Engine masters - ny youtube-serie

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Christer »

Det är nog snarare wastegatesystemet som inte kan evakuera på den trimmade motorn.
Skenladd ,iaf jämfört med org motorn. Deras slutsats är haltande .
Nog orkar väl en LS V8 driva en S400, Kadett4wd?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

jag vill gissa de tagit det i beaktning också.
Jag finner lite logik i deras påstående ändå då det trots allt krävs systemflöde för att hålla turbon nöjd och fin.
De har effektpeaken vid ca 4800rpm std

Kamaxeln i en truck 5.3 ls är ju inte direkt öppen på övertid.
191/190-.466/.457-114
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tycker det var ett talande exempel på hur mycket mer avgasenergi det blev av att korka upp maskinen så det kom lite flöde ur den på högre varv.
Plötsligt så blev laddtrycket okontrollerbart med deras setup, troligen på grund av all extra energi som släppte loss.

Nån som tänkt på fenomenet jag skriver om nu nedan?

En vass vältunad sugmotor får en helt annan avgaston än en mesig pruttkudde(std motor)
Den vassa maskinen får mer och mer en avgaspitch som liknar en wankelmotors höga frekvens.
Och, en wankelmotor har hårdare pulser pga (delvis) är ingen avgasventil i vägen.
En wankelmotor är dessutom känd för att ha väldigt lätt för att spoola stora turbos.

Kan det ha en samband månntro.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

en wankel är ingen 3 taktare, det är en fyrtaktare utan ventilmekanism.

Men annars är Audi5an ett ypperligt exempel på ljudskillnaden.
Lyssna på första Gr.B bilarna med 10v motorn, de låter dovt.
Sen lyssnar du på 20v motorn de har en högre tonart.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

va intressant senaste avsnittet då de försökte reda ut vad som gör vad i tempratur.

mvh jens
Skriv svar