tappar med 120 smärgelduk och olja.... (funkar fint) bilden viser den fina tappen....

https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 5141362122

mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Söndag mårron..... jag kjände at nu var det läge.... nånting stort skulle hända.
Äntligen skulle all kraft forlösas i en orgie av aksellerasjon......jag tittade på hur den kunne gå bättre, gjorde justerningar, åkte sen ner til första elimineringsvända (och sista skulle det visa sej....)
Jonatan hadde kommanderat at jag skulle ha rekord, dvs fullt laddtryck ut från start (1,3bar ur linjen)
Dvs. strunta i eliminerningen.... men när jag trillade fram kjände jag odjuret växa... jag vil ju för fan tävla....
På väg inn i stage, först, hann jag tänka,,,, jag har ju lite mer tid å bygga tryck sedan jag kom först. Granen räknade ner, och där for jag iväg, först ut, framför Mattias Edvinsson (tidigare junior-åkare och en jävelsk duktig kille) jag stod på gasen, och hörda at han blev efter...
Kring 300meter hörde jag at hans v8 började närma sej lite, men så slog han av, och jag trillade i mål först! 8) 8)

Mattias kom bort och sa: tydligen är det nån i mitt team som inte klarar av å slå på hovudströmbrytaren på rätt sätt....och han gratulerade mej med vinsten...
Tilbaks i depon väntade jag på applåder,men det var vill retning istället, inte bara kjörde du en 8,70-repa, du rödlyktade på 0,12 sekunder. DU måste sluta med å tävla. Det blir alltid sådär då :roll:
Tills nu hadde den laddat 3 bar som mest.

Sen var det å åka test&tune-vendor.
Jag upptäkte at justerskruven för turbotrycket inte var i botten,som jag hadde för mej.
Den var i botten i fjol i Fällfors, i 32 plussgrader. När man då kommer hem till kalda Norge, laddar den mer, så då måste man backa av lite för å ha samma laddtryck. Nu hadde jag 1,5 varv kvar på skruven....
Jag skruvade på, lurade mappen (map-sensoren stannar på 3 bar, såman måste fuska lite...
Ner till startlinjen,och:
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Bild

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

8,18s /260 Km/t
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 127772090/

däcksvibrationer och en dårlig start.
Med våran bästa 201-meterstid (5,05s i 2014) hadde det varit en 7,96-repa :hey: :hey: :hey:

Motoren gick i varvstoppet på 8100rpm över mål, och den kjändes rätt frän på 3an.. :twisted:
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volv Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

SLänger inn filmen från Tromsø.
När växlingen inte ville...
Jag hadde vunnit repan om jag inte hadde varit gentleman och väntat på John-Egil som strulade en hel del i starten.
Men, jag ville ha han med, och tyckte det var kul at han äntligen fick sin fräna dragster till å fungera.
Hur många gånger stod inte dom andra och väntade på mej när jag strulade med å få upp turbotrycket? :thumbright:

Jag väntade med å gå i pre-stage tills jag hörde han var redo...
Jag ville åka ifrån på nytt. Rekordrepan i Tromsø, banrekordet, satte jag på repan innan, ochså emot John-Egil, fränt å åka 5,47s när 1000 hästarsdjuret blir efter och åker 5,85s i stället..

https://www.youtube.com/watch?v=mIJCapMyPi4

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

SÅ till det lite tråkiga.
Efter målgång på 8,18-repan i Pite, drog jag skärmen direkt (nånting jag sellan gjör, men i 260 tar inte bromsarna sådär enormt bra :hihi: ).
När handen hadde gjort den rörelsen, var det liksom klart. I normala fall betyr rörelsen at jag slår växelspaken i framre nöytral-läge.
Den här gången hände inte det. Istället blev det motorbromsning från 8000 varv (med fuel-cut)
När jag stannade gick den på 3 sylindrar, sådet blev bogseringtilbaks till depon.
Komptestet var dårligt, men jamt dårligt 6,5 6,5 6,0 och 6,5 .. (istället för 8,5-9)
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

PerAage skrev:SÅ till det lite tråkiga.
Efter målgång på 8,18-repan i Pite, drog jag skärmen direkt (nånting jag sellan gjör, men i 260 tar inte bromsarna sådär enormt bra :hihi: ).
När handen hadde gjort den rörelsen, var det liksom klart. I normala fall betyr rörelsen at jag slår växelspaken i framre nöytral-läge.
Den här gången hände inte det. Istället blev det motorbromsning från 8000 varv (med fuel-cut)
När jag stannade gick den på 3 sylindrar, sådet blev bogseringtilbaks till depon.
Komptestet var dårligt, men jamt dårligt 6,5 6,5 6,0 och 6,5 .. (istället för 8,5-9)
Bild

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Det var ochså olja ovanpå kolvarna....
Hadde jag bromsat ihjäl ringarna?

