Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av _Andersson_ »

Tänkte lägga ut lite bilder på min volvo med b230 å 8v topp.
Var och bromsade den i fredags till 726whp på 3bar och 65g insugstemp :/
Lite lätt omräknat så ger den 820 i maskin..

min zf lådor vill inte hålla i längden. oftast 2an som strular, typ som att gafflarna inte hänger med, så den låser sig fast där, just nu åker jag 530d låda med 35mm axeln. den som skulle vara odödlig....

Nån som har tips på grym låda, måste gå åka gata med den!


Hos GZ racing på bromsning!
Bild


Volvo 8v 820hk
Bild

402m körning på lunda
Bild

Nytt pb 9,39
Bild


Bild
Stockholm open ser ni vilken bil ja åker imot?
Bild
Kom till kvartsfinal torsk mot asconan
Bild

Bild
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av Steve »

Riktigt frän 8v! Kanske inte lättaste motståndet i Stockholm Open :)

Vad har du för storlek på bakdäcken?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av _Andersson_ »

Man tackar! Nej asconan är så sjukt grym på gatan...
Jag åker 10,5x31-15
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av Johan »

Sjukt frän bil! Kul att den används på gatan. Är chassit anpassad för enbart dragrace? Hur är den att köra just på gatan? Vad använder du för dämpare och fjädring?
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av Jens.k »

Jag blir lite nyfiken på om du plockat isär nån zf låda som du haft problem med och kollat om det är nå skador eller dylikt på skiftgafflar eller nått annat.

Jag har en sån låda ligger isärskruvad och det ser ut som att om det är skiftgafflarna som är problemet så bör dessa gå att förstärka om man kan svetsa aluminium.

om det är så att materialet på skiftgaffeln som ligger an mot syncringen blir sliten så går den att antingen byta ut den som en lös del eller tillverka en ny bättre helt enkelt som då får bättre anliggning om syncringen för att inte slitas lika hårt.
Även de gamla zf låderna hade det problemet att de kunde låsa sig ibland men jag har inte sett någon som löst varför det inträffar mer än att snabba växlingar verkar vara inblandade.

Har du flera stycken trasiga låder ligger kanske jag kan vara intresserad av att köpa dem av dig annars. Jag kan även sälja dig sådana låder som är fullt fungerande om du vill. Har i alla fall 3 stycken hemma just nu.

Här är en komplett guide för hur man delar den gamla typen av zf låda men den fungerar i princip lika bra till 530d lådan.
http://sandstromracing.se/pdf/320Z.pdf

Känner inte till så många alternativ som är direkt lättillgängliga och klarar så mycket mer. Det finns den 6 växlade varianten från 530d. Den tål ungefär lika mycket skulle jag tro men jag vet inte hur skiftmekanismen ser ut i en sån i jämförelse. Det är ju en zf det med så det skiljer nog inte jättemycket.

Getrag har ju sin 420g som många kör med men när de är begagnade och har gått närmare 20k så börjar syncringarna kunna vara slitna.
Sitter på bland annat, 540i e34, 540i e39, m5 e39, 740i e38, m3 e36 (3,2 enbart), m3 e46 och säkert nån fler modell.

Skiftmekanismen i dem ser helt annorlunda ut och klarar säkert mycket innan en skiftgaffel ger sig eller blir sliten. Trevlig att köra med så länge syncringar är i skick.

Både 6växlad 530d och getrag 420 finns med samma bultmönster som den låda du har idag så åker du adapterplatta kan det vara att bara skruva på.

Har skruvat en del och forskat en del i bmw's växellådor så fråga på du om det är nått mer du undrar över.

Hoppas att nått av det jag skrev kan vara till nån hjälp :)
Jens Karlsson
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av _Andersson_ »

Johan, Det är backhalf, sen är de fyrlink som vi justerar för gatan, klipper iväg fint på gatan,
Ja inga större problem att köra den på gatan, förutom polisen tycker väll inte om den riktigt :D
Kör dubbel justerbara avo dämpare bak, fram sitte de nå coilovers men vet ej märke eller så..

Jens k. Nej jag har tyvärr inte skruvat isär lådan å inspektera,
Tror jag köpte den här lådan av dig i våras?
Han köra ca 20repor innan den börja duma sig,

Men vi tror vi hitta felet vrf den gjorde de,
Vvs sensorn hade gått sönder så klev av start linjen på 3bar å de verka den inte gilla :D
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Inlägg av Jens.k »

Det kan mycket väl vara så att det var mig du köpt den av. Har tyvärr inte full koll på alla som handlat av mig vid det här laget. Om det var av mig du köpte den så får du väl säga till om det är nått jag kan hjälpa till med vad gäller reparation eller om du vill ha rabatt på en ny helt enkelt ;)

Lådan som du har nu, är den "slut" så den är oanvändbar redan nu eller är den svårväxlad eller hur beter den sig generellt?
Visst att kliva av i starten med slicks och 3 bar i ladd gör väl sitt men tar en lådan slut efter 20 repor kanske den inte är så häftig som jag fått intrycket av.

Hoppas det löser sig hur som helst! :)
Jens Karlsson
Skriv svar