I veckan efter, före Fällfors,blev det åka till Sävar, där Mattias Sandgren (mr VEMS och sävarturbo-jag har hatt handen på denna web-server står)
Mattias har varit med på team Volvo Dragster sen 2011 när han hjälpte oss å byta till VEMS.
Han bytte nu till 7 bars map-sensor i boxen. Alla som behöver en stor map-sensor, får en gratis av VEMS... lite fränt.
500km tur-retur Ersnäs / Sävar.
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 51/?type=1

SÅ hittade jag e96-kvalité e85-soppa på veg norrut...
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 68/?type=1

och gjorde ny fuelrail till dom större spridarna ... 2200cc på 4 bar = 2600cc.
På 8,18-repan var 2200-spridarna (1680 på 4 bar) i botten på 98%
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Team Volvo DRAGSTER. Jakten på 7an :D

Inlägg av PerAage »

Så till Fällfors.
Ny map-sensor.'
Utbytt slang til "med-trycket" och lite annat småpyssel, bl.a. mappar i VEMS till 4 bar...
Klargjorde dragsteren....
Åkte til första vändan...
Burnout=bra
repa=bra
Resultat: 8,30s/255km/t på 3,5 BAR skulle ladda 3,1...

:whistle: :whistle: :whistle:

Motoren orkeslös efter målgång. Det sista av kolvringarna flög...
komptestet visade: 5,5 5,5 3,5 5
leak-down testet: 80 85 90 80 %

Jag tog alltså kolvringarna i Piteå...
måste innrömma at 8,18 i Piteå, med en motor som redan då var 55% läk kjänns manligt.

Så kan vi ju fråga:
3,5 bar,spridare i 108% (gamla) (men fortfarande på lambda target---jag gissade bra med andra ord...)
Hur hårdt hadde den gått på 3,5 bar om motoren var tätt???
När 3,1 bar tydligen är godt nog till å åka 7,96 om allt slår till rätt (blev dog 8,18 i Pite) ??? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Nåja...
Vi klargjorde för en ny vända, även om motoren nu hörde ut som en folka 1600....hul i ljudet...
neröver till start... hmmmmm
en kolv började slamra rejält... då gjer man sej.
Jag vet at kolvslammer tar sylindrarna direkt, och jag ville inte årsaka sannering på startplattan..
så nu blev det å åka tilbaks till depån.

Resärvmotoren (eller delarna till den) låg kvar i Narvik, priset för at uppladningen innan Piteå blev färgat av helt andra saker :|

Ingenting å gjöra, bara å pakka ihop.
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 01/?type=1

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 354&type=1


Nu har jag kommit hem till Narvik, och det blir lite garage-tid...
7an är så nära, så nära..
Resärvmotor-blocket står där tomt och ropar emot oss....
Måste få tag på kolvringar till resärvkolvarna ochså...

Måste hitta lite sponsor-pengar så det blir en vända till.
Talade med Tierp. Banägaren är tydligen lite kaxig.... även om arrangörklubben är positiv, vill ägaren bara ha fräna em-klasser.
Så vi får inte åke Super Pro ET där....

Varför ska inte vi, i EUropas största klass, en klass som även är i framgång i Sverige, få åka i Tierp?? :evil:
Varför ska inte våra sponsorer få se sin reklam i det bästa reklamfönstret i Europa?
Varför ska inte våran B20 få väcka uppmärksamhet där sör? Det är ju en jävla bläst om den i norra Sverige?
Varför ska inte vi få åka på en tävling där det finns sjans för magasiner som tex Bilsport hakar på och skriver om en??
:whistle:

Vi riktar oss inn på Sundsvall i slutet av augusti... så får det bära eller brista :thumbright:

Och till er miniräknar fantaster: den börjar prestera enligt vad jag har sagt nu, va?
Så här är det när man får altför få repor på en sesong... sluttiden över mål påverkas av många faktorer. Jag skulle hälst se at den fick en bra start, och gick 7,96s... men ej. Men det bör va tydlig för dom flästa vad som är på gång 8) 8) 8)

mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar